اخبار تحولات جنگ در منطقه

اکسیوس ۲۲ شهریور طی گزارشی فاش ساخت نیروهای ویژه ارتش اسراییل در عملیاتی کم‌سابقه در اوایل این هفته، یک کارخانه زیرزمینی تولید موشکهای دقیق در سوریه را که توسط رژیم ایران ساخته شده بود، منهدم کردند. به‌گفته منابع آگاه، این تأسیسات برای تولید موشکهای میان‌برد دقیق برای حزب‌الله استفاده می‌شد.

آکسیوس ضمن یادآوری حملات هوایی سنگین اسراییل به منطقه مصیاف در نزدیکی مرز لبنان، به‌نقل از گزارش کارشناسان افزود این حملات هوایی، پوششی برای عملیات زمینی نیروهای دفاعی اسراییل بوده است. واحد نخبه موسوم به "سایرت متکال- Sayeret Matkal" اسراییل در این عملیات زمینی با استفاده از تجهیزات پیشرفته انفجاری تأسیسات زیر زمینی حاوی موشکهای دقیق زن و پیشرفته رژیم ایران را منهدم کرد. به‌گفته منابع این عملیات با هماهنگی و اطلاع آمریکا انجام شده است. این خبر توسط رسانه ماهواره‌یی اپوزیسیون سوریه نیز تأیید شد.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه ۲۳ شهریور با اشاره به حمله اخیر اسراییل به تأسیسات نظامی رژیم آخوندی در منطقه مصیاف در سوریه نوشت: پیش از شروع عملیات زمینی که از طریق هلیبرد ۱۰۰ نیروی ویژه اسراییلی انجام گرفت، چند حمله شدید هوایی به نقاط کلیدی در اطراف مصیاف انجام شد تا بدینوسیله پدافند هوایی دچار پارازیت شود. بعد از آن درگیری شدید روی زمین بیش از ۳ ساعت ادامه داشت و صدای شلیک ها به‌وضوح در اطراف منطقه شنیده می‌شد.

این منبع افزود: نیروهای اسراییلی در این اثنا کارخانه موشکی رژیم را منفجر کردند. هنوز مشخص نیست آیا نیروهای اسراییل موفق به خارج کردن اسناد مهم در این سایت شدند یا نه. در عین‌حال که دستگیری عناصر رژیم ایران نیز تکذیب شده است.

یادآوری می‌کنیم که سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم روز دوشنبه در واکنشی ترسان نسبت به حمله شامگاه یکشنبه به مرکز تحقیق و تولید موشکهای زمین به زمین متعلق به سپاه پاسداران در سوریه گفت:

تلویزیون رژیم -کنعانی – ۱۹ شهریور ۱۴۰۳

«مایلم من اولاً این حمله جنایت‌کارانه‌ای که رژیم غاصب صهیونیستی بامداد امروز به خاک سوریه انجام داده به‌شهادت جمعی از شهروندان این کشور و مجروح شدن عده قابل توجهی منجر شده رو شدیداً و با قوی‌ترین عبارات محکوم بکنم.

اون چه که هم در برخی از رسانه‌های وابسته به رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده مربوط به این‌که احیاناً مرکزی رو وابسته به ایران یا تحت حمایت ایران مورد حمله قرار دادند ما تأیید نمی‌کنیم اونچه که منابع رسمی دولت سوریه اعلام کردند حمله به برخی از مراکز سوریه از جمله حمله به یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی وابسته به وزارت دفاع و در واقع ارتش سوریه را مورد حمله و تجاوز قرار دادند».

دیدبان حقوق‌بشر سوریه ۲۲ شهریور خبر داد: اسراییل یک خودروی ولوو را در ورودی شهر خان ارنبه در مسیر جاده دمشق- قـُنیطره هدف قرار داد که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان حزب‌الله در این منطقه گردید.

ارتش اسراییل ۲۲ شهریور اعلام کرد یکی ا ز فرماندهان حزب‌الله به‌نام احمد الجبر، وابسته به یگان جولان این گروه را هدف قرار داد. این عملیات در منطقه قنیطره سوریه انجام شد. علاوه بر این در حمله دیگری در منطقه رفید در جنوب سوریه، یکی دیگر از عناصر حزب‌الله نیز هدف قرار گرفت.

سخنگوی ارتش اسراییل شامگاه پنجشنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد نیروی هوایی اسراییل چند مقر نظامی و چند سکوی پرتاب موشک حزب‌الله را در منطقه عیترون، مریمین و چند منطقه دیگر در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

متقابلاً بامداد جمعه حزب‌الله لبنان با پرتاب ۲۰ موشک به سمت شهر صفد در شمال اسراییل به این حمله پاسخ داد.

تایمز اسراییل با انتشار این خبر نوشت در موشک‌باران حزب‌الله، یک ساختمان آسیب دید و آتش‌سوزی گسترده‌یی در جنگلهای اطراف ایجاد شد.

خبرگزاری فلسطینی وفا ۲۳ شهریور نوشت پس از گلوله‌باران روز چهارشنبه ارودگاه مواصی واقع در شهر رفح در جنوب نوار غزه توسط اسرائیل، اجساد بسیاری از کشته‌شدگان توسط نیروهای امداد و دفاع غیرنظامی در این منطقه پیدا شدند.

این منبع افزود حملات امروز اسراییل به اردوگاه نصیرات نیز تعدادی کشته و مجروح بر جای گذاشت.

العربیه ۲۳ شهریور به‌نقل از مقامات بهداشتی فلسطین نوشت طی حملات ۲۴ ساعت گذشت اسراییل به غزه، ۱۶۰ فلسطینی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ارتش اسراییل روز ۲۲ شهریور اعلام کرد نیروی هوایی اسراییل طی یک عملیات هوایی در منطقه سامریه در کرانه باختری، با هدف قرار دادن یک خودرو، یک تیم عملیاتی جهاد اسلامی شامل سه تن از فرماندهان آن. به نامهای محمد ابو عطیه، عماد شحاده و صلاح البدوی را به‌قتل رسانده است

تایمز اسراییل ۲۲ شهریور به‌نقل از مقامات ارتش اسراییل نوشت پس از کشته شدن ۲۳۰۸ تن از افراد حماس و کشف و انهدام بیش از ۱۳ کیلومتر از تونلهای زیر زمینی آن، تیپ رفح حماس نابود شده و دیگر کارآیی نظامی ندارد. بنابراین عملیات اسراییل در این منطقه به‌طور عمده خاتمه یافته است.

لطفا به اشتراک بگذارید: