اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا روز دوشنبه به‌نقل از منابع محلی در نوار غزه نوشت طی شامگاه یکشنبه تا صبح دوشنبه محله‌های اطراف شهر غزه و اردوگاههای بریج و نصیرات در شمال نوار غزه هدف آتشباری توپخانه اسراییل قرار گرفت. بمبارانهای اسرائیل، اردوگاه شبوره و محله تل سلطان در شهر رفح را نیز هدف قرار داد. در این حملات دهها تن کشته و مجروح ح شدند.

به گزارش رویترز بامداد دوشنبه رئیس خدمات اورژانس و آمبولانس در نوار غزه در حمله هوایی اسراییل کشته شد.

صبح دوشنبه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از نشست وزاری خارجه اروپا در لوگزامبورگ با اشاره به وضعیت بحرانی جنگ در غزه گفت: ارسال کمکهای بشردوستانه به داخل غزه تقریباً غیرممکن شده است. غیرنظامیان از گرسنگی می‌میرند. ما از همه طرفها می خواهیم به مسئولیتهای قانونی خود پایبند باشند و دسترسی بلامانع به این کمکها را ایجاد کنند.

بورل هم‌چنین ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنشها در مرز اسراییل و لبنان گفت: خطر جنگی که در جنوب لبنان شروع شود و به جاهای دیگر گسترش یابد هر روز بیشتر می‌شود. ما در آستانه گسترش جنگ در منطقه هستیم.

به گزارش تایمز اسراییل در پی تشدید تنشها میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، اواخر روز یکشنبه یک سایت نظامی اسراییل در منطقه شمالی متولا هدف موشکهای ضدتانک قرار گرفت. ارتش اسراییل گفت: در این حمله دو تن از اعضای تیم های امنیتی اسراییل زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش‌شده است.

ارتش اسراییل متقابلاً در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه تا صبح دوشنبه، چند ساختمان نظامی و یک پست دیدبانی متعلق به حزب‌الله را در مناطق خیام ، رامیه و علما الشعب واقع در جنوب لبنان هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسراییل هم‌چنین اعلام کرد یکی از فرماندهان حماس به‌نام محمد صلاح را در جنوب غزه به‌قتل رسانده است.

به‌نوشته تایمز اسراییل نتانیاهو روز یکشنبه در مصاحبه با کانال ۱۴ اسراییل گفت: تنها معامله‌ای را با حزب‌الله اجرا خواهد کرد که مطمئن شود نیروهای آن در مرز نیستند. این توافق شامل فاصله گرفتن فیزیکی از مرز است و ما باید آنرا اجرا کنیم.

نتانیاهو افزود: مشاور امنیت ملی و وزیر امور استراتژیک اسراییل پس از دیدار اخیرشان با مقامات آمریکایی به وی گفتند امید برای یک راه‌حل دیپلماتیک با حزب‌الله وجود دارد.

نتانیاهو هم‌چنین گفت: من برای یک توافق آتش‌بس موقت که تعداد از گروگانها را به خانه بازگرداند آماده‌ام، اما ما پس از یک مکث کوتاه به جنگ ادامه خواهیم داد تا به اهداف خود برسیم.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا - سنتکام- اعلام کرد روز یکشنبه یک کشتی باری متعلق به شرکت یونانی ترنس ورلد نویگیتر توسط حوثیهای وابسته به رژیم ایران هدف یک حمله پهپادی قرار گرفت. در این حمله به برخی از خدمه کشتی جراحاتی وارد شد و آسیب‌های متوسطی به کشتی وارد آمد. این کشتی در مسیر رفتن به مصر بود.

لطفا به اشتراک بگذارید: