تظاهرات یاران شورشگر در وین همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اخبار ایران وجهان دریک نگاه

۱-همزمان با آغاز اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین  یاران شورشگر تظاهرات کردند و خواستار ارجاع پرونده اتمی آخوندها به شورای امنیت و برگرداندن تحریمهای بین المللی شدند

۲-مراسم خاکسپاری علیرضا گلی‌پور زندانی سیاسی هوادار مجاهدین در تهران برگزار شد. وی که پس از ۹سال زندان در سال ۱۴۰۰ به‌دلیل شدت بیماری و وخامت حالش آزاد شده و در بیرون از زندان تحت معالجه قرار داشت، روز شنبه ۱۷شهریور در تهران بر اثر بیماری قلبی درگذشت. علیرضا گلی پور تا قبل از اولین دستگیری در سال۱۳۸۸ دانشجوی نخبه دورة دکترا در رشتة مهندسی برق در آلمان و از سوی وزارت ارتباطات و فناوری رژیم مأمور به خدمت بود.

خانم مریم رجوی طی پیامی گفت: درود بر علیرضا گلی‌پور زندانی سیاسی هوادار مجاهدین که همچنان‌که خودش نوشته بود «تا پای جان بر سر مواضع خود ایستاد» و سرفراز پرکشید. با تسلیت به بستگان و یارانش، برای آن‌ها صبر و صلابت آرزو می‌کنم. به علیرضا افتخار کنید، چراکه پایداری‌اش سرمشقی برای دانشجویان و نخبگان آزاده میهن در رویارویی با رژیم جهل و جنایت است.

۳-سی‌وسومین هفته کارزار "سه‌شنبه‌های نه به اعدام" امروز با اعتصاب غذای جمعی از زندانیان سیاسی در ۲۱ زندان کشور برگزار شد. زندانهای شرکت‌کننده در این دور از کارزا عبارتند از اوین(بندزنان،بند۴و۶)، قزلحصار(واحد۳و۴)، مرکزی کرج، تهران بزرگ، خرم آباد، نظام شیراز، بم، اسدآباد اصفهان، مشهد، لاکان رشت(بند زنان و مردان)، قائم شهر، اردبیل، تبریز، ارومیه، خوی، نقده، سلماس، سقز، بانه، مریوان و کامیاران

در بیانیه زندانیان کارزار سه شنبه های نه به اعدام آمده: طبق اخبار منتشره،  در شهریور ماه چند نفر زیر شکنجه در زندانها به قتل رسیده‌اند و دست‌کم در همین ماه ۲۹ نفرتاکنون اعدام شده اند.

بیانیه زندانیان اعتصابی: این اقدامات سرکوبگرانه در گزارش اخیر آقای جاوید رحمان، تحت عنوان «جنایت سبعانه» ارزیابی شده‌است. گزارشی که راه را برای حسابرسی و محاکمه آمران و عاملان این جنایات هموار می‌کند..

شرکت‌کنندگان در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به‌اعدام» در بیانیة خود خواهان بازدید گزارشگر ویژه خانم مای ساتو از زندانهای ایران از جمله زندانیان سیاسی و زندانیان گمنام محکوم به اعدام هستند.

۴-در آستانه سالگرد قیام ۱۴۰۱، یاد شهیدان قیام یلدا اقا فضلی در تهران و کومار درافتاده در پیرانشهر توسط مردم و بستگان این شهدا گرامی داشته شد.

۵-عفو بین‌الملل اعلام کرد: شریفه محمدی، مدافع حقوق بشر به‌دلیل فعالیتهای حقوق بشری به اعدام محکوم شده و در خطر اعدام قرار دارد. محاکمه او به شدت ناعادلانه بوده است. او تحت شکنجه قرار گرفته است. عفو بین الملل خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۳، رژیم ایران دست کم ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است. ۲۰درصد اعدامها علیه ملیت بلوچ بوده است.  

۶-رویترز گزارش کرد بامداد امروز سه‌شنبه، حملات هوایی اسرائیل به چادرهای آوارگان فلسطینی باعث کشته و زخمی شدن 65 نفر در جنوب غزه شد.

رویترز افزود، این اردوگاه مملو از آوارگان فلسطینی است که از سایر نقاط این سرزمین گریخته اند. اورژانس مدنی غزه اعلام کرد حداقل 20 چادر آتش گرفته و موشک ها باعث ایجاد دهانه هایی به عمق 9 متر شده اند. به گفته این سازمان، 65 قربانی شامل زنان و کودکان می‌شوند.

متعاقباً ارتش اسرائیل اعلام کرد یک مرکز فرماندهی حماس را هدف قرار داده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: