بازتاب رسانه‌های بین‌المللی از کسادی نمایش انتخابات

آسوشیتدپرس در گزارشی از کسادی نمایش انتخابات رژیم و رئیس‌جمهور جدید ارتجاع نوشت: ویدیوهای منتشر شده نشان‌دهنده خالی بودن حوزه‌ها بود. نظرسنجی از چندین سایت در، تهران، از حضور کم جمعیت در میان حضور شدید نیروهای امنیتی در خیابان‌ها بود.

آسوشیتدپرس افزود: پزشکیان اگر چه در طول مبارزات انتخاباتی خود با اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در درون حکومت شناسایی می‌شد، در همان زمان از سپاه پاسداران تجلیل کرد و در یک مناسبت لباس پاسداری خودش را در مجلس به تن کرد.

آسوشیتدپرس افزود: رئیسی که در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد، به‌عنوان یکی از دستیاران خامنه‌ای و جانشین بالقوه وی تلقی می‌شد. بسیاری او را به‌دلیل مشارکت در اعدام‌های دسته‌جمعی در سال ۶۷ و نقش او در سرکوب خونین مخالفان می شناختند.

گاردین انگلستان نوشت: پزشکیان در مبارزات انتخاباتی خود وعده هیچ تغییر بنیادی در حکومت دینی نداد و این در حالیست که ولی‌فقیه علی خامنه‌ای تصمیم‌گیری نهایی همه امور کشور را برعهده داشته است

دور اول انتخابات در ۲۸ ژوئن شاهد کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی از زمان انقلاب ۱۳۵۷بود. مقامات رژیم ایران مدت‌هاست که به حضور در انتخابات به‌عنوان نشانه‌ای از حمایت از حکومت مذهبی در این کشور اشاره کرده‌اند.

در دور دوم مقامات دولتی از ولی‌فقیه تا بقیه نرخ مشارکت بالاتری را پیش‌بینی کردند، و تلویزیون دولتی تصاویری از صف‌های متوسط به‌لحاظ جمعیت در برخی از مراکز رأی‌گیری را نشان می‌داد. ولی ویدئوهای منتشر شده مراکز رأی‌گیری را خالی نشان می‌دهد و نظرسنجی از چند ده سایت در تهران، پایتخت، شاهد مشارکت پایین در میان حضور شدید نیروهای امنیتی در خیابان‌هاست.

وال استریت ژورنال به بالا گرفتن جنگ گرگها پس از نمایش انتخابات اشاره کرده و می‌نویسد: پزشکیان در سیستمی است که در آن مؤسسات محافظه‌کار، از جمله قضاییه، ارتش و مقامات بالا تا خود ولی‌فقیه، هژمونی را به‌دست دارند و یک نبردی سخت را در پیش رو هست

طی دوره انتخابات، وی با تعصب وفاداری خود به سیستم را وعده داد و یکبار یونیفرم سبز سپاه پاسداران را به تن کرد.

پس از اعلام نتایج نمایش انتخابات رژیم جنگ گرگها در باند غالب نظام بالا گرفته است . سایت حکومتی عصر ایران نوشت: چه کسی مقصر شکست اصول‌گرایان است: محمدباقر قالیباف یا سعید جلیلی؟ قالیباف این قابلیت را داشت که به سبد آراء پزشکیان حمله کند ولی جلیلی سهمی از این سبد نداشت.

آخوند محبی از باند قالیباف نوشت: در تاریخ بنویسید که جلیلی دوبار انتخابات را به اصلاح‌طلبان باخت!

احدیان مشاور قالیباف نیز گفت: انتخابات ۹۲ تکرار شد به همین سادگی.

فرهیختگان، متعلق به ولایتی مشاور خامنه‌ای هشدار داد: پزشکیان می‌تواند شکاف‌های اجتماعی را تشدید کند، می‌تواند به اسم کار کارشناسی دور جدید خالص‌سازی را کلید بزند، می‌تواند شکاف متن-پیرامون را تشدید کند، می‌تواند حکمرانی ملی در فضای مجازی را نابود کند، می‌تواند مسأله قومیتها را تبدیل به معضل کند. اما اینها همه بستگی به مسعود پزشکیان دارد که بخواهد چگونه باشد.

روزنامه حکومتی سازندگی نوشت: ۸۰ درصد در مرحله اول نشان دادند که معترض و منتقد شرایط موجود هستند. ما از تحریم خارجی به تحریم داخلی رسیده‌ایم. وقتی رئیس دولت نتواند مسأله خارجی را حل کند، مسأله داخلی به‌وجود می‌آید. بالاخره فشار اقتصادی اگر به اعتراض اجتماعی منجر نشود به اعتراض مدنی که پشت کردن به صندوق است، منجر می‌شود.

آخوند حسن روحانی هم در پیامی به پزشکیان، ضمن کرنش و تبریک به ولی‌فقیه ارتجاع نوشت: مردم در این انتخابات نشان دادند که سیاست‌های اقتصادی و شیوه مدیریتی را که بالاترین نرخ تورم و شکننده‌ترین درجه شاخص فلاکت را در سه سال گذشته به بار آورده است، نمی‌خواهند و در حوزه‌های اجتماعی هم بی‌حرمتی به زنان و سلب حق حضور فعال در فضای اجتماعی و مجازی را برنمی‌تابند.

لطفا به اشتراک بگذارید: