بیانیه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت برای جلوگیری از اعدام بهروز احسانی و مهدی حسنی

بیانیه کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

فراخوان به سازمان ملل و سازمانهای حقوق‌بشری اتحادیه اروپا

برای جلوگیری از اعدام بهروز احسانی و مهدی حسنی

زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین

همه روابط با رژیم ایران باید به توقف قابل تأیید اعدام ها

و هم‌سو کردن اقدامات دیپلماتیک

با استانداردهای بین‌المللی حقوق‌بشر مشروط شود

 

کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت عمیقاً نگران صدور حکم اعدام اخیر علیه بهروز احسانی و مهدی حسنی است که هر دو از حامیان شناخته شده سازمان مجاهدین خلق ایران هستند.

کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت این احکام اعدام را بخشی از کارزار مداوم رژیم ایران برای سرکوب مخالفان و ارعاب کسانی می‌داند که از تغییر حمایت می‌کنند، به‌ویژه در دوره‌های مهمی مانند سالگرد قیام ۲۰۲۲. فقدان واکنش قوی بین‌المللی به این موارد و سایر موارد نقض حقوق‌بشر از سوی رژیم به‌عنوان رضایت ضمنی برای ادامه چنین اقداماتی تلقی می‌شود.

از این رو، ما فوراً از سازمان ملل متحد، سازمانهای حقوق بشری، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهیم که برای آزادی زندانیان سیاسی و جلوگیری از اعدام بهروز احسانی، مهدی حسنی و سایر افرادی که با مشکلات مشابه مواجه هستند، اقدام فوری و قاطع انجام دهند.

کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت هم‌چنین از هیأت مستقل حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بازدید از زندانهای رژیم ایران، تعامل مستقیم با زندانیان، و به‌ویژه ملاقات با زندانیان سیاسی برای گزارش دقیق و رسیدگی به نقض حقوق‌بشر در زندانها حمایت می‌کند.

علاوه بر این، با توجه به گزارش عفو بین‌الملل مبنی بر این‌که ایران ۷۴ درصد از کل اعدامها در سراسر جهان در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌است، لازم است اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن،، در سیاست تعامل خود با رژیم ایران تجدید نظر کنند. همه روابط با رژیم ایران باید به توقف قابل تأیید اعدامها و هم‌سو کردن اقدامات دیپلماتیک با استانداردهای بین‌المللی حقوق‌بشر مشروط شود.

مداخله فوری بین‌المللی برای نجات جان انسان‌ها و نشان دادن تعهد جهانی به رعایت استانداردهای حقوق‌بشر بسیار مهم است. ما از همه نهادهای ذیربط می‌خواهیم که در این فراخوان حیاتی برای عدالت و پاسخگویی به ما بپیوندند.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: