اخبار تحولات جنگ در منطقه

اسکای نیوز روز شنبه خبر داد نیروهای اسراییلی چادرهای آوارگان فلسطینی در منطقه رفح واقع در جنوب غزه را گلوله‌باران کردند که دست کم ۲۵ کشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشت. شاهدان عینی گفتند در این حمله دو نقطه در منطقه ساحلی مواصی که پر از چادر است، توسط توپخانه اسراییل گلوله‌باران شد.

این حمله صدمات زیادی به بیمارستان صحرایی صلیب‌سرخ وارد آورد و پس از این حمله، ۲۲ کشته و دست کم ۴۵ زخمی به این بیمارستان منتقل شد.

رویترز به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین نوشت طی ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۱۰۱ فلسطینی بر اثر عملیات نظامی اسراییل در غزه کشته و ۱۶۹ تن زخمی شده‌اند. این وزارتخانه آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را تاکنون ۳۷ هزار ۵۵۱ کشته و ۸۵ هزار ۹۱۱ زخمی زخمی اعلام کرد

به گزارش سی.ان.ان مقامات دولت بایدن در ملاقات با هیأت بلندپایه اسراییلی طی روزهای اخیر در واشنگتن به آنها اطمینان داده‌اند که اگر جنگی تمام‌عیار میان اسراییل و حزب‌الله رخ دهد، آمریکا کاملاً آماده است تا از اسراییل حمایت کند.

سی.ان.ان خاطرنشان کرد هیأت اسراییلی طی هفته اخیر مجموعه‌ای از جلسات با مقامات آمریکایی، از جمله جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و برت مک گـِرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه برگزار کردند که در آن طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله تنش میان اسراییل و حزب‌الله، برنامه هسته‌یی رژیم ایران و مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگانها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه خبر داد شامگاه جمعه یکی از مقرهای شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در شهر سـُکریه در نزدیکی شهر آلبوکمال در شرق سوریه هدف بمباران هوایی قرار گرفت. در این حمله، مقر شبه‌نظامیان و یک کامیون مهمات به‌طور کامل منهدم و دست کم یکی از شبه‌نظامیان کشته شد. به‌گفته این منبع مقر بمباران شده از جمله محلهایی است که فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران رژیم و حزب‌الله لبنان به آن رفت و آمد می‌کنند.

روز گذشته آنتونیو گوترز در کنفرانس رسانه‌ای خود ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنشها میان اسراییل و حزب‌الله گفت: در چنین شرایطی یک جنگ فراگیر قریب‌الوقوع است. خطر گسترش جنگ در خاورمیانه واقعی است و باید از آن اجتناب شود. یک عمل نسنجیده یا یک اشتباه محاسبه می‌تواند جرقه وقوع یک فاجعه بزرگ باشد که بسیار فراتر از مرزها و به‌وضوح فراتر از تصور خواهد بود.

گوترز افزود: بگذارید صراحتاً بگویم، مردم منطقه و مردم جهان تحمل تبدیل شدن لبنان به یک غزه دیگر را ندارند.

دبیرکل ملل متحد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: غزه با یک بی‌قانونی کامل و آشوب روبه‌روست که مانع از توزیع کمکهای بشردوستانه میان مردم غزه می‌شود. به همین دلیل آتش‌بس فوری ضروری است.

لطفا به اشتراک بگذارید: