بحران فرونشست زمین در حاکمیت آخوندی

یکی از معضلات عظیم کشورمان در زمینهٔ زیست‌محیطی فرونشست زمین است. در روزهای اخیر دیدیم که در میدان ونک تهران فرو نشست زمین رخ داد و یک نفر هم مصدوم شد این زنگ خطر برای پایتخت است که اگر این فرونشست در زیر سازه‌های بزرگ و ساختمانهای بلند‌مرتبه رخ بدهد می‌تواند به فاجعه منجر شود.

در چند سال اخیر در تهران در چندین نقطهٔ آن فرونشست داشتیم، در شهران، خیابان پیامبر، میدان انقلاب، میدان حر، سه راه خیام، بیمارستان اکبرآبادی، چهارراه مولوی، میدان اعدام که الآن اسمش محمدیه است.

اما نگاهی به وضعیت فرونشست در کشورمان نشان می‌دهد که این پدیده به بحرانی عظیم تبدیل شده است.

۱۴ میلیون نفر از جمعیت ایران یعنی بیش از یک پنجم جمعیت ایران در مناطقی زندگی می‌کنند که مستقیماً تحت تأثیر فرونشست زمین قرار دارند،

بیش از ۱۳۸۰ کیلومتر از خطوط راه‌آهن در مناطق فرونشست زمین هستند، این عدد ۱۵ درصد کل خطوط راه‌آهن ایران است و ۵۴ ایستگاه راه‌آهن از ۳۱۰ ایستگاه راه‌آهن در مکانهایی قرار دارند که در خطر فرونشست زمین هستند.

۱۵ درصد از خطوط مترو کل کشور یعنی ۸۸ کیلومتر، از مناطقی می‌گذرد که فرونشست زمین آنها را تهدید می‌کند، در مجموع ۲۵ ایستگاه مترو از ۲۱۵ ایستگاه در معرض خطر فرو نشست قرار دارند.

بیش از ۵۸۰ کیلومتر از بزرگراه‌های کشور هم از مناطقی عبور می‌کنند که فرونشست زمین آنها را به‌شدت تهدید می‌کند.

۸ فرودگاه بزرگ و کوچک با ظرفیت انتقال سالانه ۸ میلیون مسافر در مناطقی هستند که زمین در آن مناطق به‌شدت در حال فرو نشست است، از جمله فرودگاه خمینی ملعون. فرودگاههای تهران، اصفهان و ارومیه در معرض خطر فرو نشست قرار دارند،

اما استان اصفهان: فرونشست یکی خطر جدی است که زیر پای اصفهان در حال بزرگ شدن است، زمین زیر پای ۸۲۰هزار خانه مسکونی، ۶هزار بنای تاریخی، ورزشگاه بزرگ نقش‌جهان، دو پالایشگاه، سه فرودگاه و ۵.۲ میلیون نفر ساکن در دشت اصفهان- برخوار سست شده است.

فرونشست در دشت اصفهان  برخوار در حدود ۱۶۰‌میلیمتر در سال است و فرودگاه اصفهان بین هشت تا ۱۲سانتی‌متر در سال نشست می‌کند. نرخ فرونشست در دنیا به‌طور متوسط ۴ میلیمتر در سال است یعنی نرخ فرونشست در اصفهان ۴۰ برابر متوسط جهان است.

فرونشست زمین در ایران ۱۵برابر سطح بحرانی‌ِ اعلام‌شده از سوی اتحادیه اروپاست. ۷۰درصد دشت‌های ایران درگیر پدیده فرونشست هستند و از ۶۰۹دشت ایران ۴۰۹دشت به مرحله بحرانی رسیده و توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیر‌زمینی در آنها ممنوع شده است.

۱۴کلان‌شهر کشور درگیر فرونشست زمین هستند. بالاترین نرخ فرونشست مربوط به استان کرمان است.

اما دلایل فرونشست زمین عبارتست از، کاهش منابع زیرزمینی آب، جنس خاک، زلزله، برداشت معدن و رانش زمین.

در کشورمان در ۳ دههٔ اخیر ۱۵۰ میلیارد متر‌مکعب آب، بیش از آنچه در طول این سه دهه وارد آبخوانها شده، برداشت شده است. عمق چاه‌های آب هر چه بیشتر شده و تا عمق ۱۲۰ متری رسیده است،

از تمامی عوامل ایجاد فرونشست در کشورمان غارت منابع آبی کشور، نداشتن سرمایه‌گذاری در زمینه بهبود صنعت کشاورزی و نبود سیستم آبخیزداری و آبخوانداری استاندارد از اصلی‌ترین عوامل بروز فرونشست زمین است که به‌وجود آورندهٔ همهٔ آنها رژیم پلید آخوندی است.

لطفا به اشتراک بگذارید: