ناسا نشانه‌های احتمالی حیات در مریخ پیدا کرد

مریخ‌نورد «پرسیویرنس» ناسا یک تخته‌سنگ با لکه‌های مشکوک پیدا کرده است که به‌گفته پژوهشگران، ممکن است نشانه‌های احتمالی به‌جامانده چند میلیارد ساله از یک نوع حیات قدیمی میکروبی بر روی سیاره سرخ باشد.

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا (ناسا) با انتشار بیانیه‌یی مطبوعاتی اعلام کرد که کاوشگر "پرسیویرنس" اخیراً در مریخ یک تخته‌سنگ با لکه‌های مشکوک پیدا کرده است. این سنگ دارای ساختارهای شیمیایی است که ممکن است توسط میکروارگانیسم‌ها در میلیاردها سال پیش تشکیل شده باشند. با این حال، پژوهشگران هم‌چنین به‌دنبال توضیحات دیگری هستند.

بر اساس بیانیه ناسا، این مریخ‌نورد در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر) در یک بستر رودخانه قدیمی در مریخ با این سنگ برخورد کرد و ناسا نیز این سنگ را «Cheyava Falls» آبشار چیاوا نامکذاری کرد. این سنگ سرخ به‌طول یک متر، خطوط روشن کلسیم‌سولفاتی دارد و ابراز طیف‌سنج مریخ‌نورد در آن، مولکولهای آلی شناسایی کرده است.

اگر چه نفس وجود مولکولهای آلی به‌معنی کشف حیات نیست و این مولکولها ممکن است از فرآیندهای طبیعی غیرمرتبط با حیات نیز تشکیل شده باشند.

لکه به‌جا‌مانده با طرح پلنگی روی این سنگ، کرم رنگ با حاشیه سیاه و حاوی آهن و فسفات است. دانشمندان می‌گویند که روی زمین این ویژگی در سنگها اغلب به فسیلهای میکروبهای زیرزمینی باستانی نسبت داده می‌شوند.

تنها چند روز پیش، ناسا یک کشف دیگر را از مریخ اعلام کرده بود. مریخ‌نورد "کیوریاسیتی" نیز چند روز قبل حین عبور از روی یک سنگ، باعث شکسته شدن آن شد و مشاهده کرد که به‌طور تصادفی از آن گوگرد خالص آزاد شد.

این نخستین باری بود که گوگرد به شکل خالص بر روی این سیاره کشف می‌شود. این موضوع نیز به گمان دانشمندان ممکن است نشانه‌یی به‌جامانده از باکتریهایی باشد که ترکیبات گوگرد را برای تولید انرژی مصرف می‌کرده‌اند و از این طریق از آن، گوگرد خالص به‌جامانده است.

با این حال، پژوهشگران می‌گویند تنها زمانی می‌توان به‌طور قطع در مورد وجود حیات میکروبی قدیمی در سیاره سرخ سخن گفت که این نمونه‌ها به‌زمین آورده و با دقت بیشتری بررسی شوند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: