گزارشهای رسانه های بین‌المللی از کسادی شعبده انتخاباتی

اکونومیست 

روزنامه اکونومیست: چه بیچاره و بدبختند رؤسای جمهور رژیم ایران. برای بیش از سه دهه سرنوشت آنها به حذف، خفت یا مرگ ناگهانی و غیرمترقبه منجر شده است.

images

واشنگتن پست در شماره امروز جمعه۸تیر نوشت:

انتخابات روز جمعه در حالی برگزار می‌شود که مردم ایران بیشتر سرخورده شده‌اند. حاکمان با بحرانهای متعدد از جمله اقتصاد بیمار دست و پنجه نرم می کنند.

رئیسی، از مریدان خامنه‌ای، مرده است...
برای آخوندهای حاکم بر ایران، یک انتخابات روان و قابل پیش بینی با مشارکت بالای رای دهندگان هم برای ثبات و هم برای مشروعیت رژیم مهم است...
در داخل کشور، سه موج اعتراضات گسترده - بر سر افزایش قیمتها، اقدامات ریاضتی و قوانین اخلاقی سختگیرانه - با سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی مواجه شده است... .


واشنگتن پست افزوده است:

یک خانم نانوا در تهران که ۳۸ساله است می‌گوید: «من فکر می‌کنم افرادی که قرار است در انتخابات شرکت کنند یا به وابسته به رژیم هستند، یا بسیار ساده‌لوح هستند»... این خانم صاحب نانوایی گفت امیدش به توانایی تأثیرگذاری برای تغییر را از دست داده است... . او درباره طبقه سیاسی ایران گفت: «به شما صادقانه بگویم، من به هیچ‌یک از آنها اعتماد ندارم. من فکر می‌کنم احمقانه است که [به آنها]‌امیدوار باشیم»... .

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است:

دیگر ایرانیان هم نظر مشابهی داشتند، از جمله آرش، ۳۸ساله، کارگر ساختمانی در تهران گفت که از واکنش دولت به اعتراضات اخیر در سال۲۰۲۲، زمانی که ناآرامیهای سراسری سال پیش آغاز شد، [از حاکمیت آخوندی] سرخورده شده است. او گفت که به‌دلیل شرکت در تظاهرات دستگیر شده است. و حال و هوای دوستانش در این هفته حالتی ازخشم شدید بوده است... .

رویترز 

رویترز: ساکن ایلام در ایستگاه انتخابات عدم حضور را نشان می‌دهد.

رویترز: در شب انتخابات، معترضان بوکان بنرهای نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری را سوزاندند.

رویترز: در بوکان بنر قالیباف را به آتش کشیدند.

رویترز: معترضان تبریزی در آستانه انتخابات، تابلوی کاندیداهای اصلاح‌طلب ریاست‌جمهوری را به آتش کشیدند.

گزارش رویترز از اصفهان:‌ یک حوزه در اصفهان دیده شد در حالی که هیچ رأی دهند‌یی در آن نبود.

خبرگزاری رویترز با انتشار ویدئویی از یکی از حوزه‌های انتخاباتی در اصفهان نوشت: رأی‌گیری آغاز شده است اما هیچ‌کس در حوزه رأی‌گیری وجود ندارد.

رویترز ساعت ۹.۳۰ صبح گزارش داد: یکی از اهالی بندر انزلی با مشاهده کمبود رای دهنده در کانکس های انتخاباتی حضور در انتخابات را کم رنگ دانست.

رویترز هم‌چنین گزارش داد: اهالی اصفهان از یکی از شعب اخذ رای شهر که غیبت رای دهندگان را تجربه کرده است فیلمبرداری کردند.

رویترز افزود: حوزه رای گیری نارمک در تهران بدون رای دهنده. گزارشها حاکی از عدم حضور رای دهندگان در حوزه رای گیری نارمک در تهران است.

گزارش رویترز از ایلام:

 

تلگراف لندن 

تلگراف لندن:  از آن‌جا که دولت شماره شناسنامه همه را در اختیار دارد، تقلب در انتخابات بسیار آسان خواهد بود.

تلگراف لندن: یکی از رای دهندگان به تلگراف گفت: من به خاتمی و سپس روحانی رأی دادم، به امید این‌که بتوانند تغییری ایجاد کنند، اما آنها فقط وضعیت ما را بدتر کردند. یک شهروند گفت همه آنها دزد هستند و همه وعده‌ها را می‌دهند اما وقتی انتخاب شدند دختران مارا به‌خاطر نداشتن حجاب اجباری می‌کشند.

اسپکتر 

هفته‌نامه اسپکتیتر چاپ لندن :

اولا برنده این انتخابات یک مرد خواهد بود، زیرا در دیدگاه آخوندهای حاکم بر ایران، زنان اجازه نزدیک شدن به پست ریاست جمهوری را ندارند. ثانیاً- رئیس‌جمهور جدید کسی است که در وفاداری به علی خامنه‌ای سوگند خورده باشد. حال این سؤال مطرح است: چرا این همه زحمت برای برگزاری انتخابات؟! پاسخ این است که انتخابات برای این رژیم تنها پوشش و نمایش است 

Untitled 

آسوشیتدپرس در گزارشی از نمایش انتخابات رژیم، آنرا بی‌رمق خواند و نوشت:

قاضی‌زاده رسماً پوششی از آب درآمد. وی طی توئیتی از ادامه رقابت انصراف داد و گفت: برای تقویت جبهه انقلاب انصراف می‌دهم.

آسوشیتدپرس افزود: گزینه‌های محدود در انتخابات، و هم‌چنین نارضایتی گسترده از سرکوب مداوم زنان در ایران بر سر حجاب اجباری، باعث شده است که برخی گفته‌اند رأی نمی‌دهند.

هم‌چنین آسوشیتدپرس نوشت: رأی‌دهندگان سراسر تهران که با آسوشیتدپرس گفتگو کرده‌اند، نسبت به انتخابات ابراز بی‌علاقگی گسترده‌یی کرده‌اند، زیرا رژیم ایران با اقتصاد درهم‌شکسته و اعتراضات گسترده ضددولتی در سال‌های اخیر روبه‌رو است.

لطفا به اشتراک بگذارید: