اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا نوشت: ۱۹ تن بر اثر بمبارانهای شدید مناطق مختلف شهر غزه توسط اسراییل کشته شدند. هم‌چنین به‌دنبال گلوله‌باران شهرهای‌خان یونس و رفح توسط توپخانه و تانکهای اسرائیلی، چندین ساختمان مسکونی منهدم و تعدادی کشته و مجروح شدند.

این منبع افزود: کشتی‌های جنگی نیروی دریایی اسراییل نیز با مسلسلهای سنگین قایقهای ماهیگیران در سواحل شهر خان یونس را هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به نوار غزه را ۳۷ هزار و ۲۹۶ کشته و ۸۵ هزار و ۱۹۷ تن مجروح اعلام کرد.

به‌دنبال حملات هوایی گسترده روز گذشته اسراییل به مقرهای حزب‌الله در جنوب لبنان، صبح روز شنبه پایگاه حساس کنترل ترافیک هوایی اسراییل در منطق مـِرون هدف دو موشک پرتاب شده از خاک لبنان قرار گرفت.

ارتش اسراییل اعلام کرد: این حمله هیچ تلفات جانی در پی نداشته است، همزمان حزب‌الله لبنان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و مدعی شد تجهیزات این پایگاه هدف موشکهای هدایت‌شونده قرار گرفته‌اند.

کانال سی.بی.اس آمریکا گفت: مقامات آمریکایی با ابراز نگرانی نسبت به حملات عمیق‌تر اخیر اسراییل در داخل خاک لبنان، آنرا زمینه‌سازی برای یک حمله گسترده توسط نیروهای اسراییل تفسیر می‌کنند.

این مقامات به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند اسراییل جنگی را علیه حزب‌الله لبنان آغاز کند که بدون حمایت آمریکا نتواند آنرا به پایان برساند.

سی.بی.اس در این گزارش خاطرنشان کرد: حمله اخیر اسراییل که یکی از بالاترین فرماندهان حزب‌الله به‌نام طالب عبدالله را هدف قرار داد، می‌تواند اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را در پی داشته باشد.

سران هفت کشور صنعتی جهان پس از پایان اجلاس سه روزه خود در ایتالیا، در بیانیه مشترکی ضمن ابراز نگرانی عمیق از عواقب عملیات در حال انجام اسراییل علیه غیرنظامیان در رفح، از اسراییل خواستند این تهاجم را متوقف کند. کاخ‌سفید با انتشار بیانیه سران کشورهای جی ۷ نوشت در این بیانیه سران گروه هفت کشور صنعتی جهان، با استقبال از انتصاب کابینه جدید دولت فلسطین، آمادگی خود برای حمایت از این دولت را اعلام کردند و از اسراییل خواستند از انجام اقداماتی که منجر به تضعیف دولت فلسطین می‌شود خودداری کند.

سران کشورهای جی ۷ هم‌چنین بر تعهد خود برای تحقق راه‌حل دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک اسراییل و فلسطین در کنار هم در صلح و آرامش و در مرزهای شناخته شده مطابق با قوانین بین‌المللی زندگی کنند پای فشردند و بر اتحاد نوار غزه و کرانه باختری، تحت حاکمیت دولت فلسطین تأکید کردند.

دفتر کمیسر عالی حقوق‌بشر ملل متحد اعلام کرد کارشناسان حقوق‌بشر ملل متحد کشتار غیرنظامیان در عملیات نظامی اسراییل در اردوگاه نصیرات را محکوم کردند.

در این بیانیه از جمله آمده است: کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد کشتار بی‌حد و حصر در اردوگاه نصیرات در غزه توسط اسراییل در عملیات آزادسازی گروگانها را که منجر به کشته شدن دست کم ۲۷۴ فلسطینی، شامل ۶۴ کودک و مجروح شدن نزدیک به ۷۰۰ نفر گردید را قویاً محکوم می‌کنند.

سنتکام فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا روز شنبه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته نیروهای ارتش آمریکا موفق شدند دو شناور انفجاری بدون سرنشین متعلق به حوثی‌ها را در دریای سرخ منهدم کنند.

علاوه بر این یک پهپاد جنگی حوثیهای وابسته به رژیم ایران در مناطق تحت کنترل آنها و بر فراز دریای سرخ توسط نیروهای آمریکایی منهدم شد.

بیانیه سنتکام می‌افزاید: در عملیات جداگانه دیگری نیروهای ارتش آمریکا هفت سامانه رادار متعلق به حوثی‌ها را که امکان هدف قرار دادن کشتی‌ها را برای آنها فراهم می‌ساخت، منهدم کردند.

لطفا به اشتراک بگذارید: