میزان فرار سرمایه از کشور

رژیم آخوندی به‌خصوص دولت رئیسی جلاد مدعی رشد اقتصادی ۶ درصد و ۸ درصد هستند، اما هیچ‌یک از شاخصهای اقتصادی با این رشد ادعایی تطابقی ندارد. یک مورد سرمایه‌گذاری.

یکی از نشانه‌های اقتصاد بالنسبه سالم جذب سرمایه است، تمامی اقتصاد‌های دنیا نیاز به جذب سرمایهٔ خارجی دارند تا پویایی و تحرک خودشان را حفظ کرده و ارتقا بدهند.

اما در این زمینه نگاهی داشته باشیم به اوضاع اقتصادی رژیم آخوندی:

آمارهای بانک مرکزی رژیم طی یک دههٔ اخیر سالانه ۱۱ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور رخ داده است،

در ۹ ماههٔ ابتدایی سال ۱۴۰۲، فرار سرمایه از کشور به ۲۰ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید که یک رکورد تاریخی است.

هم‌چنین آرشیو آمار بانک مرکزی رژیم نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۳۹۱ و تا آذرماه ۱۴۰۲، به‌طور کلی نزدیک به ۱۳۷ میلیارد دلار فرار سرمایه از ایران اتفاق افتاده است. این رقم معادل تقریباً یک‌سوم تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۴۰۲ است.

حال فرض کنیم اگر یک حاکمیت مردمی در کشورمان بود، همین سرمایه‌های کشور می‌توانست در رشد اقتصادی بسیار مؤثر باشد،

حتی چین که به ادعای رژیم متحد اوست، کمترین تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد، رژیم با چین قرارداد ۲۵ ساله امضا کرده اما به‌دلیل تحریم‌ها نتیجه‌یی در بر نداشت، از سال ۹۷ تا ۴۰۱ میزان سرمایه‌گذاری چین در عربستان ۳۷ برابر و در امارات ۳۱ برابر سرمایه‌گذاری در رژیم است، یعنی چین ۲۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عربستان و ۱۹.۳ میلیارد دلار در امارات داشته در حالی که فقط ۶۱۸ میلیون دلار در ۴ سال در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

علت اصلی فرار سرمایه از کشور نبود امنیت اقتصادی است، سپاه پاسداران و نهاد‌های اقتصادی بین خامنه‌ای آن چنان اقتصاد کشور را در چنگال خودشان گرفته‌اند که به هیچ‌کس اجازه فعالیت اقتصادی نمی‌دهند، راغفر یک اقتصاددان حکومتی علت فرار سرمایه را این‌طور توضیح می‌دهد، علتش همین فقدان امنیت فعالیت اقتصادی برای بخش خصوصی است و به همین دلیل این‌ها می‌روند، برای این‌که امکان تحقق یک اقتصاد رقابتی با دسترسی عادلانه به منابع بانکی، تسهیلات بانکی و ارزی؛ اصلاً این به‌شدت نابرابر این فرصتها توزیع می‌شود، به زیان بخش خصوصی است و این‌ها به همین دلیل منابعشان را جمع کرده‌اند و از کشور رفته‌اند و یا وارد فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگری شده‌اند.

بنابراین ادعای رشد اقتصادی توسط رژیم یک دروغ بزرگ و دجالگری است، هیچ شاخصی از اقتصاد کشور رشدی را نشان نمی‌دهد مگر با عدد و رقم‌سازیهای معمول در دستگاه آخوندی! ضمن این‌که هر فردی در جامعه به جیب و سفره و زندگی آب رفته‌اش طی این سالیان نگاه می‌کند و از دجالگری رژیم جز بر خشمش افزوده نمی‌شود.

لطفا به اشتراک بگذارید: