مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ دوشنبه

۱- آگهی کنفرانس دربارة قتل‌عام زندانیان سیاسی

و نسل‌کشی مجاهدین در سال۶۷

با حضور کارشناسان، گزارشگران و حقوقدانان برجستة بین‌المللی

در پی انتشار گزارش تاریخی جاوید رحمان

بررسی جنایات سبعانه علیه بشریت در قتل‌عام زندانیان سیاسی و نسل‌کشی مجاهدین در سال۶۷ و اعدام‌های۱۳۶۰ و ۱۳۶۱، ضرورت حسابرسی و پایان‌دادن به مصونیت آمران و عاملان طبق قوانین و معاهدات بین‌المللی

مریم رجوی

فراخوان به‌کارزار جهانی «نه به‌اعدام» در ایران

ما برای یک ایران بدون شکنجه و سرکوب و عاری از ظلم و نابرابری بپاخاسته‌ایم. برای یک جمهوری دمکراتیک بر اساس جدایی دین و دولت با یک نظام قضایی مستقل مبتنی بر اصل برائت، حق دفاع، حق برخورداری از محاکمه علنی و استقلال کامل قضات و القای قوانین شریعت آخوندی  

سخنرانی‌های

پروفسور اوسوجی قاضی و رئیس دادگاه بین‌المللی جنایی(۲۰۱۸ – ۲۰۲۱)

پروفسور لیلا سادات‌ مشاور ویژه دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی‌(۲۰۱۲ – ۲۰۲۳)

پروفسور ویلیام شیباس کارشناس جهانی نسل‌کشی، رئیس پیشین انجمن بین‌المللی محققان نسل‌کشی و کمیسیون تحقیق ملل‌متحد برای غزه

پروفسور جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران(۲۰۱۸ – ۲۰۲۴)

پروفسور هرتا دابلر-گملین وزیر دادگستری آلمان‌(۱۹۹۸ -۲۰۰۲)

پروفسور ولفگانگ شومبورگ قاضی دادگاه بین‌المللی کیفری ملل‌متحد برای یوگسلاوی سابق و رواندا

دکتر مارک الیس مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی وکلا

پروفسور کلودیو گروسمن مشاور ویژه دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی و عضو کمیسیون حقوق بین‌الملل در سازمان‌ملل

پروفسور کلمان ووله گزارشگر ویژه ملل‌متحد در مورد حق آزادی اجتماعات و گردهمایی (۲۰۱۸ -۲۰۲۴)

پروفسور جرمی سارکین رئیس کارگروه ناپدیدشدگان قهری‌(۲۰۰۸ -۲۰۱۴)

پروفسور استیون اشنیبام مدیر بخش قوانین بین‌المللی در دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی در دانشگاه جانز هاپکیز

طاهر بومدرا رئیس کمیته عدالت برای قربانیان قتل‌عام۱۳۶۷ و رئیس پیشین دفتر حقوق بشر ملل‌متحد در عراق

کنت لوییس وکیل مجاهدین در دادگاه سوئد در محاکمه یک مأمور قتل‌عام (حمید نوری)

 ژیل پاروئل وکیل در دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد رواندا و رئیس پیشین کانون وکلای استان وال‌دواز فرانسه

سفیر لینکلن بلومفیلد معاون پیشین وزارت خارجة آمریکا

کنفرانس دربارة قتل‌عام زندانیان سیاسی و نسل‌کشی مجاهدین در سال۶۷

با حضور کارشناسان، گزارشگران و حقوقدانان برجستة بین‌المللی

در پی انتشار گزارش تاریخی جاوید رحمان

پخش در اخبار شامگاهی سه‌شنبه ۶شهریور۱۴۰۳

از سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران

 

۲- اجلاس شورای ملی مقاومت ایران در چهل و سومین سالگرد

تأسیس شورا - قسمت دوم

اجلاس شورای ملی مقاومت ایران -تیر ۱۴۰۳

سخنرانان: ابراهیم مازندرانی – مسئول کمیسیون اصناف

زینت میرهاشمی – سردبیر نشریه نبرد‌خلق - عضو کمیته مرکزی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران

پرویز خزایی –نماینده شورا در کشورهای اسکاندیناوی

رضا اولیاء – استاد نقاشی و مجسمه ساز - عضو شورای ملی مقاومت ایران

عزیزالله پاک‌نژاد- عضو شورای ملی مقاومت ایران

استاد محمد شمس –آهنگساز و رهبر ارکستر - عضو شورای ملی مقاومت ایران

فلور صدودی –عضو شورای ملی مقاومت ایران

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۳- پنج اعدام جنایتکارانه توسط دژخیمان خامنه‌ای از جمله یک اعدام در ملأ‌عام

در شاهرود، قزوین، نهاوند، تبریز و زاهدان

دژخیمان خامنه‌ای صبح روز دوشنبه ۵شهریور در یک اقدام جنایتکارانه یک زندانی را در ملأعام در شاهرود اعدام کردند. دژخیمان خامنه‌ای هم‌چنین صبح امروز یک زندانی بلوچ را در زندان زاهدان و سه زندانی دیگر را در اول و سوم شهریور در قزوین، نهاوند و تبریز اعدام کردند.

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

دوشنبه ۵شهریور اعدام یک زندانی در ملأعام در شاهرود

اعدام ۱۲۶زندانی در مرداد همزمان با تنقیذ و تحلیف و معرفی کابینه

رئیس‌جمهور جدید خامنه‌ای

آخوند دژخیم محمدصادق اکبری، رئیس‌کل دادگستری استان سمنان امروز دوشنبه ۵شهریور اعلام کرد: «حکم قصاص نفس» در مورد یک زندانی «صبح امروز در ملأعام و در شهرستان شاهرود اجرا شد». (خبرگزاری قضاییه جلادان ۵شهریور). علاوه بر این جنایت فجیع، دژخیمان خامنه‌ای همزمان یک زندانی به‌نام برکتعلی سنجرانی ۲۵ساله را در زندان زاهدان حلق‌آویز کردند.

شنبه ۳شهریور عباس رشیدی در قزوین و یک زندانی دیگر به‌نام فهیم در اصفهان و پنجشنبه اول‌شهریور محمدخالد جهانگیری در تبریز و وحید عباسی در زندان نهاوند بدار آویخته شدند.

چهارشنبه ۳۱مرداد محمد داغستانی در میاندوآب و یک زندانی دیگر در یزد و دوشنبه ۲۹مرداد دو زندانی به‌نام‌های مهدی پیری ۳۱ساله و مظاهر عیوضی ۳۵ساله در زنجان و اسماعیل جوادی و محمد کرمی‌زاده در زندان قزلحصار روانه چوبه‌های دار شدند. به‌این ترتیب شمار اعدامهای ثبت شده در ماه مرداد، همزمان با تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور جدید خامنه‌ای و معرفی کابینه وی به‌مجلس ارتجاع دست کم به ۱۲۶زندانی بالغ می‌شود.

خامنه‌ای در باتلاق بحرانهای داخلی و بین‌المللی و در وحشت از قیام مردم از هیچ جنایتی رویگردان نیست. سکوت در برابر سردمدار ترور و اعدام، لگدمال کردن ارزشهای جهان‌شمول حقوق‌بشری است و آنرا در سرکوب و کشتار در ایران و جنگ‌افروزی و تروریسم در منطقه و جهان تشویق می‌کند.دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران – ۵شهریور ۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۴- تظاهرات بازنشستگان، پرستاران، کارگران، غارت‌شدگان

و کشاورزان علیه چپاولگری رژیم آخوندی

بازنشستگان مخابرات ـ اصفهان -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ کرمانشاه -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ تبریز -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ رشت -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ سنندج -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ ارومیه -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ زنجان -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ بیجار -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان مخابرات ـ مریوان -۵شهریور ۱۴۰۳

بازنشستگان تأمین اجتماعی ـ شوش -۵شهریور ۱۴۰۳

اعتراض پرستاران بیمارستان ـ گرگان -۵شهریور ۱۴۰۳

اعتراض پرستاران بیمارستان ـ کنگان -۵شهریور ۱۴۰۳

اعتراض پرستاران بیمارستان ـ کرمانشاه -۵شهریور ۱۴۰۳

کارگران نفت و گاز ـ عسلویه -۵شهریور ۱۴۰۳

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان ـ هرمزگان -۵شهریور ۱۴۰۳

کارگران پالایشگاه ـ بوشهر -۵شهریور ۱۴۰۳

غارت‌شدگان خشمگین ریحان تاک ـ تاکستان -۵شهریور ۱۴۰۳

اعتراض کشاورزان ـ اصفهان -۵شهریور ۱۴۰۳

محمد شریفی مقدم دبیر حکومتی خانه پرستار با نگرانی از گسترش اعتراض و اعتصاب پرستاران گفت: بیمارستانهای دولتی و عمومی، پرستاران را ناچار می‌کنند که تنها با ساعتی ۲۰هزار تومان، اضافه‌کاری اجباری انجام دهند. در هیچ کشوری، اختلاف‌ کارانه دریافتی یک پزشک با پرستاری که در همان بیمارستان و همان بخش مشغول به کار است، به ۱۰۰برابر نمی‌رسد. وی افزود: سالانه ۲ تا ۳هزار‌نفر از پرستاران از کشور مهاجرت می‌کنند. بسیاری از پرستارانی که مهاجرت نمی‌کنند نیز به‌دنبال تغییر شغل هستند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۵- دق‌دل و تصفیه حساب آخوندها و پاسداران بی‌وطن با مجاهدین

در رابطه با قیام‌های۹۶ و ۹۸به‌بهانه بازداشت مؤسس شبکه تلگرام در فرانسه

وطن امروز روزنامه بسیج دانشجویی آخوندها و پاسداران: پیش از ناآرامی‌هایی سال‌های۹۶ و ۹۸ مجاهدین در کنفرانس پاریس در سال۲۰۱۷ اعتراف کردند،از طریق همین کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی بود که فراخوانهای ایجاد چالش و اغتشاش داده‌اند. وطن امروز روزنامه بسیج‌دانشجویی پاسداران و آخوندهای بی‌وطن به‌بهانه بازداشت مدیر شبکه تلگرام در فرانسه، به‌خالی کردن دق‌دل نظام علیه مجاهدین در مورد قیامهای۹۶ و ۹۸ پرداخته و نوشت: پیش از این‌که ناآرامی‌هایی سال‌های‌۹۶ و ۹۸ در ایران رخ دهد، ‌مجاهدین‌ در کنفرانس پاریس که سال۲۰۱۷ برگزار شد، در ارتباط با بدنه اجتماعی در ایران و تعدد کانال‌ها و گروه‌های آنان در این شبکه اجتماعی و همین‌طور صفحات متعددی که در اینستاگرام ایجاد کرده بودند، اعتراف کردند. از طریق همین کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی بود که آنها فراخوانهای مختلف، ایجاد چالشهای اینترنتی و هشتگ‌سازی و ایجاد اغتشاش با شعارهای ساختارشکنانه را آموزش می‌دادند.

وطن امروز ِبسیج دانشجویی، خاطرنشان کرده است: به‌همین خاطر بود که پس از آشوب‌های دیماه‌۱۳۹۶ آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات گفته بود که ما ابتدا از طریق شورای امنیت کشور از این شبکه خواستیم، فعالیت این کانال را متوقف کند. اما به‌خاطر هجوم مردم برای سر در آوردن از اخبار تعهد خود را انجام نداد. در مهر‌۹۶ چهل‌میلیون از مردم ایران مشترک این شبکه بودند. بنابراین در دیماه۹۶ این کانال به‌طور موقت فیلتر شد و در نهایت این پیام‌رسان در ۱۰اردیبهشت‌۹۷ با دستور قضایی از دسترسی کاربران خارج شد؛ اقدامی که تاکنون نیز ادامه داشته است.  

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید     

 ۶-تحولات جنگ در غزه

 رویترز ۵شهریور در گزارشی از مذاکرات آتش‌بس میان اسراییل و حماس نوشت: در مذاکرات آتش‌بس غزه که روز گذشته در قاهره برگزار شد، هیچ توافقی حاصل نشد و نه حماس و نه اسراییل با چندین پیشنهادی که توسط میانجی‌ها ارائه شده بود موافقت نکردند. این امر تردیدهایی درباره احتمال موفقیت تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به‌جنگ ۱۰ماهه در غزه ایجاد کرد. رویترز افزود: با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد و افزود: "این روند در روزهای آینده از طریق گروه‌های کاری برای پرداختن به‌مسائل و جزئیات باقی‌مانده ادامه خواهد یافت." هم‌چنین افزود که تیم‌ها در قاهره باقی خواهند ماند.

درباره جنگ و درگیری شدید روز یکشنبه بین اسراییل و حزب‌الله لبنان، خبرگزاری رویترز نوشت: حسن نصرالله، در یک پیام تلویزیونی درباره عملیات انتقامی علیه اسراییل در ازای ترور فؤاد شکر، گفت، هدف اصلی این گروه یک پایگاه اطلاعاتی نظامی در حدود ۱۱۰‌کیلومتری در عمق اسراییل و در نزدیکی تل آویو بوده است. وی در این پیام ضمن رد اظهارات ارتش اسراییل مبنی بر این‌که عملیات پیشگیرانه آن حمله گسترده‌تر حزب‌الله را متوقف کرده، اظهار داشت که حزب‌الله حمله خود را "بر اساس برنامه‌ریزی" انجام داده است.

العربیه گزارش داد: حسن نصرالله گفت به‌زودی رژیم ایران و حوثیها نیز واکنش خود را نشان خواهند داد. وی دلایل تأخیر در واکنش نظامی حزب‌الله را هشدارهای اخیر آمریکا و مذاکرات مربوط به‌غزه دانست و افزود: حزب‌الله در عملیات روز یکشنبه بیش از ۳۰۰‌موشک کاتیوشا به‌علاوه تعدادی پهپاد به‌اسراییل پرتاب کرده است.

تایمز اسراییل نیز شامگاه یکشنبه ۴شهریور به‌نقل از ارتش اسراییل نوشت: حزب‌الله لبنان در تهاجم خود ۲۱۰موشک کاتیوشا و ۲۰‌پهپاد به شمال و مرکز اسراییل پرتاب کرد که برخی از آنها رهگیری شدند و تعدادی دیگر به‌اماکن مسکونی اصابت کردند. ارتش اسراییل تأیید کرد در این حمله یک ملوان نیروی دریایی اسراییل بر اثر ترکش ناشی از انفجار یک موشک رهگیر در بالای کشتی او کشته شده است. ارتش اسراییل در بیانیه خود گفت نیمساعت قبل از شروع عملیات حزب‌الله، سایتهای موشکی آنرا در ۴۰نقطه در اعماق خاک لبنان هدف قرار داده است.

پاسدار قالیباف رئیس مجلس ارتجاع درباره حمله روز یکشنبه حزب‌الله رژیم در لبنان نوشت: حزب‌الله لبنان در عملیات اربعین با موفقیت اماکن نظامی و اطلاعاتی حساس رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد؛ شکست امروز رژیم هم‌تراز شکست در عملیات ۲۰۰۶ بود و نمی‌توانند این شکست را لاپوشانی کنند.

عراقچی، در تماس تلفنی با وزیر‌خارجه ایتالیا گفت: پاسخ ما به‌اقدام تروریستی اسراییل در تهران حتمی، دقیق و حساب‌شده خواهد بود. وی افزد: ما از تشدید تنش هراسی نداریم، اما برخلاف اسراییل به‌دنبال آن نیستیم».

ظهره‌وند عضو مجلس ارتجاع گفت: عملیات حزب‌الله لبنان، اسراییل را شوکه کرد و نشان داد که اسراییل در مقابل عملیات وعده صادق۲ که به‌احتمال زیاد انجام خواهد شد هیچ قدرتی نخواهند داشت.

درباره ادامه حملات اسراییل به غزه، خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد، روز دوشنبه ۵شهریور از اولین ساعت صبح توپخانه اسراییل گلوله‌باران اردوگاه نصیرات، شهر دیرالبلح و محله تل الهوا در شهر غزه را آغاز کرد که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از ساکنان گردید.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد تاکنون ۴۰هزار و ۴۳۵‌فلسطینی بر اثر حملات اسراییل به غزه کشته و ۹۳هزار و ۵۳۴تن دیگر مجروح شده‌اند.  

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید  

 ۷ـ   ادامه جنگ و جدل در کابینه رژیم

پاسدار غلامعلی رشید سرکرده قرارگاه غارتگر خاتم، در پیامی به‌رئیس‌جمهور رژیم نوشت: به‌عنوانِ سازمان مسئول و اداره‌کننده اصلی شرایط احتمالی بحران و جنگ در کشور، در چارچوب تدابیر معظم‌له و مأموریت مصوب، هر گونه همکاری و هم‌اندیشی با جناب‌عالی و اعضای هیأت وزیران، در جهت اهداف و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی را وظیفه خود می‌داند.

روزنامه حکومتی شرق با هشدار به‌رئیس‌جمهور رژیم نوشت: سخنان پزشکیان موجب سوءبرداشت و دردسرساز می‌شود، بنابراین او ناچار است پیش از هر مراسمی، درباره آنچه می‌خواهد بر زبان بیاورد، بیندیشد و گرنه این سخنان در نهایت، جایگاه او را تضعیف می‌کند و در گذر زمان، دردسرساز خواهد شد. 

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید          

۸ ـ کمبود تخت بیمارستانی

سایت حکومتی فراز نوشت: کمبود تخت بیمارستانی، روزانه جان ۴۰۰بیمار سکته مغزی را تهدید می‌کند! در ایران برای هر هزار‌نفر فقط یک و هفت‌دهم تخت بیمارستانی وجود دارد و این میزان به‌طور قابل توجهی کمتر از کشور‌های توسعه یافته مانند ژاپن و کره جنوبی است که به ازای هر هزارٰنفر۱۲ و چهاردهم تا ۱۳تخت وجود دارد.            

۹ ـ افزایش قیمت اجاره‌بها

به گزارش مرکز آمار رژیم اجاره‌ها به‌طور متوسط ۴۳درصد افزایش یافته است.

سایت حکومتی فرارو روز یکشنبه چهارم مرداد با درج این خبر افزود: هزینه بخش حمل و نقل عمومی که توسط دولت اداره می‌شود نسبت به‌سال قبل ۵۴درصد افزایش نشان می‌دهند. به گزارش مرکز آمار رژیم هم‌چنین مرداد امسال خانوار ایرانی مجبور شده برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» نسبت به‌تیر ماه ۲درصد بیشتر هزینه کند. هم‌چنین مخارج این خانوار برای خرید همین بسته، در مقایسه با مرداد سال گذشته به‌طور متوسط۳۱ و۶دهم درصد افزایش یافته است.

 

۱۰ـ  اعلام اتهام علیه یکی از سرکردگان سپاه توسط اوکراین

به گزارش خبرگزاری اوکراینی یو. ای. وایر۴ شهریور، سرویس امنیت و دفتر دادستانی کل اوکراین به‌طور غیابی علیه یکی از سرکردگان سپاه پاسداران رژیم آخوندی به‌نام «شریفی ملاسری عباس موسی» به‌دلیل مشارکت وی در همآهنگی حملات پهپادی به‌اوکراین، اتهاماتی را اعلام کردند. این سرکرده سپاه نقش کیفی در تسهیل حداقل ۲۰‌حمله هوایی با استفاده از پهپاد علیه اهداف اوکراینی از اوت‌۲۰۲۲ ایفا کرد. این منبع اوکراینی افزود: سرویس امنیت اوکراین مدارک قابل توجهی علیه عباس موسی، سرتیپ سپاه پاسداران جمع‌آوری کرده است.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: