گزارش خبرگزاری سوئیس از کنفرانس جاوید رحمان در ژنو

خبرگزاری سوئیس

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران

مقامات ارشد رژیم در جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی نقش داشتند

کسانی که در دهه ۶۰مرتکب جنایت علیه بشریت شدند باید محاکمه شوند

خبرگزاری سوئیس در گزارشی درباره کنفرانس حسابرسی از جنایات مستمر علیه بشریت توسط رژیم آخوندی نوشت ابراهیم رئیسی که یک ماه پیش کشته شد، توسط جاوید رحمان یک کارشناس سازمان ملل متحد به "نسل کشی" در سال ۱۳۶۷ متهم است. او در گزارشی که چهارشنبه در ژنو منتشر شد، خواستار پایان دادن به مصونیت رژیم از مجازات شد.

در دسامبر گذشته، ابراهیم رئیسی پس از طرح شکایت علیه او به‌دلیل جنایت علیه بشریت، از آمدن به سوئیس منصرف شد. مخالفان با حمایت بیش از ۳۵۰ شخصیت از کشورهای مختلف خواستار دستگیری او شده بودند.

ابراهیم رئیسی، عضو کمیسیونی که مسئول تصمیم‌گیری در مورد زندانیان بود، مسئول کشته شدن هزاران مخالف در سال ۱۳۶۷ بود. او در آن زمان معاون دادستان کل استان تهران بود.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، «بدترین و وحشتناک‌ترین نقض حقوق بشر» را محکوم می‌کند. او می‌گوید: «مقامات ارشد رژیم در برنامه‌ریزی فعالانه، و اجرای جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی نقش داشتند.

او کمیسیونی که ابراهیم رئیسی در آن عضویت داشت را به "قتلهای دسته جمعی"و"اعدام‌های خودسرانه و فراقانونی" متهم می‌کند.

گزارشگر ویژه می‌گوید: «کسانی که در دهه ۶۰ و پس از آن مرتکب جنایت علیه بشریت شدند، باید محاکمه شوند. او می‌گوید که برخی از این افراد هنوز در قدرت هستند. وی تأکید می‌کند که مرگ رئیس‌جمهور سابق نباید منجر به نفی عدالت و نفی غرامت برای مردم ایران شود.

لطفا به اشتراک بگذارید: