اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا روز پنجشنبه ۱۵شهریور خبر داد نیروهای اسراییلی حملات خود در کرانه باختری را با دستگیریهای گسترده در شهرهای نابلس، هاشمیه و بامون در غرب جنین گسترش دادند.

نیروهای اسراییلی با محاصره ساختمان شهرداری جنین، مانع از تشکیل جلسه اضطراری وزرای فلسطین برای بررسی اوضاع شدند. بنا به گزارش منابع دولتی فلسطین طی روزهای اخبر نزدیک به ۴۰ فلسطینی در حمله اسراییل به کرانه غربی کشته شده‌اند.

خبرگزاری وفا هم‌چنین با گزارشی از وضعیت جنگ در غزه نوشت: تمرکز حملات سنگین اسراییل بر روی شهر غزه، منجر به کشته شدن دهها تن، از جمله چند کودک گردید.

رویترز در گزارشی از مذاکرات آتش‌بس، به‌نقل از چند مقام آمریکایی و مصری نوشت: کاخ‌سفید در تلاش است تا پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس غزه و آزادی گروگانها در روزهای آینده ارائه کند.

به‌گفته این مقامات پیشنهاد جدید بر حل مشکلات عمده‌یی که منجر به بن‌بست در مذاکرات شده، متمرکز خواهد بود. این مقامات تأیید کردند که کشتن شش گروگان اخیر توسط حماس این تلاشها را پیچیده‌تر کرد.

رویترز افزود: حماس روز پنجشنبه اعلام کرد نیازی به پیشنهادات جدید برای آتش‌بس در غزه نیست و ما نسبت به افتادن در دام نتانیاهو هشدار می‌دهیم. زیرا او از مذاکرات برای طولانی‌تر کردن تجاوزات خود استفاده می‌کند.

شورای امنیت ملل متحد روز چهارشنبه برای بررسی بحران جنگ در غزه و مذاکرات آتش‌بس، تشکیل جلسه داد.

رویترز نوشت: طی این جلسه معاون دبیرکل ملل متحد در امور سیاسی و صلح‌، خواستار حسابرسی از همه طرف‌های درگیر شد. دی‌کارلو بر اهمیت احترام به وضع موجود در اماکن مقدس بیت‌المقدس تأکید کرد و هشدار داد که وضعیت کنونی به فاصله گرفتن از راه‌حل دو کشوری منجر می‌شود.

در ادامه، ادم وسورنو مدیر عملیات دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل دمورد کمپین اضطراری واکسیناسیون فلج اطفال گفت: بیش از ۱۸۷ هزار کودک واکسینه شده‌اند. با این حال، شرایط انسانی به‌ویژه در بخش آب و خدمات بهداشتی غزه هم‌چنان وخیم است.

به‌نوشته رویترز در این اجلاس، نمایندگان آمریکا و روسیه نیز ضمن تأکید بر ضرورت برقراری آتش‌بس، قتل گروگانها توسط حماس را محکوم کردند.

به گزارش ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه ۱۴شهریور حزب‌الله لبنان با شلیک بیش از ۱۰۰ موشک به شمال اسراییل برخی شهرهای این منطقه، از جمله کریات شمونا و کفر بلوم را هدف قرار داد. در این حمله که منجر به آتش‌سوزی گسترده در منطقه گردید، چند موشک به ساختمانهای مسکونی اصابت کرد، اما تلفات جانی به بار نیامد.

سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد در پاسخ به این حملات، اسراییل به بیش از ۱۰ زیرساخت نظامی حزب‌الله، از جمله سکوهای پرتاب موشک و مقرهای متعلق به آن در جنوب لبنان حمله کرد.

پاسدار عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح رژیم آخوندی درباره پاسخ رژیم به ترور اسماعیل هنیه، گفت: نظام پاسخ سختی خواهد داد، ولی زمان پاسخ مشخص نیست.

لطفا به اشتراک بگذارید: