مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ چهارشنبه

۱- پراتیک کانونهای قهرمان شورشی در سالگرد قیام

کرج، تهران، قزوین، مرودشت، شیراز، همدان، جیرفت....  -۲۸‌شهریور ۱۴۰۳

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۲- تظاهرات یاران شورشگر در نیویورک

نیویورک – مقابل سازمان ملل متحد – ۲۷شهریور ۱۴۰۳

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳- اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران  

حکم اعدام ۲زندانی سیاسی هوادار مجاهدین، فراخوان به‌اقدام فوری برای نجات زندانیان سیاسی زیر اعدام

قضائیه جلادان ۲زندانی سیاسی هوادار مجاهدین بهروز احسانی و مهدی حسنی را محکوم به‌اعدام کرد. این حکم که به‌وکیل این زندانیان ابلاغ شده توسط قاضی جنایتکار‌«ایمان افشاری» رئیس شعبه‌۲۶ بیدادگاه ضدانقلاب تهران صادر شده است. این ۲زندانی سیاسی به‌اتهام‌«بغی، محاربه و افساد فی‌الارض، عضویت در مجاهدین، جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده و اجتماع و تباتی علیه امنیت ملی» محکوم به اعدام شده‌اند. زندانی سیاسی بهروز احسانی ۶۹‌ساله، روز ۱۵‌آذرماه۱۴۰۱ در تهران دستگیر و به‌بازداشتگاه وزارت اطلاعات‌(بند‌۲۰۹ اوین) منتقل شد و زیر شکنجه قرار گرفت. وی در حال حاضر در بند۴ زندان اوین بسر می‌برد. مهدی حسنی ۴۸ساله ۲۰‌شهریور۱۴۰۱ در زنجان دستگیر و به‌بند‌۲۰۹ اوین منتقل و زیر شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفت. او هم‌اکنون در بند۸ زندان اوین محبوس است.

مقاومت ایران در اطلاعیه‌ خود در ۲۰‌فروردین‌۱۴۰۳ خبر دستگیری بهروز احسانی و مهدی حسنی را اعلام کرد و گفت: دادستان رژیم آخوندها برای شماری از زندانیان سیاسی، از جمله مهدی حسنی و بهروز احسانی تقاضای حکم اعدام کرده است. 

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت پیش از این اعلام کرد رژیم آخوندها با اعدام و کشتار آنهم در سالگرد قیام‌۱۴۰۱می‌خواهد از انفجار خشم مردمی که خواهان سرنگونی آخوندها هستند جلوگیری کند و افزود: رژیم بی‌عملی جامعه جهانی در برابر موج اعدامها را چراغ سبزی برای ادامه جنایت و قانون‌شکنی بین‌المللی تلقی می‌کند. مقاومت ایران بار دیگر ملل‌متحد و عموم مدافعان حقوق‌بشر و همچنین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به‌اقدام فوری برای آزادی زندانیان سیاسی و نجات جان بهروز احسانی و مهدی حسنی و دیگر زندانیان در معرض اعدام فرا می‌خواند و بار دیگر بر ضرورت بازدید هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی تأکید می‌کند.  دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران – ۲۷شهریور۱۴۰۳

 

۴- اطلاعیه مشترک زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین در اوین

زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین در اوین، بندهای‌۴ و ۸ و بند زنان در یک اطلاعیه مشترک به‌صدور حکم سبعانه اعدام در مورد بهروز احسانی و مهدی حسنی قویاً اعتراض و اعلام کردند: صدور چنین احکامی همزمان با سالگرد قیام‌۱۴۰۱ حاکی از وحشت رژیم آخوندی است. غافل از اینکه دوران ارعاب به‌سر آمده و «احکام بغی و اعدام، شعله زند در قیام»

ما زندانیان سیاسی بندهای‌۴ و ۸ و زنان زندان اوین، ضمن محکوم کردن هرگونه حکم اعدام، از هموطنان خود می‌خواهیم که فریاد خود را علیه این گونه احکام جنایتکارانه بلند کرده و از جان بستگان و هموطنان خود دفاع کنند. همچنین برای نجات جان ۲هم‌بندی خود از اجرای حکم ظالمانه اعدام از مجامع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر استمداد می‌طلبیم تا حداکثر تلاش خود را به‌عمل آورند.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵- تظاهرات یاران شورشگر

در همبستگی با کارزار سه‌شنبه‌های نه به‌اعدام

در ۲۱زندان شهرهای مختلف میهن

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- پنجاه‌و‌هفتمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل در ژنو

سخنرانی رئیس لیگ تحقیقات حقوق‌بشر از نروژ

دارای رتبه مشورتی ملل‌متحد

تام سرینگ – رئیس لیگ تحقیقات حقوق‌بشر

متشکرم آقای رئیس:  لیگ تحقیقات حقوق‌بشر نسبت به‌افزایش شمار اعدامها طی چند‌هقته گذشته در جمهوری اسلامی ایران وحشت‌زده شده است. در تاریخ ۷ اوت‌(۱۷‌مرداد) ۲۲‌زندانی تنها در زندان قزلحصار اعدام شدند. این تعداد اعدام تنها در یک‌روز نشانه پرونده نفرت‌انگیز نقض حقوق‌بشر طی ۳۰سال گذشته حتی با استانداردهای جمهوری اسلامی است. تنها در ماه‌اوت ۱۰۴نفر [در ایران] اعدام شدند که عمده آنها متعلق به‌جمعیت اقلیت نادیده گرفته شده در ایران بودند. این میزان وحشی‌گری که ناشی از ۳۰سال مصونیت قضایی بالاترین مقامات جمهوری اسلامی بوده، در گزارش کاملا مستند و مستدل ژوئیه‌۲۰۲۴ گزارشگر وقت حقوق‌بشر ملل‌متحد، آقای جاوید رحمان آمده است.  بر اساس گزارش آقای رحمان، رژیم ایران جنایات فجیعی علیه اپوزیسیون ایران مرتکب شده است. در تابستان‌۱۹۸۸ هزاران‌زندانی سیاسی توسط کمیتهٔ مرگ به‌قتل رسیدند. مسببین این جنایات در سال‌۱۹۸۸ همان مقاماتی هستند که امروز هم احکام اعدامها را صادر می‌کنند، بنابراین چرخه مرگ همچنان ادامه دارد. کمیسر عالی، این شورا چگونه می‌خواهد پیشنهاد آقای رحمان را برای به جریان انداختن مکانیزم‌های بین‌المللی اجرا کند، تا کسانی که مسئول جنایات فجیع در ایران هستند محاکمه شوند؟ ‌

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید 

 

۷- سخنرانی نماینده انجمن بین المللی حقوق بشر زنان

در جلسه گفتگو با کارگروه ناپدید‌سازی اجباری

سحر ثنایی-انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان: انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان از آخرین گزارش گروه کاری ناپدید‌شدن اجباری به‌شورای حقوق‌بشر که موضوع معافیت از مجازات را برجسته می‌کند، استقبال می‌کنند. مشکل معافیت از مجازات در ایران متاسفانه همچنان پابرجاست. این فرهنگ معافیت از مجازات ریشه در یکی از تاریک‌ترین فصل‌های ایران دارد: کشتارهای دهه‌۶۰، به‌ویژه قتل عام‌۱۳۶۷، زمانی که هزاران‌زندانی سیاسی در پی محاکمه‌های مخفیانه اعدام شدند. خانواده‌ها همچنان به‌دنبال عدالت هستند، اما عاملان این جنایت آزاد هستند و برخی حتی امروز در مناصب قدرت هستند. در این زمینه و به‌ویژه در مورد اعدام‌های سیاسی در ایران، گزارش گزارشگر ویژه سابق آقای جاوید رحمان درباره اعدام‌های سیاسی در دهه‌۶۰ که در ژوئیه منتشر شد، بی‌تردید راه را برای حسابرسی و توقف معافیت‌های مربوط به‌این اعدام‌ها هموار می‌کند. معافیت از مجازات عاملان جنایات دهه۶۰ باعث تداوم این جنایات شده‌است. برای شکستن چرخه معافیت از مجازات، جامعه بین‌المللی باید وارد عمل شود. حسابرسی فقط یک موضوع عدالت برای جنایات گذشته نیست، بلکه گامی مهم به‌سوی آینده است.

  برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۸- گرامیداشت شهیدان قیام۴۰۱

گرامیداشت شاهو بهمنی - سنندج - شهریور۱۴۰۳

گرامیداشت شهید قیام  پارسا رضا دوست - هشتگرد - شهریور۱۴۰۳

گرامیداشت شهید قیام  مهرگان زحمتکش - رشت - شهریور۱۴۰۳

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹-گزارش اداره‌حراست از قانون‌اساسی ایالت‌هسن آلمان‌-سال ۲۰۲۳

هدف اصلی سازمان اطلاعات رژیم ایران همچنان بر روی گروه‌های

مخالف به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق ایران متمرکز بوده است

اداره حراست از قانون اساسی ایالت هسن آلمان‌(۲۵‌شهریور) گزارش سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرد. دراین گزارش درباره فعالتیهای وزارت بدنام اطلاعات رژیم ایران آمده است: ‌هدف اصلی سازمان اطلاعات رژیم ایران، یعنی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین سازمان اطلاعات خارجی سپاه پاسداران در سال انتشار این گزارش همچنان بر روی گروه‌های مخالف فعال و مبارز، به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق ایران متمرکز بوده است.  وزارت اطلاعات از طریق جذب اعضای فعال یا سابق این سازمان‌ها به‌عنوان مأمور، در داخل و خارج از کشور، همچنان به‌تلاش برای کسب اطلاعات در مورد فعالیت‌های ضد‌رژیم گروه‌های مخالف ادامه می‌دهد.

ٰ برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۰-تظاهرات در سالگرد قیام در برلین

در دومین سالگرد قیام

      زن      مقـاومـت    آزادی..     

پیش به‌سوی انقلاب و جمهوری دموکراتیک

ما زن و مرد جنگیم می‌جنگیم می‌میریم ایران را پس می‌گیریم

تظاهرات در برلین

نه شاه نه شیخ، آری به‌جمهوری دموکراتیک

شنبه ۲۴شهریور۱۴۰۳

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۱-گتی ایمیج

تظاهرات ایرانیان هوادار  شورای ملی مقاومت ایران

در مقابل پارلمان  اروپا به‌مناسبت دومین‌سالگرد قیام ایران

تظاهرات ایرانیان هوادار «شورای ملی مقاومت ایران در میدان دو لوکزامبورگ در مقابل پارلمان اروپا برای دومین‌سالگرد قیام‌ ایران، تظاهرکنندگان از رهبران اتحادیه اروپا می‌خواهند به‌کمپین توقف اعدام در ایران بپیوندند. تحت فرمان پزشکیان، رژیم ایران تعداد اعدام‌ها را در ایران با رکورد ۱۲۶‌اعدام در ۳۰‌روز گذشته، از جمله ۲۹‌اعدام در یک روز در ۲۹ژوئیه‌۲۰۲۴ افزایش داده است.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۲-وزرات خزانه‌داری آمریکا

تحریم ۱۲تن از اعضای سپاه پاسدران و مقامات زندانهای رژیم

بخاطر سرکوب وحشیانه اعتراضات مردم ایران

 رویترز ۲۸شهریور: وزارت خزانه‌داری آمریکا روز‌چهارشنبه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه رژیم  ایران را آغاز کرد و ۱۲نفر را هدف قرار داد که به‌گفته آن‌ها با 'سرکوب مداوم و خشونت‌آمیز مردم ایران' از جمله 'سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت‌آمیز' توسط رژیم ایران مرتبط بودند. 'وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌یی گفت این تحریم‌ها که ۲سال پس از مرگ مهسا امینی، اعمال می‌شود، اعضای سپاه پاسداران مقامات زندان‌های رژیم ایران و کسانی که مسئول عملیات مرگبار در خارج از کشور هستند را هدف قرار می دهد.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۳-واکنش سردمداران رژیم در مورد کنفرانس پزشکیان

گودرزی نماینده مجلس رژیم: جناب آقای دکتر پزشکیان انقلاب اسلامی صادر شد دیر آمدی برادر!

عکس آقا را جوانها بلند می‌کنند و در برابر کاخ سفید!

امروز موشک هایپرسونیک پرتاب می‌کنند به قلب دشمن!

گودرزی، مجلس ارتجاع ۲۷شهریور ۱۴۰۳: تذکری من به‌رییس‌جمهور می‌دهم. جناب آقای دکتر پزشکیان، انقلاب اسلامی صادر شد دیر آمدی برادر، انقلاب اسلامی زمانی صادر شد که موج بیداری اسلامی دنیا را فراگیر کرد انقلاب اسلامی زمانی صادر شد که در مقابل کاخ عکس آقا را جوان‌ها بلند می‌کنند. انقلاب اسلامی زمانی صادر شد که جوان‌های جبهه مقاومت که با سنگ علیه اسراییل ایستادگی می‌کردند. امروز موشک هایپرسونیک الحمدالله پرتاب می‌کنند به‌قلب دشمن، انقلاب اسلامی را اگر می‌خواهی صدورش را ببینی، برو پیاده‌روی نجف تا کربلا عزیز من....

کیهان خامنه‌ای: بازتاب اظهارات نسنجیدهٔ رئیس‌جمهور درباره برادری با آمریکا. توصیه دلسوزانه این است که از اطرافیان ناآگاه و غافل فاصله بگیرد.

کیهان خامنه‌ای با تیتر «بازتاب اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور درباره برادری با آمریکا!» نوشت: رسانه‌های عربی و انگلیسی در بازتاب سخنان نشست خبری رئیس‌جمهور، با تاکیدی ویژه بر موضع وی درباره برادری با آمریکا از این سخن رئیس‌جمهور سوءاستفاده کردند.....

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ۲۷‌شهریور نوشت: محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور گفت: پزشکیان بر آیات و روایات و خطابه‌های نهج البلاغه استناد می‌کنند، لکن در انتصاباتی که شاهد آن هستیم، برخی افرادی سابقه خوبی ندارند این موضوع به‌نفع نظام اسلامی نیست که تحت عنوان وفاق ملی همه افراد باسابقه خوب و بد و محسن و مسی را در یکجا جمع کنیم که اگر این‌گونه عمل کنیم، افراد نیکوکار و خوش‌سابقه بی‌رغبت می‌شوند و افراد بدنام به‌رفتار بدشان تشویق می‌شوند.

به دنبال انتشار حملات رئیس دیوان عالی رژیم به‌پزشکیان در‌باره  تنظیمات و اظهاراتش در کنفرانس مطبوعاتی، خبرگزاری رسمی رژیم که در اختیار دولت پزشکیان است، روز چهارشنبه ۲۸شهریور، بدون هر گونه مراعات، صریحا در جنگ گرگها، حرفهای آخوند جعفر منتظری رئیس دیوانعالی رژیم را حاشا و انکار کرد و نوشت: اظهارات منتسب به‌رئیس دیوان عالی کشور در انتقاد از رئیس جمهور صحت ندارد!

  برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۴- انفجار زنجیره‌ای و گسترده در پیجرهای حزب‌الله

در حالیکه مراسم تشییع جنازه و دفن کشته‌های حزب‌الله لبنان در بیروت جریان داشت، بعد‌از‌ظهر چهارشنبه مجدداً موج انفجارهای زنجیره‌ای و گسترده جدید در بیسیم‌های دستی اعضا و وابستگان حزب‌الله در نقاط مختلف در لبنان در صدر خبرها قرار گرفت. انفجارها در نخستین‌دقایق ۳‌کشته و حداقل ۱۰۰‌مجروح در انفجارها در جنوب بیروت، صیدا، جنوب لبنان و بقاع شرقی باقی گذاشت. مدل برخی بیسیم‌های دستی در حال انفجار V-82 است. خبرهای بعدی حاکی از افزایش تعداد کشته‌ها و زخمیهای جدید است. 

نیویورک تایمز در پی انفجارهای گسترده پیجرهای حزب‌الله در لبنان در روز سه‌شنبه نوشت: مواد انفجاری جاسازی شده در کنار باطری پیجرها بین ۱ تا ۲ اونس از ۲۸ تا ۵۶‌گرم بوده است. نیویورک تایمز به‌نقل از کارشناسان مستقل که انفجار پیجرها را بررسی کردند نوشت: از قدرت و سرعت انفجارها واضح است که مواد انفجاری موجب آن شده است. به‌این ترتیب روشن می‌شود که علت قطع انگشتان و آسیب به‌سر و صورت و از دست‌دادن چشمها همین مواد انفجاری بوده است. پیجرها از یک شرکت مستقر در بوداپست در مجارستان تهیه شده بود. 

رویترز ۲۸شهریور نوشت: ارتش اسرائیل هنوز در مورد این انفجارها اظهار نظری نکرده است، اما چندین‌منبع به‌رویترز گفتند این حمله طی چند‌ماه توسط موساد طراحی شده بود. رویترز به‌نقل از یک‌مقام لبنانی می‌گوید که دستگاه‌های پیجر توسط سرویسهای جاسوسی در هنگام تولید دستکاری شده بودند. رویترز همچنین نوشت: مدیر شرکت گولد آپولو که سازنده اصلی دستگاههای پیجر است گفت پیجرها توسط این کمپانی تولید نشده و شرکت اروپاییٰABC که حق‌استفاده از برچسب آنها را در اختیار داشته، سازنده پیجرهایی است که در لبنان منفجر شدند.

آکسیوس ۲۸‌شهریور نیز با گزارشی از جزییات این‌حمله نوشت: یک مقام سابق اسرائیلی که از عملیات اطلاع داشت گفت: سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل قصد داشتند از پیجرهای بمب‌گذاری شده‌ای که در صفوف حزب‌الله «جاسازی» کردند، به‌عنوان ضربه غافلگیرکننده‌ای در آغاز یک جنگ تمام‌عیار برای از بین بردن حزب‌الله استفاده کنند. اما در روزهای اخیر، رهبران اسرائیلی به‌وجود علائمی مبنی بر کشف موضوع توسط حزب‌الله مشکوک شدند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وزرای‌ارشد او و مقامات دفاعی اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی آن تصمیم گرفتند این عملیات را قبل از کشف آن توسط حزب‌الله به‌ثمر برسانند.

بدنبال مجروح شدن سفیر رژیم در لبنان در جریان انفجار پیجرها، علاءالدین بروجردی عضو مجلس ارتجاع خواستار پاسخ رژیم به‌اسرائیل شد....

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 ۱۵ـشرکت هواپیمایی لوفت هانزا روز چهار‌شنبه ۲۸شهریور اعلام کرد

همه پروازهای خود به‌تل آویو و تهران را به‌حالت تعلیق در می‌آورد.

خبرگزاری سوییس‌انفو با انتشار این‌خبر به‌نقل از بیانیه شرکت لوفت‌هانزا نوشت: به‌دلیل تشدید نگرانیهای امنیتی در منطقه پروازهایش را خارج از حریم هوایی اسرائیل و ایران انجام خواهد داد. 

 

  ۱۶-اخبار جنگ در غزه

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهار شنبه ۲۸شهریور با صدور بیانیه‌یی از تشدید حملات هوایی اسرائیل به‌جنوب لبنان خبر داد. در این بیانیه آمده است: عصر دوشنبه ارتش اسرائیل در یک عملیات هوایی هدفمند، تعدادی از اعضای حزب‌الله را در داخل یک‌ساختمان در منطقه مجدل سلم به‌قتل رساند.

خبرگزاری وفا روز چهارشنبه ۲۸شهریور حملات هوایی اسرائیل به‌اردوگاه شاطی و همچنین شهر غزه خبر داد و نوشت: طی ۲۴ساعت گذشته ۲۰فلسطینی در اثر این حملات جان خود را از دست دادند.

وزارت‌بهداشت فلسطین شمار قربانیان حملات اسرائیل به‌غزه تا روز چهارشنبه را ۴۱هزار‌و‌۲۷۲کشته و‌۹۵هزار و‌۵۵۱مجروح‌ اعلام کرد.

تایمز اسرائیل ۲۸شهریور با انتشار خبر ملاقات روز سه‌شنبه بلینکن وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات مصر در قاهره نوشت: بلینکن در قاهره بود تا تلاشهایی را برای برقراری آتش‌بس در غزه انجام دهد. وی با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر ملاقات کرد. در این دیدار رئیس‌جمهور مصر با اشاره به‌حوادث اخیر در لبنان، هر گونه تشدید تنش‌ها در منطقه را مردود دانست.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۷ ـ خودکشی  یک دختر ۱۷ساله در باغ ملک             

خبرگزاری حکومتی رکنا  روز سه‌شنبه ۲۷‌شهریور نوشت:‌ صبح روز‌گذشته دختر ۱۷‌ساله باغ ملکی ساکن روستای دَم آب ملک پس از مراجعه به‌کمیته امداد شهرستان باغ ملک به‌دلایل نامعلومی خود را در توالت با روسری حلق آویز کرد و جان سپرد. این منبع افزود:‌ پدر این دختر نیز در سال‌های قبل با طناب خود را به‌دار آویخته بود و وی نزد پدر بزرگ خود زندگی می کرد. به‌گزارش شبکه‌های اجتماعی این دختر که‌ یلدا رحیمی نام داشت در اعتراض به‌فقر در ساختمان کمیته امداد در باغ ملک دست به‌خودکشی زده است.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 ۱۸ـ حکم قطع ۴ انگشت دو زندانی                 

به گزارش سایت حکومتی عصر ایران در روزسه‌شنبه ۲۷شهریور، قضاییه جلادان حکم ضدانسانی قطع ۴انگشت دو زندانی را تحت عنوان سرقت بانک صادر کرده است.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۹ ـ ابراز نگرانی فرانسه وآلمان در مورد اتمی رژیم     

 در شصت و هشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین جریان دارد نمایندگان فرانسه و آلمان نسبت به‌تشدید فعالیتهای اتمی رژیم ابراز نگرانی کردند. نماینده فرانسه گفت، طی ۵سال گذشته رژیم ایران به‌تقویت بیشتر برنامه هسته‌ای خود بدون هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی معتبر ادامه داده است. کشف ذرات اورانیوم که تا ۸۳٫۷‌درصد غنی‌سازی شده بودند، که نزدیک به ۹۰درصد عموماً مورد‌نیاز برای تولید سلاح است، توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی ژانویه‌۲۰۲۳ وخامت اوضاع را برجسته می‌کند.

نماینده آلمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: بیشتر برنامه هسته‌ای رژیم ایران برای حکومتی که مدعی است برنامه تولید سلاح اتمی  ندارد، بی‌سابقه است. این برنامه هیچ هدف غیرنظامی قابل قبولی ندارد. بنابراین ما از رژیم  ایران می‌خواهیم که مسیر خود را معکوس کند.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۲۰ـ گزارش نیوزویک در مورد ترور دونالد ترامپ                

نیوزویک در گزارشی درباره فرد سوءقصد‌کننده به‌ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا نوشت: در حالی که تحقیقات درباره اقدام به‌ترور ترامپ ادامه دارد، دلیل این حادثه هنوز اعلام نشده است. با این حال، جزئیات بیشتری درباره وسلی روت، که روز دوشنبه با دستبند و در لباس زندان در دادگاه فدرال حضور یافت، منتشر شده است. دیدگاه‌ها و نوشته‌های سیاسی روت نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. در کتابش در سال‌۲۰۲۳، به‌نام جنگ بدون پیروزی اوکراین، او ترامپ را «احمق» و «دلقک» نامید و او را به‌خاطر شورش‌های کنگره در ۶‌ژانویه‌۲۰۲۱ و خروج ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای با ایران سرزنش کرد. نیوزویک افزود: جزئیات بیشتر درباره تیراندازی منتشر شده است. اطلاعات منتشرشده توسط دادگاه نشان دادند که روت نزدیک به ۱۲ساعت بیرون چادر زده بود تا اینکه یک عامل سرویس مخفی، حمله احتمالی را ناکام گذاشت و به‌سمت او شلیک کرد. طبق یک بیانیه اف‌بی‌آی که به‌داده‌های موبایل استناد می‌کند، یک سطح از برنامه‌ریزی در این کار وجود داشته است، زیرا گفته می‌شود روت از حدود ساعت ۱:۵۹ بامداد تا ۱:۳۱ بعد از ظهر روز یکشنبه در مسیر درختان زمین گلف حضور داشته است. دوربینی دیجیتال، یک تفنگ AK-47 با خشاب پر و یک کیسه پلاستیکی حاوی غذا از محلی که روت ایستاده بود، بازیابی شد.

 برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: