مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ پنجشنبه

۱-هشتاد و چهار تصویرنگاری، عملیات و امضاگیری

رأی خلق آتش و سرنگونی

۸۴رأی آتشین و پراتیک انقلابی در مرحله دوم انتخابات تقلبی و التماسی در پاسخ به درخواستهای خامنه ای برای رأی دادن به دیکتاتوری نامشروع دینی در منتهای آماده‌باش نظامی-پلیسی و فضای امنیتی

ترس و وحشت دزدان آرای حقیقی و حق حاکمیت مردم

 از هرگونه اعتراض و تجمع و تظاهرات مردم و جوانان شورشگر

 در مرحله دوم شعبده انتخابات

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۲-تظاهرات و راهپیمایی بزرگ هموطنان در برلین-۹تیر۱۴۰۳

یک روز بعد از «نه» بزرگ مردم ایران به خامنه ای و تحریم عظیم ۸۸درصدی شعبده انتخابات رژیم ولایت فقیه

 سخنرانیهای‌:

پروفسور آلخو ویدال کوادراس-رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

پیام پروفسور ریتا زوسموت - رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان به‌مدت ۱۰سال

دایانا اشتوکر - شهردار وایل آم‌راین، نمایندهٔ مجلس فدرال آلمان ژوئن۲۰۲۴

و پتر آلتمایر – رئیس دفتر صدراعظم آنگلا مرکل (۲۰۱۸)، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان(۲۰۲۱)

پروفسور آلخو ویدال کوادراس: رؤیای آزادی ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک است. هم تحریم مردمی انتخابات نمایشی و هم جنگ قدرت غیرقابل انتظار درون رژیم، در کنار فعالیت‌های چشمگیر و مداوم کانونهای شورشی مجاهدین، این رؤیا را دست‌یافتنی‌تر کرده است.

مسعود رجوی با ایستادگی در برابر بنیادگرایی مذهبی بی‌رحم، مسیر تاریخ را تغییر داد و نسلی را پرورش داد که ۴۵سال است از مقاومت خسته نشده است. بدون مسعود رجوی و نسل او، امروز با یک خلافت قرون‌وسطایی در همسایگی خود روبه‌رو بودیم. او اسلام را از چنگال آخوندها نجات داد.

پروفسورآلخو ویدال کوادراس –رئیس کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت

عصر بخیر به همه شما. برای من افتخار و امتیاز بزرگی است که امروز در برلین در کنار شما باشم، زنده و سالم. بله، زنده به‌رغم توطئه دیکتاتوری ایران که در ۹نوامبر گذشته، هشت ماه پیش، قاتلی را برای کشتن من فرستاد.

معجزه‌ای رخ داد. دعاهای شما شنیده شد و من زنده ماندم، به‌شدت زخمی شدم، اما خوشبختانه بهبود یافتم تا دست در دست شما به مبارزه ادامه دهم، تا ایران را از جلادانش آزاد کنیم و دموکراسی کامل، آزادی درخشان و کرامت انسانی را برای مردم ایران به ارمغان آوریم. زمان آن رسیده است که زنجیرهایی را که ۴۵سال ایران را سرکوب کرده‌اند، بشکنیم و کشوری جدید بسازیم، صلح‌آمیز، شکوفا، جایی که مردان و زنان برابر باشند، حاکمیت قانون برقرار باشد و جنگ‌طلبی پایان یابد. بگذارید تخیلمان پرواز کند و اراده شکست‌ناپذیرمان با چشم‌انداز ایرانی که در جهان محترم است، مورد تحسین دیگر ملتها و جذب کننده بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاری است، تقویت شود. ایرانی با محیط‌زیست پاک، شغل‌های شایسته برای همه و جامعه مدنی شکوفا. ایرانی که هیچ موقعیتی برای زنان ممنوع نیست، با قضات زن، شهرداران شهرها، وزرا و رئیس‌جمهور زن. بله، بله، رئیس‌جمهور و اگر رئیس‌جمهور منتخب مردم مریم رجوی باشد، حتی بهتر.

این چشم‌انداز به من قدرت می‌دهد تا هر رنجی را تحمل کنم و بار زندگی تحت حفاظت دائمی را بپذیرم، زیرا اکنون من یکی دیگر از هزاران مبارز آزادی ایرانی هستم که شکنجه، زندان و حتی از دست دادن عزیزترین‌هایشان را تحمل کرده‌اند و این باعث می‌شود احساس غرور کنم که بخشی، بخشی کوچک و فروتن، اما بسیار متعهد از تلاشی با چنین آینده‌نگری، از خود گذشتگی و شجاعت هستم.

من سؤالی برای دولتهای دموکراسی‌های غربی در دو سوی آتلانتیک دارم:

چه چیز دیگری باید اتفاق بیفتد تا آنها متوجه شوند که مماشات، گفتگو، مذاکرات و امتیازدهی در برخورد با آخوندها کارساز نیست؟

آخوندها چند نفر دیگر را باید بکشند؟ چند جنگ دیگر باید راه بیندازند؟

چند اقدام تروریستی دیگر علیه مخالفان یا حامیان مقاومت باید خارج از ایران انجام دهند تا این سیاستمدارانی که ظاهراً دموکرات و متعهد به دفاع از حقوق‌بشر هستند، متقاعد شوند که اقدامی قاطعانه لازم است؛ که سفارتخانه‌های رژیم در پاریس، لندن، رم، بروکسل، مادرید، برلین، واشنگتن و سایر پایتخت‌های دموکراسی‌های واقعی باید بسته شوند؟!

همه عوامل این هیولا به نام جمهوری اسلامی ایران باید اخراج شوند و رژیم متعصب و جنایتکار آخوندها باید منزوی، طرد و مجبور به سقوط شود؟

تمام تلاش‌های دیپلماتیک و منابع مالی که دولتهای غربی برای آرام کردن مشتی دشمن بدخواه هدر می‌دهند، باید برای کمک به مبارزه مردم ایران، برای اجرای طرح ۱۰ماده‌یی مریم رجوی، برای تولد ایرانی جدید استفاده شود که در آن مردان و زنان، پیر و جوان، فارغ از اعتقادات، نظرات سیاسی یا هویت فرهنگی‌شان بتوانند در همآهنگی زندگی کنند، آزاد و برابر به‌عنوان شهروند و نه بنده‌های گروهی روحانیان فاسد و زن‌ستیز.

وقتی در سال۲۰۰۸ تصمیم گرفتم علی‌رغم خطرات به اشرف در عراق بروم، نوشته‌های مسعود رجوی را خواندم و با افکار و اندیشه‌هایی روبه‌رو شدم که دنیای امروز به آن نیاز دارد. افکاری که متأسفانه توسط کمپین اطلاعات نادرست رژیم ایران و سیاستهای ضعیف غرب در سایه قرار گرفته است. رؤیای آزادی ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک است. آنچه دیروز در انتخابات نمایشی رژیم ایران اتفاق افتاد، هم تحریم مردم و هم جنگ قدرت غیرقابل انتظار درون رژیم، در کنار فعالیت‌های چشمگیر و مداوم کانونهای شورشی مجاهدین، این رؤیا را دست‌یافتنی‌تر کرده است.

من از مسعود رجوی نام بردم. اگر‌چه هرگز او را ندیده‌ام، اما برایم بسیار آشناست، رهبری واقعی، مردی که با ایستادگی در برابر بنیادگرایی مذهبی بی‌رحم، مسیر تاریخ را تغییر داد و نسلی را پرورش داد که ۴۵سال است از مقاومت خسته نشده است. بدون او و نسل او، امروز با یک خلافت قرون‌وسطایی در همسایگی خود روبه‌رو بودیم. او اسلام را از چنگال آخوندها نجات داد و باید از او و هم‌چنین رهبر فوق‌العاده ما، مریم رجوی، برای این کار تشکر کرد. مردی که دوست دارم که در ایرانی آزاد با او ملاقات کنم. اکنون خوشحالم به شما اطلاع دهم که ما به گزیده‌ای از سخنرانی‌های مسعود رجوی گوش خواهیم داد، کلماتی که جوهره مقاومت و استقامت و عظمت ایرانی را که تسلیم ترس و وحشت نشده است، تجسم می‌بخشد و دیر یا زود آزاد خواهد شد.

پروفسور ریتا زوسموت: آنچه که ما را تا این نقطهٔ همبستگی رسانده، نیروهای مقاومت، تفکر عمیق آزادی و صلح است. شما تسلیم نمی‌شوید و ما نیز تسلیم نمی‌شویم آزادی پیوسته هدف ماست.

پیام پروفسور ریتا زوسموت رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان توسط لئو دانسنبرگ: دوستان عزیز، امروز افتخار دارم که پیام پروفسور زوسموت را برای شما بخوانم، زیرا متأسفانه ایشان امروز نتوانستند حضور داشته باشند. برای من به‌عنوان رئیس کمیته همبستگی آلمان برای ایران آزاد، این افتخار ویژه‌یی است که این کار را برای پروفسور زوسموت، که رئیس هیأت مشاوره ما نیز هست، انجام دهم. و من می‌خواهم همان‌طور که ایشان در اساس مطرح کرده‌اند، شروع کنم.

دوستان عزیز، همرزمان و حامیان، از همه شما که از اروپا، از جمله آلمان، و خارج از اروپا آمده‌اید، تشکر می‌کنم. ایرانیان تحت تعقیب، سال‌هاست که در کشورشان در مبارزه‌یی پرشور برای نجات مردمی که سرکوب، تعقیب و کشته می‌شوند، ایستاده‌اند. آنها شکنجه و کشته می‌شوند زیرا برای حقوق‌بشر و کرامت انسانی همه افراد متأثر از ستم مبارزه می‌کنند. و آنها تسلیم نمی‌شوند، با اعتقادات خود زندگی می‌کنند و تلاش‌شان اغلب بیش از کلام، از طریق عملشان بیان می‌شود. اگر فرصتی دارید، به چشمان‌شان نگاه کنید، تمام قدرت‌شان از آنجا می‌درخشد و به ما می‌گوید انسان‌ها چه می‌توانند انجام دهند، اراده آزادی، استقامت در طوفان تعقیب، همبستگی و بسیاری انگیزه‌های نیروبخش دیگر.

ما از یک میدان مرکزی در برلین به شما می‌گوییم، ما مشارکت می‌کنیم، همراه شما هستیم و با الگوی شما قوی‌تر می‌شویم. ما با صدای بلند و در سکوت به‌یاد می‌آوریم که چه چیزی ما را تا این نقطه همبستگی رسانده است؟

پاسخ من، نیروهای مقاومت، تفکر عمیق آزادی و صلح است، شما تسلیم نمی‌شوید و ما نیز تسلیم نمی‌شویم. آزادی پیوسته هدف ماست، سرکوب و تعقیب باید برای انسان و طبیعت پایان یابد. ما می‌خواهیم این‌گونه زندگی کنیم و مردم را به زندگی در صلح، آزادی و همبستگی ترغیب کنیم. ما می‌دانیم که گسترش کرامت انسانی می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. ما تسلیم نمی‌شویم، ما در مبارزه برای آزادی و صلح، احترام متقابل و تقویت یکدیگر متحد می‌مانیم.

دوستان عزیز، آنچه تاکنون به دست آمده، هم‌چنین به لطف شخصیت‌های شجاع در رأس امور ممکن شده است. خانم رئیس‌جمهور رجوی، که با وجود تمام رنج‌ها، از مبارزه برای همزیستی دموکراتیک، همزیستی آزاد و پیشرفت به سوی صلح و آزادی دست نمی‌کشد. امروز روزی است که مقاومت را تقویت خواهد کرد، نه تضعیف. این نشان خواهد داد که انسان‌ها وقتی به هدف خود پایبند باشند، چه کاری می‌توانند انجام دهند. من از همه شما صمیمانه تشکر می‌کنم و فریاد می‌زنم، ما تسلیم نمی‌شویم. این بود پیام پروفسور زوسموت. متشکرم.

دایانا اشتوکر: ما برای یک ایران آزاد در کنار مریم رجوی ایستاده‌ایم. برنامه ۱۰ماده‌یی مریم رجوی بیانگر آرمانهای واقعی و ارادهٴ مردم ایران است. او مظهر خواست مردم ایران برای آینده‌یی دموکراتیک است و به‌طور خاص الهام‌بخش زنان و دختران و یک چراغ امید برای آینده‌یی بهتر است. تحریم انتخابات بازتاب روح قیام۱۴۰۱ است که در آن مردم ایران با صدای بلند تمام اشکال دیکتاتوری چه سلطنتی و چه مذهبی را رد کردند. زمان آن است که حق مردم ایران برای مقاومت در برابر دیکتاتوری به‌رسمیت شناخته شود و سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری شود

دایانا اشتوکر - شهردار وایل آم‌راین، نمایندهٔ مجلس فدرال آلمان ژوئن۲۰۲۴

خانم‌ها و آقایان عزیز، دوستان یک ایران دموکراتیک اعم از زن و مرد، برای من افتخار بزرگی است که در مقابل شما بایستم و صحبت کنم. دیروز در ایران یک انتخابات جعلی ریاست‌جمهوری برگزار شد. انتخابات تحت این حکومت مذهبی وحشی بی‌معنی است. یک مضحکه است. هر ۶‌کاندیدا که اجازه شرکت یافتند، توسط خامنه‌ای دست‌چین شده بودند. فقط بعد از آن اجازه یافتند در انتخابات شرکت کنند که وفاداری واقعی و عملی خود را به‌او اثبات کردند. این یک انتخاب نیست، یک گزینش است. مردم ایران صدای خود را با تحریم گستردهٔ این مضحکه، بلند کردند این یک «نه» روشن و صریح به تمامیت این رژیم است. این تحریم بازتاب روح قیام‌۱۴۰۱ است که در آن مردم ایران اعم از زن و مرد، با صدای بلند و روشن تمام اشکال دیکتاتوری، چه سلطنتی و چه مذهبی را رد کردند. مردم ایران خواهان یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت هستند که در آن مردم تصمیم بگیرند و هیچ‌کس امتیازات بیشتری بر دیگران نداشته باشد. آنها یک انتخابات آزاد و به‌واقع دموکراتیک می‌خواهند. برنامه ۱۰ماده‌یی مریم رجوی بیانگر همین آرمانهای واقعی و ارادهٴ مردم ایران است. این برنامه خواستار انتخابات آزاد، جدایی دین و دولت و برابری زنان و مردان است. این یک چشم‌انداز از یک ایران آزاد است که در ان هر شهروند از زن و مرد، دارای یک صدا و یک حق رأی است. مریم رجوی مظهر همین خواست مردم ایران برای آینده‌یی دموکراتیک است. او به‌طور خاص الهام‌بخش زنان و دختران است، یک چراغ امید برای آینده‌یی بهتر. من به‌عنوان یک شهردار منتخب دموکراتیک و تا همین اواخر نمایندهٔ منتخب بوندستاگ آلمان، از این ارادهٴ مطلق و آرزوی زنان و مردان ایرانی حمایت می‌کنم.

ضروری است که اتحادیه اروپا و هم‌چنین جامعهٔ بین‌المللی از جنبش شما با برنامهٔ دموکراتیک ۱۰ماده‌یی به‌عنوان همان آلترناتیو دموکراتیک برای این رژیم سرکوبگر که در حال حاضر در ایران حکومت می‌کند، حمایت کنند و آن‌را به‌عنوان نمایندهٔ مشروع این خواست مردم ایران به‌رسمیت بشناسد. زمان آن است که حق مردم ایران برای دموکراسی و مقاومت در برابر دیکتاتوری با سرکوب باور نکردنی آن، در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شود و مورد حمایت قرار گیرد. مردم ایران شایستهٴ حمایت ما هستند. علاوه بر این، سپاه پاسداران باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری شود. این لیست‌گذاری فقط نمادین نیست، بلکه یک گام ضروری برای جلوگیری از فعالیت‌های شرورانه و سرکوبگرانهٴ آن در منطقه است.

خانم‌ها و آقایان، در این رابطه، بسیار خوشحالم که اعلام کنم ۵۱۰پارلمانتر، شامل ۱۶۰نمایندهٔ بوندستاگ و ۳۵۰نمایندهٔ مجالس ایالتی، به‌طور فراحزبی، بیانیه‌یی را امضا کرده‌اند که در آن از قیام مردم ایران و نیز خواست آنها برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران حمایت می‌کنند. من و همهٔ ما در اینجا، این زنان و مردان پارلمانتر را نمایندگی می‌کنیم و در این کتاب‌ها، امضاهای آنها را از سراسر آلمان با خود داریم. ما با هم در همبستگی با مردان و زنان شجاع ایران ایستاده‌ایم که هر روز برای آزادی خود می‌جنگند. ما با هم به انتخابات نمایشی نه می‌گوییم و به دموکراسی واقعی و یک جمهوری دموکراتیک آری می‌گوییم. در نهایت، ما برای یک ایران آزاد در کنار مریم رجوی ایستاده‌ایم. با تشکر از همهٔ شما، از تک‌تک شما، به‌خاطر تعهدتان.ادامه دارد....

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۳-گزارش رسانه‌های خبری از تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین و اجلاس ایران آزاد

برلینر سایتونگ در چند گزارش متوالی از تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین نوشت: ایرانیان‌تبعیدی علیه رژیم ایران در ببل پلاتز تظاهرات می‌کنند تظاهر‌کنندگان خواستار برگزاری انتخابات دموکراتیک در ایران، جدایی دین از دولت و پایان دادن به اعدامها هستند. هوا گرم و صدا بلند است، زیرا از تریبون در فاصله نزدیک صدای موسیقی به گوش می‌رسد. تجمع ایرانیان تبعیدی در آستانه آغاز است. با متوقف شدن موسیقی، جمعیت شعار «آزادی، آزادی» سر می‌دهند. اتوبوسهای زیادی در منطقه کارل مارکس در کنار اتوبوس‌های دیگر پارک شده است. آنها تمام عرض خیابان را تا استراسبورگر‌پلاتز اشغال می‌کنند و از سراسر آلمان می‌آیند. برخی از شرکت‌کنندگان از کشورهای اروپایی همسایه سفر کردند. تظاهر کنندگان بعد از مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، از آلمان و اتحادیه اروپا می‌خواهند که مسیر قاطع تری را علیه حکومت ایران در پیش بگیرند.

برلینر سایتونگ در گزارش دیگری می‌نویسد:میدان کارل مارکس در مرکز برلین از ساعت ۶صبح روز شنبه به‌طور کامل بسته شده است. اتوبوس‌ها تا اوایل بعدازظهر در ردیفهای سه تایی در هر دو جهت در آنجا پارک بودند. آنها از سراسر آلمان آمده‌اند و شرکت کنندگانی را که می‌خواهند در تجمعی شرکت کنند، به پایتخت آورده‌اند. این گردهمایی از ساعت ۱۴:۳۰ شروع می‌شود. شورای ملی مقاومت به این تظاهرات فراخوان داده است. در این تجمع، ریتا زوسموت با یک پیام و پتر آلتمایر از اتحادیه دموکرات‌مسیحی در این تظاهرات شرکت دارند و از شورای مقاومت حمایت می‌کنند. سناتور رابرت توریسلی و آلخو ویدال کوادرااس از سخنرانان این تظاهرات هستند.

جواد دبیران معاون نمایندگی شورای‌ملی‌مقاومت در آلمان می‌گوید: «رژیم آخوندها بیشتر و بیشتر به سمت پرتگاه پیش می‌رود. اگر چه فشار فزاینده‌یی بر مردم ایران وارد می‌کند، اما مقاومت در حال افزایش است ». جواد دبیران به غیر از فعالیت‌های شورای ملی مقاومت به حمایت «۱۶۰نماینده بوندستاگ و ۳۵۰نماینده پارلمانهای ایالتی که خواستار مسیر سخت‌تری نسبت به رژیم ایران هستند» اشاره می‌کند. او و سازمانش خواستار پایان دادن به اعدامها در میهن خود هستند. دبیران هم‌چنین می‌گوید: آلمان و اتحادیه اروپا باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهند. و «بیش از همه، ما خواهان پایان رژیم آخوندی و به جای آن یک جمهوری دموکراتیک هستیم که در آن دین و دولت به‌وضوح از هم جدا باشند. ما خواهان انتخابات آزاد هستیم».

تظاهرات برلین یک روز پس از انتخابات در ایران برگزار می‌شود. جواد دبیران، گفت: این انتخابات بر اساس چارچوبهای دموکراتیک نبود. «شش کاندید دستچین شده‌اند. پنج نفر از آنها اعضای سپاه پاسداران بودند. یک نفر عضو کمیته مرگ بود که در سال۱۹۸۸ حدود ۳۰۰۰۰‌زندانی سیاسی را در عرض چند ماه اعدام کردند». بیشتر قربانیان آن مجاهدین خلق بودند. در برلین، در بعدازظهر بسیاری از شرکت‌کنندگان به‌صورت گروهی از میدان کارل مارکس دست به راهپیمایی زدند.

سایت رادیو برلین در یک گزارش تصویری از تظاهرات بزرگ برلین گفت: تظاهر‌کنندگان برای ایران دموکراتیک و علیه بنیادگرایی اسلامی اعتراض می‌کنند. بسیاری از ایرانیان امروز به ببل پلاتز آمدند تا یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اعتراض خود را ابراز کرده و علامتی برای تغییر ارسال کنند. یکی از آنها حنیف ماهوتچیان است. برای او شرایط کشورش غیرقابل تحمل است. او می‌گوید: این نشانه‌ای است که ما می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم. در میانه موج گرما، ما در حال حاضر در اینجا هستیم، تعداد زیادی از مردم را آورده‌ایم و همه چیز را با قدرت سازماندهی می‌کنیم. و این همه چیز نیست. ما حمایت چندین هزار نماینده و قانونگذار اروپایی از طرح ده‌ماده‌یی را داریم.

سایت خبری کانال ۱ آلمان نوشت: ایرانیان تبعیدی روز شنبه در مرکز برلین تجمع کردند تا علیه رژیم آخوندی تظاهرات کنند. این تظاهرات به‌ویژه علیه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است. سحر ثنایی به این‌که فقط دست‌نشاندگان ولی‌فقیه به‌عنوان نامزد پذیرفته شده‌اند اعتراض کرد و گفت: این یک انتخابات نمایشی است به‌دلیل این‌که فقط افراد دستچین شده که به ولی‌فقیه نزدیک هستند و تأیید می‌شوند که خواسته‌های ولی‌فقیه و نه مطالبات مردم را پاسخ بدهند، در آن شرکت می‌کنند.

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۴- شعارهای زندانیان سیاسی در اوین برای تحریم انتخابات قلابی

خبرهای رسیده حاکی است که چهارشنبه شب ۱۳تیر ۱۴۰۳ زندانیان سیاسی در بندهای زنان و بندهای۴ و ۶ و ۸‌اوین در تحریم انتخابات قلابی و نمایشی رژیم، شعار سر دادند. ابتدا بند زنان اوین شروع به دادن شعار نمود و پس از آن زندانیان سیاسی در سایر بندها، آنان را همراهی کردند. این در حالی است که روز گذشته خامنه‌ای به «نه» بزرگ مردم ایران در دور اول این نمایش مضحک اعتراف کرد و گفت: «مشارکت پایین‌تر از حد انتظار بوده»!

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۵- قتل یک ‌سوختبر محروم بلوچ با شلیک مأموران خامنه‌ای

مأموران نیروی سرکوبگر انتظامی روز چهارشنبه ۱۳تیر با شلیک به خودرو یک‌سوختبر محروم بلوچ در مرز روتک شهرستان خاش در حالی که هیچ باری هم نداشت، وی را به‌قتل رساندند.

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۶-درگذشت نویسنده و شاعر نامدار آلبانی، اسماعیل کاداره، برنده جوایز بین‌المللی ادبی و برجسته‌ترین نویسندهٴ مدرن بالکان

اسماعیل کاداره در سال۲۰۱۶ با حضور در جمع مجاهدان اشرفی گفت: من داستانهای شما را با احساسی عمیق شنیدم. شما برای آزادی در کشورتان ایران مبارزه کرده‌اید. شما از آن نوع انسان‌هایی هستید که ما به آنها می‌گوییم «مردم آزاده». این نوع مردم بهترین انسان‌هایی هستند که روی کره زمین زندگی می کنند.

اسماعیل کاداره نویسنده و شاعر نامدار آلبانی در تاریخ اول ژوییه ۲۰۲۴ چشم از جهان فرو بست. کاداره که شهرتی جهانی داشت، در ۲۸ژانویه ۱۹۳۶ در شهر جیرو کاستر در نزدیکی مرز آلبانی و یونان به دنیا آمد. او اولین مجموعه شعر خود را در سن ۱۷سالگی منتشر کرد. کاداره در طول دوران زندگی‌اش آثار تاثیر‌گذار زیادی بر جای گذاشت و به همین خاطر جوایز ادبی مهمی دریافت کرد. از جمله جایزه بین‌المللی بین‌المللی «من بوکر» و جایزه لژیون دو نورفرانسه.

رمانها، مقالات و اشعار کاداره به بیش از ۴۵‌زبان ترجمه شده‌اند که او را به شناخته شده‌ترین رمان نویس مدرن بالکان تبدیل کرده‌اند. مهمترین آثار کاداره عبارتند از: آوریل شکسته، ژنرال ارتش مرده، رویدادهای شهر سنگی، کنسرت در پایان زمستان و زمستان سخت.

در پی درگذشت اسماعیل کاداره در آلبانی دو روز عزای عمومی اعلام شد و رئیس‌جمهور این کشور در پیامی نوشت: «آلبانی و آلبانیایی‌ها امروز نبوغ ادبی رهایی‌بخش معنوی خود، بالکان شاعر اسطوره‌های خود، اروپا و جهان از برجسته‌ترین نمایندگان ادبیات مدرن را از دست دادند». روز چهارشنبه ۱۳تیر مراسمی برای بزرگداشت کاداره در محوطه تئاتر ملی اپرا در تیرانا با حضور همسر و بستگانش و هم‌چنین شهردار تیرانا و شخصیتهای آلبانی از جمله ایلیر متا رئیس‌جمهور پیشین این کشور برگزار شد.

در این مراسم هیأتی از مجاهدان اشرفی شرکت داشتند و ضمن اهدای سبد گلی از سوی اشرف۳ برای ادای احترام به اسماعیل کاداره، به همسر و بستگان او تسلیت گفتند. اسماعیل کاداره درسپتامبر سال۲۰۱۶ در تیرانا در جمع مجاهدان اشرفی حضور یافت و در سخنانش خطاب به آنها گفت: برای من راحت نیست که در برابر شما صحبت کنم، زیرا که من یک نویسنده هستم و می‌دانم که چگونه کتاب بنویسم. من یک نویسنده معروف هستم، اما این خیلی متفاوت است که یک نویسنده باشم تا این که در موقعیت شما باشم. من داستانهای شما را با احساسی عمیق شنیدم. آن چه هم‌اکنون از شما شنیدم داستانهای ویژه‌یی هستند که بر روی این سیاره اتفاق می‌افتند. زیرا که شما مردمی بسیار ویژه هستید. شما از آن نوع انسان‌هایی هستید که ما به آنها می‌گوییم «مردم آزاده». این نوع مردم، بهترین انسان‌هایی هستند که روی کره زمین زندگی می کنند. زیرا آنها برای چیزی می‌جنگند که بشریت به آن نیاز دارد. شما برای آزادی در کشور‌تان ایران مبارزه کرده‌اید. شما به‌خاطر این هدف درد و رنج کشیده‌اید. شما شکنجه، زندان و کشتار شده‌اید. و شما این را برای کشور‌تان، برای آزادیتان و برای مردمتان کردید. اما نه تنها برای آن، بلکه شما این را برای ما و برای همه انسان‌ها انجام دادید. بنابراین طبیعی است که مبارزه شما یک هشدار و بیدارباش برای همه ما باشد و یک احساس بزرگ در قلب ما. زیرا که بدون شما همهٔ بشریت بسیار فقیر خواهد بود. و من بسیار مفتخرم که این شانس را یافتم که در برابر شما چند کلمه‌یی بگویم. و تبریک و خوشبختی‌ام را به‌عنوان یک آلبانیایی و یک انسان در برابر شما نشان دهم.  

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۷- رویترز در گزارشی با عنوان «رکورد بی‌سابقه رأی ندادن در ایران» نوشت: خامنه‌ای ۲۳سال پیش در طعنه به آمریکا می‌گفت «برای یک ملت ننگ است که فقط ۳۵ یا ۴۰درصد از مردم در انتخابات شرکت کنند». اما اکنون پس از ۲۳سال، انتخابات ریاست جمهوری رژیم ایران به پایین‌ترین حد خود طی ۴۵سال گذشته رسیده است.

رویترز در مقایسه این آمار با حرفهای گذشته ولی‌فقیه ارتجاع می‌افزاید: ۲۳سال پیش خامنه‌ای می‌گفت واضح است که وجود چنین درصدی از رأی‌دهندگان نشان‌دهنده عدم اعتماد مردم به نظام سیاسی کشورشان است و این‌که دیگر امیدی به آن ندارند. به‌دنبال درخواستهای خامنه‌ای برای مشارکت در نمایش انتخاباتی، رسانه‌های از ارسال وسیع پیامکهایی برای آخوندها خبر دادند که هرکس در این رابطه فعال باشد دو‌میلیون تومان به‌عنوان «هدیه» دریافت می‌کند.

آخوند ابطحی در این مورد گفت: حضور طلاب برای تبلیغ انتخابات سابقه دارد.

در آستانه دور دوم انتخابات پوشالی رژیم، الویری شهردار سابق گفت: با آمدن رئیس‌جمهور جدید اتفاق بنیادینی نمی‌افتد. مشکلات ساختاریست و به ایرادات اساسی نظام حکمرانی ما برمی‌گردد. وی افزود: راه‌حل این ایرادات اصلاح قانون اساسی است.

یک رسانه حکومتی درباره کسادی نمایش انتخابات رژیم، با تیتر «مشارکت پایین» نوشت: با توجه به میزان واجدان شرایط و درصد مشارکت، (این وضعیت) فاجعه است و پشتوانه خوبی تصمیمات حساس نیست.

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۸-تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری وفا روز پنجشنبه گزارش داد: حملات زمینی و هوایی اسراییل به مناطق مرکزی نوار غزه و شهرهای رفح و خان یونس، منجر به ویران شدن چندین ساختمان مسکونی و کشته و مجروح شدن دهها تن گردید. در این حملات بسیاری مناطق، از جمله اردوگاه نصیرات، محله شجاعیه، شهر دیرالبلح در مرکز و اردوگاه یـُبنا در خان یونس و میدان عوده در مرکز شهر رفح هدف شلیک تانکها و هیکوپترهای توپدار قرار گرفتند. وفا نوشت: طی ۲۴ساعت گذشته حداقل ۵۸‌فلسطینی کشته و ۱۷۹تن مجروح شدند.

 رویترز به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین گزارش داد: بر اثر حملات اسراییل به غزه تاکنون ۳۸۰۱۱ فلسطینی کشته و ۸۷۴۴۵تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های خبری، روز پنجشنبه تنش‌ها میان اسراییل و حزب‌الله اوج گرفت.

تلویزیون العربیه صبح پنجشنبه گفت: نزدیک به ۲۰۰‌موشک و ۲۰‌پهپاد جنگی بدون سرنشین توسط حزب‌الله به سوی شمال اسراییل پرتاب شده است. رسانه‌های اسرائیلی نیز ضمن تأیید این خبر از شنیده شدن مستمر آژیر خطر و وقوع آتش سوزی‌های گسترده و جراحت چند نفر در این مناطق خبر دادند.

ارتش اسراییل اعلام کرد در عملیات هوایی علیه یکی از مقرهای حزب‌الله در شهر حدثه واقع در جنوب لبنان، فرمانده لشکر منطقه‌ای موسوم به «عزیز» این گروه، به‌نام محمد نعمه ناصر، ملقب به ابونعمه را به‌قتل رسانده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام- روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای ارتش آمریکا دو سامانه رادار حوثی‌های وابسته به رژیم ایران را در مناطق تحت کنترل آنها شناسایی و هدف قرار داده است. علاوه بر این دو شناور جنگی بدون سرنشین حوثی‌ها نیز توسط نیروهای آمریکایی منهدم شدند.

برای دیدن ویدئو و متن خبر، اینجا کلیک کنید

۹-کارنامه سه سال دولت رئیسی در جنگ گرگها

در ادامهٔ جنگ گرگها روزنامه حکومتی ستاره صبح درباره گوشه‌یی از کارنامه سه ساله دولت رئیسی جلاد نوشت: در این سه سال شاخص کل قیمتها بیشتر از ۱۰۰درصد شد. در این دوره ارزش پول ملی کمتر شد، قدرت خرید مردم پایین آمد، قیمت مسکن و اجاره‌بها سر به فلک کشید. و شاخص فلاکت در دولت فعلی به مرز ۵۰درصد رسیده است.

برای دیدن ویدئو و متن کامل خبر، اینجا کلیک کنید

۱۰-روزنامه حکومتی شرق نوشت که هلند به جمع دیگر کشورهای اروپایی پیوسته و از دادن ویزا برای ورزشکاران اعزامی رژیم خودداری کرده است. این منبع حکومتی افزود: که پیش از این کشورهای اروپایی، مجارستان، یونان، آلبانی، اتریش، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و بلژیک هم از صادر کردن ویزا برای ورزشکاران اعزامی رژیم به مسابقات و تورنمنت‌های ورزشی خودداری کرده‌اند.

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: