بخوان بنام گل سرخ ـ شماره۲۷

نادره اخباری‌خلجان

تاریخ تولد: ۱۳۴۱

محل تولد: تبریز

تحصیلات: متوسطه

سابقه مبارزاتی: ۹سال

نادره اخباری‌خلجان در یک خانواده فقیر و زحمتکش در تبریز متولد شد و در سال۵۸ به میلیشیا پیوست. او در انجمن مدرسه‌اش با شرکت در فروش نشریه و دیگر آثار سازمان، و شرکت در میتینگها و تظاهرات به فعالیت پرداخت.

بعد از شروع مقاومت مسلحانه دو سال زندگی مخفی داشت و در سال۶۳ به منطقه رفت، و در قسمتهای مختلف تشکیلات سازمان در منطقه مسئولیت به‌عهده گرفت.

در نامه‌یی به مادرش (در تاریخ ۸‌اسفند‌۶۶) از این‌که در تیپ رزمی زنان مجاهد خلق سازماندهی شده، با غرور یاد کرد و نوشت: «…‌مادر جان، ما اولین زنان مجاهدی هستیم که این بن‌بست را با رهبری مریم شکستیم.

دلم برای شرکت در عملیات بی‌قرار و بیتاب است، خشم و کینه تمام زنان از هزاران سال قبل، در قلب تک‌تک خواهرانم جمع شده و ما منتظریم تا این خشم‌وکین تاریخی را با سربهای مذاب در جان آخوندهای دژخیم خالی کنیم…».

نادره قهرمان در عملیات آفتاب و چلچراغ به ترتیب در موضع فرمانده گروه و فرمانده دسته وارد نبرد رودررو با مزدوران رژیم شد و با جسارت تمام جنگید.

یکی از همرزمانش درباره آخرین ساعتهای نبرد قهرمانانه این شیرزن مجاهد در عملیات فروغ جاویدان نوشته است: در تنگه چهارزبر جنگ سختی بین دسته تحت فرماندهی او و مزدوران درگرفت و نادره مرتب می‌گفت با چنگ و ناخن و دندان هم که شده باید راه را باز کنیم.

در این نبرد نادره شجاعانه جنگید و به کهکشان جاودانه‌فروغهای آزادی پیوست.

لطفا به اشتراک بگذارید: