بحرانهای فراگیر اقتصادی پیش روی دولت پزشکیان

بپردازیم به وضعیت اقتصادی که سر کلاف درگیری بین باندهای مختلف رژیم را باز کرده. و به‌بحرانی لاعلاج تبدیل شده.

سه‌شنبه ۹ مرداد پزشکیان در مجلس رژیم تحلیف شد و روز یکشنبه ۷ مرداد پزشکیان توسط خامنه‌ای تنفیذ شد، خامنه‌ای از پزشکیان تعریف کرد و پزشکیان باز هم مجیز خامنه‌ای را گفت، خامنه‌ای قبلش هم تأکید کرده بود که مجلس و دولت باهم همکاری کنند؛ یعنی دعوای باندی نداشته باشند؛ اما پای پزشکیان به پاستور نرسیده، دعواها شروع شد. یکی از دعواها بر سر خزانه‌ٔ حکومت بود که خالیه یا پر؟

کیهان خامنه‌ای در مقاله‌یی با عنوان «تحویل خزانه با موجودی قابل اطمینان به دولت چهاردهم» نوشت: «رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که بالغ بر ۳۰هزار میلیارد تومان موجودی خزانه است، افزود: «خزانه را به‌طور قابل اطمینان به دولت جدید تحویل می‌دهیم» بعد با توضیح این‌که در ۴ ماه اول ۷۸ درصد بودجه تحقق پیدا کرده به‌نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت آخوند رئیسی نوشت: «معمولاً از مرداد به بعد وضع وصولی‌ها بهتر می‌شود که تراز آن سرجمع تا پایان سال روی حدود ۹۵درصد تحقق بودجه خواهد رفت» یعنی توپ را انداخت توی زمین پزشکیان.

اما رسانه‌های باند اصلاحاتچی‌ها هم به این دعوا ورود کردند. از جمله روزنامهٔ حکومتی اعتماد نوشت: «خزانه‌ای که دولت سیزدهم تحویل پزشکیان داد، فقط حقوق ۲ روز کارمندان دولت را کفایت می‌کند»

حالا موضوع از چه قرار است؟ در آبان ۱۴۰۲ اعلام کردن که حقوق ماهانه‌ای که دولت باید به کارمندان و حقوق‌بگیرانش بپردازه ۱۵۰هزار میلیارد تومان در هرماه هست. اگه متوسط افزایش حقوق را ۲۵ درصد در نظر بگیریم دست‌کم ۱۷۵هزار میلیارد حقوق ماهانه باید پرداخت کنن، با این خزانه چطور می‌شود این پول را پرداخت؟! اما این خزانه‌ٔ خالی نوک کوه یخ هست چون نشان می‌دهد که سالیان در صنعت و زیرساخت‌های اون سرمایه‌گذاری نشده و وضعیت زیرساختها در حالت از کار افتادن قرار گرفته.

یک موضوع بحران برق هست که این روزها قطع برق به بیمارستانها هم رسیده، روزنامهٔ حکومتی ستاره صبح هم به‌نقل از باباخانی کارشناس حکومتی نوشت: «کشور به‌دلیل کسری ۲۵ درصدی برق در آستانه تعطیلی است. این رسانه رژیم افزوده است: کسری برق از مرز ۱۸گیگاوات عبور کرد و برق ۶۰درصد صنعت کشور با وجود تعطیلی ادارات و مکانهای عمومی شهری قطع شد»

یکی از تبعات قطع برق ۶۰ درصد صنعت کشور گرانی‌های چرخه‌ٔ تولید هست. خبرگزاری تسنیم به‌نقل از فرشید پورحاجت دبیر کانون حکومتی انبوه‌سازان نوشت: «قیمت سیمان ۹۰درصد گران‌تر شده است وی علت این گرانی تقریباً دوبرابری را قطع برق کارخانه‌ها و کاهش تولید سیمان عنوان کرد»

نتیجه‌ٔ این شرایط چیست؟ برای خالی بودن خزانه پزشکیان هم باید مثل رئیسی روزی ۶ هزار میلیارد تومان پول چاپ کند یعنی هر روز نابودی بیشتر اقتصاد و معیشت مردم.

برای حل مشکلات برق و بنزین و گاز و گرانی‌هایی که این بحرانها ایجاد می‌کنند باید سالانه دهها میلیارد دلار هزینه کند تا زیرساخت‌های فرسوده را ترمیم یا تعویض کند و کمبودهای زیرساخت برق و گاز و بنزین و آب را جایگزین کند، آن‌هم با آن خزانه‌ای که پول حقوق ماهانه‌ٔ کارکنانش را ندارد که بپردازد،

و خیلی مهم‌تر این‌که سیاست کلی رژیم که حل مشکلات مردم نیست، پول‌های مردم ایران الآن حقوق حوثی‌های یمنی و حزب‌الله لبنان شده یا هزینه‌ٔ موشک و پهپاد گروه‌های نیابتی که هر روز اخبارش در سطح جهان منتشر می‌شود.

شاید هم برای همین بود که پزشکیان گفت راه رئیسی را ادامه می‌دهد؛ چون مسیر دیگه‌ای جز ویرانتر کردن اقتصاد ایران با سیاست‌های کلی این رژیم وجود ندارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: