بخوان به‌نام گل سرخ ـ شماره۲۹

محل تولد: شیراز

شغل: مهندس

سن: ۴۰

تحصیلات: لیسانس

محل شهادت: شاهچراغ شیراز

تاریخ شهادت: ۳-۱۲-۱۳۶۲

محل زندان: قزلحصار و کمیته و اوین

مجاهد شهید محمد ساجدیان در سال۱۳۲۹ در شیراز در یک خانواده مذهبی متولدشد، پدرش از بازاریان خوشنام شهر شیراز بود. محمد پس از گرفتن لیسانس در شرکت نفت استخدام شد و یکی از کارمندان خوشنام و مبارز این شرکت بود.

پس از پیروزی قیام در سال۱۳۵۷ در اداره استانداری شیراز بکار پرداخت و مسئولیتهایی را در جهت رسیدگی به اقشار محروم جامعه و اعطای کمک به آنها عهده‌دار شد. اما پس از چندی کارشکنی‌های عمال سرسپرده رژیم، ماهیت ارتجاعی آنان را بر او آشکار کرد و باعث شد تا محمد دوباره به کار قبلی خود در شرکت نفت بازگردد.

او که عمیقاً به راه و آرمان مجاهدین اعتقاد داشت از هیچ کمک و حمایتی در این مسیر دریغ نمی‌کرد. در دوران مبازره‌ٔ سیاسی، محمد علاوه بر کمک مالی و تأمین امکانات، در شرایط بحرانی و دشوار نیز یار و مدد کار مجاهدین بود. میلیشیا و هوادارانی که در جریان حملات دیوانه‌وار چماقداران ارتجاع به ستادهای مجاهدین در شیراز در صحنه حضور داشتند، محمد را به‌خاطر می‌آورند که طی ساعات درگیری، شتاب‌زده به یاری هواداران مجروح می‌شتافت و آنان را به‌سرعت به مراکز درمانی انتقال می‌داد.

او درباره شرایط مصیبت‌بار زندگی توده‌ها نوشته بود: «همه جا صحبت از غم است. غم مردم بمعنای واقعی. از یکطرف از دست رفتن عزیزان، از طرف دیگر فشار شدید اقتصادی و اجتماعی، همه و همه دست به‌دست هم، بیداد می‌کند و طبق معمول بار اصلی گرانی بر دوش مردم محروم سنگینی می‌کند».

لطفا به اشتراک بگذارید: