ساخته شدن یک قطعه فلزی با چاپ سه بعدی در ایستگاه فضایی بین المللی

ساخته شدن یک قطعه فلزی با چاپ سه بعدی در ایستگاه فضایی بین المللیآنها قصد دارند دو شیء فلزی دیگر نیز چاپ کنند و سپس هر سه را برای انجام تجزیه‌ و‌ تحلیل بیشتر به زمین بیاورنددانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) برای اولین بار یک قطعه فلزی را با موفقیت در فضا چاپ سه‌بعدی کردند.

 

  • چاپ سه‌بعدی در فضا چالشهایی را به‌همراه دارد، زیرا بسیاری از روش‌ها برای قرار دادن مواد در طول فرایند چاپ به گرانش متکی هستند. در فضا، این فرایند می‌تواند غیرقابل‌پیش‌بینی باشد و به موجب آن اجرامی با کیفیت پایین چاپ شوند. با توجه به این چالشها، دانشمندان در ایستگاه فضایی بین‌المللی راه‌هایی برای چاپ سه‌بعدی ایمن فلز در فضا را آزمایش می‌کنند.
  • چاپگر سه‌بعدی فلز مورد استفاده توسط ESA از یک سیم فولادی ضدزنگ استفاده می‌کند که توسط انرژی لیزر قدرتمندی که به دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد ذوب می‌شود تا بتواند رشته فلزی مذاب خود را تولید کند. سپس این رشته فلزی لایه‌ به‌ لایه رسوب می‌کند تا شکل مورد نظر تولید شود.
  • تنظیم این چاپگر سه‌بعدی با محیط ISS چندین ماه طول کشیده و سپس دانشمندان در آگوست سال ۲۰۲۴ موفق شدند تا اولین قطعه فلزی را در فضا تولید کنند. آنها قصد دارند دو شیء فلزی دیگر نیز چاپ کنند و سپس هر سه را برای انجام تجزیه‌ و‌ تحلیل بیشتر به زمین بیاورند.
  • هم‌چنین برای ایمنی بیشتر، کل عملیات از راه دور و در یک جعبه فلزی مهر و‌ موم‌ شده انجام شده است.
  • «دنیل نوینشواندر»، مدیر اکتشافات انسانی و رباتیک در ESA در بیانیه‌این سازمان می‌گوید:
  • «با چاپ اولین جسم سه‌بعدی فلزی در فضا، تیم‌های اکتشاف ESA در زمینه ایجاد قابلیت تولید در مدار به نقطه‌عطف قابل توجهی دست پیدا کردند. این دستاورد که توسط یک تیم بین‌المللی امکان‌پذیر شده است، راه را برای مأموریت‌های طولانی‌مدتی هموار می‌کند که در آنها نیاز به ایجاد قطعات یدکی، اجزای ساختمانی و ابزارهای مورد نیاز ضروری است».

هم‌اکنون در زمینه‌هایی از جمله پزشکی، مد، هنر و ساخت‌و‌ساز از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شود. در فضا و زمانی که مأموریت‌های طولانی‌مدت به ماه و مریخ آغاز شوند، فضانوردان به وسایلی برای تعمیر یا ایجاد ابزارها یا قطعات مورد نیاز خود نیاز خواهند داشت که حمل آنها در فضاپیما که ظرفیت محدودی دارد، دشوار است.

 

First In-Space 3D Metal Printing on the ISS | Space Voyaging

 

چاپ سه بعدی2

 

چاپ سه بعدی  

 

ESA - First metal 3D printing on Space Station

 

Behind the scenes of the first metal part to be 3D-printed aboard the ISS |  Airbus

لطفا به اشتراک بگذارید: