اخترشناسان بزرگ‌ترین جت‌های سیاه‌چاله‌ای را کشف کردند و چند خبر متنوع دیگر

اخترشناسان بزرگ‌ترین جت‌های سیاه‌چاله‌ای را کشف کردند

دانشمندان نمی‌دانند که در محیط بسیار شلوغ و متراکم این سیاه‌چاله، چگونه جت‌هایش کاملاً صاف و پایدار هستند.

دانشمندان در اعماق کیهان بزرگ‌ترین جت‌های سیاه‌چاله‌ای با طول ۲۳ میلیون سال نوری را شناسایی کردند. این دو ستون ذره که از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم منشأ می‌گیرند، بیش از ۱۰۰ بار بزرگ‌تر از کهکشان ما هستند.

کشف بزرگ‌ترین جت‌های سیاه‌چاله‌ای

اخترشناسان پورفیریون را با استفاده از تلسکوپ LOFAR، شبکه‌ای از حسگرهای رادیویی در کشورهای مختلف شمال اروپا، کشف کردند. تلسکوپ‌های رادیویی قادر به شناسایی نورهای طول موج رادیویی هستند که برای چشمان ما نامرئی‌اند.

در مرکز این دو جت، دانشمندان یک کهکشان، و در مرکز کهکشان، شواهدی از وجود یک سیاه‌چاله کلان‌جرم می‌بینند.

موادی که به‌سمت سیاه‌چاله کشیده می‌شوند، سرنوشتی متفاوت خواهند داشت. برخی از مواد به‌طور کلی بلعیده می‌شوند. برخی از آن‌ها در یک مدار دور سیاه‌چاله می‌گردند و یک دیسک تشکیل می‌دهند. و برخی دیگر در میدان‌های مغناطیسی بزرگ گرفتار می‌شوند. این مواد درنهایت در دو جت با جهت‌های مخالف با سرعت نزدیک به سرعت نور آزاد می‌شوند.

ما جت‌های سیاه‌چاله‌ای دیگری را پیش از این مشاهده کرده بودیم؛ حتی جت‌هایی که میلیون‌ها سال نوری طول داشتند. اما نکته شگفت‌انگیز پورفیریون صافیِ تقریباً بی‌نقص آن است. جت‌های منحنی و زاویه‌دار زیادی در آسمان وجود دارند؛ ازجمله جت‌های کهکشان NGC2663 که دانشمندان آن را «روح‌های رقصنده» نامیده‌اند

در این تصویر تلسکوپ LOFAR، پورفیریون را به همراه کهکشان میزبانش می‌بینیم.

در این تصویر تلسکوپ LOFAR، پورفیریون را به همراه کهکشان میزبانش می‌بینیم.

 

دانشمندان ۳۶۰۰ ماده شیمیایی مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی را در بدن انسان پیدا کردند

حدود ۱۰۰مورد از مواد شناسایی‌شده، برای سلامت انسان مضر هستند.

در یک پژوهش جدید، دانشمندان بیش از۳۶۰۰ ماده شیمیایی مورد استفاده در بسته‌بندی یا آماده‌سازی مواد غذایی را در بدن انسان شناسایی کردند که برخی از آن‌ها برای سلامتی خطرناک هستند، و درباره برخی دیگر اطلاعات کمی وجود دارد

ماده شیمیایی بسته‌بندی مواد غذایی در بدن انسان

 

ماده شیمایی بسته‌بندی مواد غذایی در بدن انسان

محققان قبلاً حدود ۱۴ هزار ماده شیمیایی را که با غذا در تماس هستند (FCC) فهرست‌بندی کرده بودند، این مواد می‌توانند از بسته‌بندی‌های ساخته‌شده از پلاستیک، کاغذ، شیشه، فلز یا مواد دیگر به مواد غذایی نفوذ کنند. محققان این مواد شیمیایی را در پایگاه‌های داده‌های زیستی، که مواد شیمیایی موجود در نمونه‌هایی از بدن انسان ردیابی می‌کنند، جستجو کردند.

 

ماده شیمایی بسته‌بندی مواد غذایی در بدن انسان

دانشمندان ژاپنی از دمای اتاق با دستگاه ترموالکتریک ارگانیک برق تولید کردند

این دستگاه بدون نیاز به گرادیان دمایی الکترون‌ها را در دمای محیط انتقال می‌دهد و انرژی تولید می‌کند.

پژوهشگران ژاپنی یک دستگاه ترموالکتریک یا گرمابرقی ارگانیک توسعه داده‌اند که می‌تواند از دمای اتاق برق تولید کند. دستگاه‌های ترموالکتریک امروز کاربردهای زیادی دارند، اما موانعی برای به‌کارگیری کامل آن‌ها وجود دارد. این دستگاه جدید با استفاده از توانایی‌های منحصربه‌فرد مواد ارگانیک، در دمای اتاق و بدون نیاز به گرادیان دمایی برق تولید می‌کند.

در یک پژوهش جدید، دانشمندان بیش از ۳۶۰۰ ماده شیمیایی مورد استفاده در بسته‌بندی یا آماده‌سازی مواد غذایی را در بدن انسان شناسایی کردند که برخی از آن‌ها برای سلامتی خطرناک هستند، و درباره برخی دیگر اطلاعات کمی وجود دارد.

Low-Res_eyecatch_adachi 

دستگاه‌های گرمابرقی، یا ژنراتورهای ترموالکتریک، مجموعه‌ای از مواد برق‌ساز هستند که در حضور یک گرادیان دمایی شرایطی که یک سمت دستگاه خنک و سمت دیگر گرم است، گرما را به برق تبدیل می‌کنند. این دستگاه‌ها به علت توانایی‌شان در تولید برق از انرژی هدررفته دستگاه‌های دیگر، موضوع تحقیقات بسیاری بوده‌اند.

مشهورترین کاربرد ژنراتورهای ترموالکتریک در کاوشگرهای فضا، مانند مریخ‌نورد کنجکاوی و فضاپیمای وویجر، بوده است. این ماشین‌ها برق خود را از ژنراتورهای ترموالکتریک رادیوایزوتوپ تأمین می‌کنند که در آن‌ها گرمای ایزوتوپ‌های رادیواکتیو گرادیان دمایی موردنیاز برای تولید برق را فراهم می‌کند.

اما به علت مشکلاتی شامل هزینه تولید بالا، استفاده از مواد خطرناک، راندمان انرژی پایین و لزوم وجود دماهای نسبتاً بالا، دستگاه‌های ترموالکتریک کاربرد گسترده‌ای ندارند.

لطفا به اشتراک بگذارید: