مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ پنجشنبه

۱-کنفرانس در پارلمان با حضور نمایندگان مجلسین انگلستان

«حقوق بشر در ایران، تضمین حسابرسی و فراخوان به عدالت»

۲۰شهریور۱۴۰۳- قسمت دوم

استقبال از گزارش پروفسور جاوید رحمان در مورد جنایت‌های سبعانه

جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی علیه مجاهدین در سال‌های

۶۰ و ۶۱ و قتل‌عام۶۷

و ضرورت برقراری یک مکانیسم بین‌المللی جهت حسابرسی از مسئولان جنایت‌های سبعانه

سخنرانی‌های نمایندگان مجلسین انگلستان در حمایت از برنامه ۱۰‌ماده‌‌یی خانم مریم رجوی

فراخوان به‌لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران

و محکومیت دادگاه نمایشی رژیم علیه مجاهدین در تهران

کنفرانس در پارلمان انگلستان - ۲۰‌شهریور ۱۴۰۳

در کنفرانس پارلمانی در انگلستان که با حضور اعضای مجلسین این کشور از تمامی احزاب برگزار شد، لرد سینگ عضو مستقل مجلس اعیان و عضو کمیته حقوق‌بشر پارلمان در سخنرانی خود گفت: با وجود تلاش‌های رژیم برای خاموش‌کردن مخالفت، شجاعت مردم ایران هم‌چنان درخشان است. از زمان قیام‌های‌۱۴۰۱، ما شاهد افزایش اعتراضات، اعتصابات و اقدامات مقاومت بوده‌ایم که به‌وضوح نشان می‌دهد مردم ایران حاضر به‌تسلیم‌شدن نیستند. تمایل آن‌ها به آزادی غیرقابل انکار و متوقف‌نشدنی است…

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۲- اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

اعدام ۱۲‌زندانی در ۱۹ و ۲۱شهریور از جمله قهرمان پیشین

تیم ملی کشتی فرنگی

دژخیمان خامنه‌ای در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۱‌شهریور دست کم ۱۲‌زندانی را اعدام کردند. ۲۱ شهریور قهرمان پیشین تیم کشتی فرنگی کشور مرتضی یوسفی ۴۱‌ساله پس از ۱۰سال حبس در زندان نوشهر مازندران حلق‌‌آویز شد. او فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته تربیت‌بدنی، مربی و داور بود. در همین روز ۲زندانی‌ دیگر به‌نام‌های سجاد بندگی و عبدالرحمان تاجیک در زندان قزلحصار و زندانی دیگری به‌نام بهنام باقری ۳۰‌ساله در اصفهان به‌دار آویخته شدند. سجاد بندگی از ۱۰‌سال پیش و بهنام باقری از ۵‌سال پیش زیر حکم اعدام بودند. دوشنبه ۱۹شهریور نیز علاوه بر ۶‌زندانی که در اطلاعیه قبلی اعلام شد ۲زندانی دیگر به‌نام‌های فیض‌الله حسین‌پور و سلیمان قهرمانی ۲۹ ساله در زندان میاندوآب به دار آویخته شدند. 

مقاومت ایران بار دیگر از کمیسر عالی و شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد و گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران و همچنین اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد که برای نجات جان زندانیان زیر اعدام اقدام کنند. 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران -۲۲شهریور۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۳- گرامیداشت شهیدان قیام۱۴۰۱

گرامیداشت شهید قیام سیدعلی سیدی- تهران - شهریور ۱۴۰۳

گرامیداشت آیلار حقی – تبریز - شهریور ۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۴- گزارش عفو بین‌الملل

ضروری است که دولت‌ها تحقیقات جنایی را در مورد جرایم ارتکابی

توسط مقامات رژیم ایران تحت اصل صلاحیت‌جهانی آغاز کنند

عفو بین‌الملل در روز ۲۱شهریور در آستانهٔ دومین‌سالگرد قیام‌۱۴۰۱ تحت عنوان دو سال پس از خیزش زن زندگی آزادی، حکمرانی مصونیت از جنایات در حد اعلا، اعلام کرد: مردم در ایران عواقب ویرانگر سرکوب وحشیانه این قیام توسط مقامات رژیم ایران را به‌خاطر مصونیت سیستماتیک مقامات این رژیم، همچنان تحمل می‌کنند. چرا که هیچ تحقیقات جنایی مؤثر، بی‌طرفانه و مستقلی درباره نقض جدی حقوق‌بشر و جنایات تحت قوانین بین‌المللی توسط مقامات ایرانی در جریان و پس از اعتراضات سراسری سپتامبر تا دسامبر‌۲۰۲۲ صورت نگرفته است. 

عفو بین الملل تصریح کرد: رژیم ایران با استفاده گسترده و غیرقانونی از زور، با سلاحهای گرم و تفنگ‌های تهاجمی، اسلحه‌های پر از ساچمه‌های فلزی و گاز اشک‌آور به‌تظاهر‌کنندگان شلیک کردند، و معترضان را به‌شدت با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند که منجر به‌کشته شدن صدها معترض و رهگذر، از جمله تعداد زیادی کودک، و بسیاری جراحات جانی دیگر شد. مقامات سعی کرده‌اند از طریق بازداشت خودسرانه، پیگرد قضایی ناعادلانه، تهدید به‌مرگ و سایر آزار و اذیت‌های بی‌امان، بستگانی را که به‌دنبال حقیقت و عدالت برای قتل‌های غیرقانونی عزیزانشان هستند ساکت کنند.... 

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۵- ابراز نگرانی سه کشور انگلستان و فرانسه و آلمان

نسبت به‌تشدید فعالیتهای اتمی رژیم

همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه مشترکی نسبت به‌تشدید فعالیتهای اتمی رژیم آخوندی هشدار دادند....

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۶- پزشکیان در سفر به عراق: برای مقابله با تروریست‌ها

و دشمنان نیازمند اجرای تفاهم‌نامه امنیتی هستیم

تلویزیون رژیم درباره سفر رئیس‌جمهور حکومت آخوندی به‌عراق گفت پزشکیان در نشست خبری با نخست‌وزیر عراق بر اجرای تفاهم‌نامه امنیتی رژیم و عراق تاکید کرد.

تلویزیون رژیم – ۲۱‌شهریور ۱۴۰۳

گوینده: رییس‌جمهور که صبح امروز در سفری ۳روزه به‌عراق رفته است، امنیت را ضامن توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان تهران و بغداد دانست، رئیس‌جمهور همچنین در مراسم امضای چهارده تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه از تشکیل کمیته‌های تخصصی برای اجرایی‌شدن توافق‌نامه‌های نیمه‌تمام خبر داد…

گزارشگر: رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق گفت برای مقابله با تروریست‌ها و دشمنان نیازمند اجرای تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عراق هستیم…

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۷- اخبار جنگ در غزه              

در پی حمله هوایی اسرائیل به‌مدرسه پناهجویان در غزه که ۱۸کشته شامل ۶ کارمند سازمان‌ملل برجای گذاشت، آنتونی گوترز، دبیرکل سازمان‌ملل اعلام کرد: آنچه در غزه اتفاق می افتد کاملا غیرقابل قبول است. مدرسه‌ای که به پناهگاهی برای حدود ۱۲۰۰۰نفر تبدیل شده بود، امروز بار دیگر هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفت. ۶نفر از همکاران ما در  آنروا آژانس پناهندگان فلسطینی سازمانملل  در میان کشته‌شدگان هستند.این نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید اکنون متوقف شود». آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان‌ملل اعلام کرد: این مدرسه از زمان شروع جنگ ۵بار مورد حمله قرار گرفته است.

نیویورک تایمز۲۲شهریورد در‌باره حمله هوایی به‌مدرسه متعلق به‌آژانس پناهندگان در نصیرات نوشت: منابع دفاع غیر‌نظامی گفتند این واقعه از مرگبارترین حملات اسرائیل به‌غزه طی چند‌ماه اخیر به‌شمار می آید. منابع ملل‌متحد گفتند این مجتمع به‌حدود ۱۲هزار آواره که عمدتاً شامل زنان و کودکان بود پناه داده بود و از زمان آغاز جنگ تا کنون ۵بار هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است.

خبرگزاری فلسطینی وفا  گزارش داد: حملات اسرائیل به‌شهر خان یونس در جنوب نوار غزه نزدیک به ۱۰کشته بر جای گذاشته است. طبق گفته این منبع طی ۲۴ساعت گذشته دست کم ۳۴فلسطینی در غزه جان خود را بر اثر این حملات از دست دادند.

وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه روز‌پنجشنبه خود آخرین آمار قربانیان عملیات نظامی اسرائیل در غزه را ۴۱هزار و ۱۱۸کشته و ۹۵هزار و ۱۲۵مجروح اعلام کرد. ....

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۸ـ آخوندمفتح آلمان را ترک کرد           

بدنبال تعطیلی دیرهنگام مرکز صدور ارتجاع و تروریسم و جاسوسی رژیم در هامبورگ و زیرمجموعه‌های آن در هشت‌ایالت در سوم مرداد‌ماه گذشته توسط دولت آلمان و دستور اخراج آخوند مفتح نماینده خامنه‌ای در این کشور و رئیس مرکز صدور تروریسم و بنیادگرایی رژیم در هامبورگ، وی روز سه‌شنبه ۲۰شهریور از آلمان اخراج و مجبور به‌ترک این کشور شد. اخراج وی با وجود درخواست تجدیدنظر در حکم اخراجش، توسط دولت آلمان صورت گرفت. به گفته وزارت‌کشور آلمان، وی به‌مدت ۲۰‌سال اجازه ورود مجدد به‌آلمان را نخواهد داشت و در صورت ورود به‌آلمان ممکن است تا ۳سال زندان محکوم شود.

اندی گروت، وزیر‌کشور ایالت هامبورگ، اظهار داشت: اخراج مفتح خبر خوبی برای امنیت آلمان است. اخراج نماینده خامنه‌ای از آلمان پس از حمله چندی پیش پلیس به‌بیش از ۵۰مرکز رژیم در آلمان صورت گرفت.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۹ـ کنفرانس مطبوعاتی مشترک آمریکا، انگلیس و اوکراین

روز چهارشنبه ۲۱‌شهریور وزرای‌خارجه ۳کشور آمریکا، انگلستان و اوکراین در کی‌یف یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند. 

وزیر خارجه انگلستان دیوید لمی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ارائه موشکهای بالستیک توسط رژیم ایران یک تشدید خطرناک جنگ اوکراین است. انگلستان و آمریکا و شرکای ما به‌سرعت به‌تضعیف امنیت جهانی توسط رژیم ایران پاسخ داده‌اند. انگلستان مقامات و نهادهای رژیم ایران را تحریم کرده است و با هم، پروازهای هوایی رژیم ایران به‌اروپا را محدود کرده‌ایم.

وزیرخارجه اوکراین نیز گفت: که موشکهای ارائه‌شده توسط رژیم ایران تهدیدهای غیرقابل قبولی برای اروپا و خاورمیانه ایجاد می‌کنند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

۱۰ ـ احضار سفیر رژیم توسط هلند                   

 هلند سفیر رژیم آخوندی در این کشور در اعتراض به‌صدور موشک بالیستیک برای استفاده در جنگ اوکراین احضار کرد.

وزیرخارجه هلند روز ۲۱‌شهریور در حساب ایکس خود نوشت: هلند ارسال موشک‌های بالستیک توسط رژیم ایران را محکوم می‌کند. این یک تشدید جدی است که پیامدهای فوری برای امنیت اروپا دارد. بنابراین من سفیر رژیم ایران را احضار کردم.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 ۱۱ـ مراسم ۱۱سپتامبر در نیویورک

روز چهارشنبه مراسم ۲۳مین سالگرد حملات ۱۱سپتامبر، در محل بنای یادبود قربانیان این حمله در نیویورک، با حضور مقامات کنونی و پیشین آمریکا برگزار شد. به‌گزارش رسانه‌های آمریکا در این مراسم جو بایدن و کامالا هریس، دونالد ترامپ و جی‌دی ونس، مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک و رودی جولیانی شهردار نیویورک در زمان حملات ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ حضور یافتند.

سی‌ان‌ان در این رابطه گزارش داد: «رئیس‌جمهور جو‌‌بایدن، معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس، رئیس‌جمهور قبلی دونالد ترامپ و سناتور جی‌دی ونس بیست و سومین‌سالگرد حملات ۱۱سپتامبر را گرامی داشتند و به‌نظر می‌رسد در حالی که مردم این فاجعه را به‌یاد می‌آورند، خصومت‌های سیاسی را برای لحظه‌ای به‌کنار گذاشتند». 

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

         

 

لطفا به اشتراک بگذارید: