شرایط وخیم اقتصادی در حکومت آخوندی

در کنار همه دعواهایی که بر سر کابینه هست خوبه یه نگاهی هم بندازیم که دولتی که قراره با پزشکیان سرکار بیاد با چه وضعیتی اقتصادی روبه‌رو هست؟

بر اساس آمار حکومتی در خرداد ۱۴۰۲ رقم بدهی دولت به سیستم بانکی از یک‌هزار و ۸۵ هزار میلیارد تومان هم گذشته و قطعاً الآن خیلی بیشتره

بدهی بزرگ دیگه بدهی دولت به صندوق توسعه است که ۱۰۰ میلیارد دلار برداشت کرده و برنگردانده است یعنی حتی به قیمت ارز دولتی ۲۸۵۰۰ تومان معادل ۲ هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان که تقریباً معادل بودجه عمومی کشوره.

بدهی به صندوق‌های بازنشستگی هم هست که تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۹۲هزار میلیارد تومان بوده

اما کمبودها و نارسایی‌ها

۱۷هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود داره که کارشناسان حکومتی گفتن اگه همین روند ادامه داشته باشه سال دیگه این کمبود به ۲۴هزار مگاوات می‌رسه. برای حل این وضعیت و بقیه‌ٔ زیرساخت‌های فرسوده، رژیم باز هم در تنگنای مالی شدید قرار داره و حداقل 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت و گاز لازم داره تا واردکننده نباشه.

در همین شرایط سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی در زمینه‌های نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و برق هدر می‌ره که ۶۰ تا ۶۵ میلیارد دلار اون به‌خاطر شیوه‌های غلط مصرفی به هدر می‌ره. یعنی نیاز به سرمایه‌گذاری داره تا این هدر رفتن کلان سرمایه متوقف بش.

در مجموع اقتصاد رژیم برای جبران ناترازی‌ها، به ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد!

یک‌بار سرجمع اون‌چه در این مختصر ارائه شد رو مرور کنیم.

بدهی به صندوق‌های بازنشستگی نزدیک به ۶۰۰هزار میلیارد تومان

بدهی به بانکها بیش از هزار هزار میلیارد تومان

بدهی به صندوق توسعه ۲ هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان

مبلغ مورد نیاز برای جبران ناترازیهای انرژی، ۳ میلیون میلیارد تومان

مرتضی افقه کارشناس حکومتی گفته: «پزشکیان قوی‌ترین کابینه را هم بچیند، قادر به حل مشکلات در ۶ ماه آینده نیست» اما علت چیه؟ آیا مشکل در منابع مالیه؟ مشکل در تحریمه؟ ریشه‌ٔ اصلی مشکل کجاست؟

حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی رژیم گفت: وزارت نیرو امسال ۱۵۰ همت درآمد داشته و می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری کنه!

دولت آخوند رئیسی در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۰۰هزار میلیارد تومان از مردم مالیات گرفته. در ۳ماه اول سال ‍۱۴۰۳ هم ۲۸۵ هزار میلیارد تومان یعنی فقط از فروردین ۱۴۰۲تا خرداد ۱۴۰۳مبلغ یک‌هزار ۸۵هزار میلیارد تومان از مردم مالیات گرفته

به‌گفته‌ٔ خودشون تولید نفت رو به ۳ ممیز ۳ دهم میلیون بشکه رسوندن، پس مشکل در تأمین منابع مالی نیست. مشکل اینه که پول‌های مردم ایران زیر بلیت خامنه‌ایه، سیاست‌های کلان اقتصادی رو خامنه‌ای مشخص می‌کنه

و بیش از ۶۰ درصد کل اقتصاد ایران رو در زیرمجموعه‌ٔ امپراتوری مالی بیت خودش جمع کرده، در یک‌کلام قرار نیست مشکلات اقتصادی حل بشه، سرمایه‌های مردم ایران در این حکومت قرار نیست به دردهای مردم ایران مرهمی بگذاره،

پزشکیان هم که گفته راه رئیسی رو ادامه می‌ده، برنامه‌یی جز منویات و سیاست‌های کلی خامنه‌ای نداره، در نتیجه شرایط اقتصادی هر روز بدتر می‌شه و حل مشکلات اقتصادی در ایران در گروه تغییر ساختاریه؛ یعنی باید یک جمهوری دموکراتیک در ایران حاکم بشه تا سرمایه‌های کشور رو خرج رفاه و آسایش مردم ایران بکنه.

لطفا به اشتراک بگذارید: