گزارش‌های رسانه‌های خبری از تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین و اجلاس ایران آزاد

 

برلینر سایتونگ در چند گزارش متوالی از تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین نوشت:
ایرانیان تبعیدی علیه رژیم ایران در ببل پلاتز  تظاهرات می‌کنند تظاهرکنندگان خواستار برگزاری انتخابات دموکراتیک در ایران، جدایی دین از دولت و پایان دادن به اعدام‌ها هستند.
هوا گرم و صدا بلند است زیرا از تریبون در فاصله نزدیک صدای موسیقی به گوش می‌رسد. تجمع ایرانیان تبعیدی در آستانه آغاز است.
با متوقف شدن موسیقی، جمعیت شعار «آزادی، آزادی» سر می‌دهند. اتوبوسهای زیادی در منطقه کارل مارکس در کنار اتوبوس‌های دیگر پارک شده است. آنها تمام عرض خیابان را تا استراسبورگر پلاتز  اشغال می‌کنند و از سراسر آلمان می‌آیند. برخی از شرکت کنندگان از کشورهای اروپایی همسایه سفر کردند.
تظاهرکنندگان بعد از مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از آلمان و اتحادیه اروپا می‌خواهند که مسیر قاطع‌تری را علیه حکومت ایران در پیش بگیرند.  
برلینر سایتونگ در گزارش دیگری می‌نویسد:
میدان کارل مارکس  در مرکز برلین از ساعت ۶ صبح روز شنبه به طور کامل بسته شده است. اتوبوس‌ها تا اوایل بعدازظهر در ردیف‌های سه تایی در هر دو جهت در آنجا پارک بودند. آنها از سراسر آلمان آمده‌اند و شرکت کنندگانی را که می‌خواهند در تجمعی در  شرکت کنند، به پایتخت آورده‌اند
این گردهمایی از ساعت ۱۴:۳۰ شروع می‌شود شورای ملی مقاومت به این تظاهرات فراخوان داده است.  
در این تجمع، ریتا زوسموت با یک پیام و پتر آلتمایر از اتحادیه دموکرات مسیحی در این تظاهرات شرکت دارند و از شورای مقاومت حمایت می‌کنند. سناتور رابرت توریسلی و آلخو ویدال کوادرااس از سخنرانان این تظاهرات هستند. 
جواد دبیران معاون نمایندگی شورای ملی مقاومت در آلمان می‌گوید: «رژیم آخوندها بیشتر و بیشتر به سمت پرتگاه پیش می‌رود. «اگرچه فشار فزاینده‌ای بر مردم ایران وارد می‌کند، اما مقاومت در حال افزایش است. .» 
جواد دبیران به غیر از فعالیت‌های شورای ملی مقاومت به حمایت «۱۶۰ نماینده بوندستاگ و ۳۵۰ نماینده پارلمانهای ایالتی که خواستار مسیر سخت‌تری نسبت به رژیم ایران هستند» اشاره می‌کند.  
او و سازمانش خواستار پایان دادن به اعدام‌ها در میهن خود هستند. دبیران همچنین می‌گوید: آلمان و اتحادیه اروپا باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهند. و: «بیش از همه، ما خواهان پایان رژیم آخوندی و به جای آن یک جمهوری دموکراتیک هستیم که در آن دین و دولت به وضوح از هم جدا باشند. ما خواهان انتخابات آزاد هستیم.» 

تظاهرات برلین یک روز پس از انتخابات در ایران برگزار می‌شود جواد دبیران، گفت: این انتخابات بر اساس چارچوبهای دموکراتیک نبود. «شش کاندید دستچین شده‌اند. پنج نفر از آنها اعضای سپاه پاسداران بودند. یک نفر عضو کمیته مرگ بود که در سال ۱۹۸۸ حدود ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی را در عرض چند ماه اعدام کردند.» بیشتر قربانیان آن مجاهدین خلق بودند.
در برلین، در بعدازظهر بسیاری از شرکت کنندگان به صورت گروهی از میدان کارل مارکس دست به راهپیمایی زدند.
سایت رادیو برلین در یک گزارش تصویری از تظاهرات بزرگ برلین گفت: تظاهر کنندگان برای ایران دموکراتیک و علیه بنیادگرایی اسلامی اعتراض می‌کنند. بسیاری از ایرانیان امروز به ببل پلاتز  آمدند تا یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اعتراض خود را ابراز کرده و علامتی برای تغییر ارسال کنند. یکی از آنها بشر حنیف ماهوتچیان است. برای او شرایط کشورش غیرقابل تحمل است. او می‌گوید
این نشانه‌ای است که ما می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم. در میانه موج گرما، ما در حال حاضر در اینجا هستیم، تعداد زیادی از مردم را آورده‌ایم و همه چیز را با قدرت سازماندهی می‌کنیم. و این همه چیز نیست. ما حمایت چندین هزار نماینده و قانونگذار اروپایی از طرح ده ماده‌ای را داریم.  
سایت خبری کانال ۱ آلمان نوشت: ایرانیان تبعیدی روز شنبه در مرکز برلین تجمع کردند تا علیه رژیم آخوندی تظاهرات کنند.  
این تظاهرات به ویژه علیه انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. سحر ثنایی به اینکه فقط دست نشاندگان ولی فقیه به عنوان نامزد پذیرفته شده‌اند اعتراض کرد و 
: این یک انتخابات نمایشی است به دلیل اینکه فقط افراد دستچین شده که به ولی فقیه نزدیک هستند و تأیید می‌شوند که خواسته‌های ولی فقیه و نه مطالبات مردم را پاسخ بدهند، در آن شرکت می‌کنند.

لطفا به اشتراک بگذارید: