آخرین تحولات جنگ درمنطقه- ۱۳ تیر۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا روز چهارشنبه خبر داد بر اثر بمبارانهای سنگین مناطق مرکزی نوار غزه توسط اسرائیل و ویران شدن چندین خانه مسکونی، ده‌ها تن، از جمله چند کودک کشته و مجروح شدند.
در این حمله منطقه شجاعیه و اردوگاه مغازی هدف پهپادهای جنگی، گلوله بارانهای خودروهای نظامی و هلیکوپترهای آپاچی قرار گرفتند.
علاوه بر این، پهپادهای جنگی اسرائیل اردوگاه نور شمس آوارگان فلسطینی را در شهر طول کَرم واقع در شمال کرانه باختری، هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن ۴ تن گردید.
آمار منتشر شده از طرف وزارت بهداشت فلسطین حاکی از کشته شدن ۵۶۰ فلسطینی شامل ۱۳۶ کودک در کرانه باختری از ۷ اکتبر گذشته تا کنون است.

سخنگوی دبیر کل ملل متحد در بریفینگ روزانه خود گفت:

«دستور اسرائیل برای تخلیه مناطق خان یونس و رفح، بزرگترین از نوع خود از آغاز جنگ تا کنون بوده است. این دستور یک سوم غزه را شمال می‌شود و برآوردهای اولیه آژانس ملل متحد برای کمک به فلسطین نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲۵۰ هزارتن در این مناطق زندگی می‌کنند… ساکنان این مناطق اکنون با یک تصمیم غیرممکن روبرو هستند. اینکه یا برای دومین یا سومین بار جابجا شوند. آنهم به سوی مناطقی که هیچ فضای خدماتی ندارند، یا در منطقه‌ای بمانند که می‌دانند درگیریهای سنگینی در آنها رخ خواهد داد

از سوی دیگر هماهنگ کننده ارشد ملل متحد در امور انسانی و بازسازی غزه در گزارش خود به شورای امنیت فروپاشی سیستم بهداشت عمومی و اختلال در سیستم آموزشی در غزه را تشریح کرد و گفت:

«جنگ در غزه گردابی از فاجعه انسانی ایجاد کرده است». وی افزود: شیوع عفونت‌ها و بیمایرهای اپیدمیک بسیار زیاداست و ۱٫۹ میلیون نفر اکنون در سراسر غزه آواره شده‌اند، در حالیکه حجم کمکهایی که وارد غزه می‌شوند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در تماس تلفنی با نتانیاهو ضمن ابراز نگرانی جدی از تشدید تنش‌های میان اسرائیل و حزب الله بر لزوم جلوگیری از برافروختن آتش جنگی که به منافع لبنان و اسرائیل آسیب می‌زند تأکید کرد.  
خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر به نقل از بیانیه کاخ الیزه در این مورد افزود: ماکرون از نتانیاهو خواست از انجام هرگونه عملیات جدید در رفح یا خان یونس خودداری کند، چرا که این امر تنها به تشدید تلفات غیر نظامیان و وضعیت فاجعه بار انسانی منجر می‌شود.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام- روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یک سامانه رادار متعلق به حوثی‌های وابسته به رژیم ایران را در مناطق تحت کنترل آنها شناسایی و منهدم کرده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: