مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ جمعه

۱-استقبال از کهکشان مقاومت در داخل میهن اشغال شده

مقاومت سرخ فام ۴۳ساله تا ۱۴۰۳ بزرگترین، طولانی‌ترین، بغرنج‌ترین و خونین‌ترین مقاومت سازمان‌یافته تاریخ ایران، با چراغ راهنمای نه شاه نه شیخ علیه دیکتاتوری و وابستگی (قسمت پنجم)

۵۰۰۰پراتیک انقلابی افزوده در شهرهای میهن

پخش در اخبار شامگاهی

شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

ساعت ۱۹۳۰ به وقت ایران

ساعت ۱۸۰۰ به وقت اروپا

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۲- بیانیهٔ اکثریت پارلمان اسکاتلند، حمایت از آزادی و مقاومت در ایران برای صلح و امنیت جهانی

اکثریت نمایندگان پارلمان اسکاتلند (۶۸نماینده از ۱۲۹نماینده) به کارزار جهانی در حمایت از برنامهٔ ده ماده‌یی خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت و فراخوان به لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و به‌رسمیت‌شناختن مبارزه کانون‌های‌شورشی با پاسداران پیوستند. در میان امضاکنندگان بیانیهٔ اکثریت پارلمان اسکاتلند، دو وزیر، ۳تن از رهبران احزاب، ۷رئیس کمیسیون و ۲معاون کمیسیونهای پارلمان به‌چشم می‌خورند.

اکثریت نمایندگان پارلمان اسکاتلند، نقض فاحش حقوق‌بشر به‌ویژه سرکوب زنان را در ایران محکوم کردند و به حسابرسی از مسئولان قتل‌عام۶۷ به‌خاطر جنایت مستمر علیه بشریت فراخوان دادند. ما همهٔ دولتها را فرا می‌خوانیم که از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت و برابری زن و مرد حمایت کنند.

اقدامات رژیم ایران علیه مخالفان ایرانی در اشرف۳ در آلبانی را قویاً محکوم می‌کنیم و بر حقوق آنها در چارچوب کنوانسیون۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر تأکید می‌کنیم.

رژیم ایران همهٔ راههای فعالیت سیاسی برای تغییر را بسته است. لذا جهان آزاد باید حق مردم ایران برای قیام و حق کانون‌های‌شورشی مجاهدین برای مقابله با سپاه پاسداران را به‌رسمیت بشناسد.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۳- پراتیک زاهدان-۲۵خرداد

شعارهای روی پلاکاردها:

  • رای مردم بلوچستان قهر و سرنگونی
  • فریاد زاهدان انتخابات در این رژیم جای ندارد - زمان انقلاب و آتش است
  • سیرک انتخاباتی خامنه‌ای را بر سرش خراب کنیم
  • نه به انتخابات قلابی آری به جمهوری دموکراتیک۱۴۰۳
  • تنها ره رهایی سلاح و سرنگونی
  •  آزادی می‌آید با می‌توان و باید
  • زن مقاومت آزادی
  • آزادی می‌آید با می‌توان و باید۱۴۰۳

نه شاه و نه شیخ چراغ راهنمای مقاومت مردم بلوچستان است

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۴- ۲۵خرداد، سالگرد شهادت مجاهد‌کبیر رضا رضایی توسط دژخیمان دیکتاتوری دست‌نشانده سلطنتی

از نامه مجاهد شهید رضا رضایی:

«انقلابیون جان برکف که در آرزوی شهادت انقلابی و فدا شدن در راه آرمان خلق لحظه شماری می‌کنند، مجاهدین مبارزی که با تکیه به حمایت و پشتیبانی مردم به دلگرمی و امید به پیروزی محتوم انقلاب به پیکار عادلانه‌شان ادامه می‌دهند، خلقی که به نیروی بازوان خود و به قدرت جوانانش ایمان آورده، خلقی که امروز جوانان جان بر کفش مسلسل بدوش گرفته‌اند و عازم میدان نبرد شده‌اند تا دین خود را به خلق ادا کنند، سرانجام پیروز خواهند گشت».

”. . گوشهای خود را خوب باز کنید و فریادهای جان خراش پاکترین فرزندان این مرز و بوم را در زیر شکنجه‌های سبعانه‌ٔ ساواک بشنوید. فریاد اعتراض بلند کنید و این فریاد را به گوش جهانیان برسانید، چشمان خود را باز کنید و به زخم‌های عمیق و بدنهای کبود شده از شلاق آنها نگاه کنید. برای آن‌که معنای چهار ساعت روی اجاق برقی شکنجه دیدن را درک کنید، آتش سیگاری را به دستتان نزدیک کنید. . “

اینها سخنان مجاهدکبیر رضا رضایی است که پس از فرار از زندان ساواک، برای روشن ساختن افکار عمومی از جنایات دژخیمان شاه، خطاب به هموطنانش و تمامی مردم آزادیخواه جهان گفته شده است.

فرار قهرمانانه‌ٔ رضا که بر اساس یک طرح دقیق و حساب شده توسط سازمان و به مدد هوشیاری و کارآیی بالای او به مرحله‌ٔ اجرا درآمد، به همان میزان که ضربه‌ای سخت و سنگین به دشمن وارد ساخت، ثمرات ارزنده و گرانبهایی برای جنبش انقلابی مسلحانه و به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق در برداشت و علاوه بر رهبری مهمترین سازمان انقلابی مسلحانه یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران که به‌تازگی بزرگترین ضربه‌ٔ دشمن را پشت سرگذاشته بود، باعث انتقال تجارب گرانبهایی درباره‌ٔ درگیریها و بازجوییها و شیوه‌ها و تاکتیکهای دشمن شد که در زندان عمدتاً توسط شهید بنیانگذار سعید محسن جمعبندی شده بود. مجاهد کبیر رضا رضایی از رهبران برجسته انقلابی تاریخ معاصر ایران و عضو کمیته مرکزی مجاهدین، از اولین اعضای سازمان بود که پس از بنیانگذاری مجاهدین در سال۴۴، به سازمان پیوست.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۵-اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

معاون قضاییه جلادان با وقاحتی بی‌مانند از یک معاملهٔ ننگین خبر داد و اعلام کرد: «از حمله پلیس فرانسه به مقر اصلی مجاهدین استقبال می‌کنیم. این عملیات به‌طور زنده توسط ایران رصد می‌شد»

دولت فرانسه باید به جای مماشات و معامله و باج دادن از حساب مقاومت ایران به دیکتاتوری تروریستی با قدرت و قاطعیت برخورد کند. این همان ساختمانی است که سال گذشته در همین ایام دو بار توسط رژیم ملایان مورد حملهٔ تروریستی قرار گرفت. سه پناهنده‌ای که از آنها خواسته شده فرانسه را ترک کنند مطلقاً هیچ کار غیرقانونی نکرده‌اند و بایستی از آنها معذرت‌خواهی شود. دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران – ۲۴خرداد۱۴۰۳

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۶-اذعانهای ناگزیردر جنگ و جدالهای نمایش انتخابات خامنه‌ای

عباس عبدی-مهره باند مغلوب، معاون اسبق دادستانی رژیم: ببینید اگه بخوایم وارد انتخابات ایران بشویم، نمی‌دونم فرصتش هست می‌خواهید از اول انقلاب من یک مروری بکنم که چرا به اینجا رسیدیم. ما وضعیتی که الآن در آن قرار داریم چیه؟ اولین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در بهمن سال۵۸برگزار شد. شما اگه نامزدها، اون موقع هم صد و سی نفر اسم نوشتند خیلی نگران نباشید همه‌شان را رد کردند. جدی نبودن به‌خاطر این‌که شما انتخابات ریاست‌جمهوری کسی که میاد باید یک زمینه اجتماعی جدی داشته باشه برای کار اونموقع یه نفرشون‌رو فقط به‌لحاظ سیاسی رد کردن، اونم مسعود رجوی بود. او یک منطق دیگه‌ای داشت. اون مسعود رجوی پایگاه رأی داشت، اما بقیه‌یی که پایگاه جدی داشتند همه را تأیید کردند اگه دقت کنید می‌بینید که اتفاقاً تو اینها هیچ روحانی هم وجود نداشت. تو دور اول انتخابات و خوب آقای بنی‌صدر هم انتخاب شد. اما گذشت سال بعدش اولین انتخابات مجلس آغاز شد، دور اول انتخابات مجلس یک اتفاقی رخ داد و این اتفاق مهم بود و اون اینه که نتایج انتخابات مجلس تطابقی نداشت با نتایج انتخابات ریاست جمهوری...

پزشکیان کاندیدای نمایش انتخابات رژیم-تلویزیون رژیم -۲۴خرداد ۱۴۰۳

گزارشگر: این ویدئو هم با هماهنگی ستاد انتخاباتی آقای مسعود پزشکیان منتشر شد

پزشکیان: جنگ که شروع شد، جبهه نیرو خواستند. انجمن اسلامی رو ما راه انداختیم چون یک گروه مجاهدین بودند، دعوا می‌کردند آقا مملکت مال شما که نیست ما می‌خواهیم بیاییم دفاع کنیم از مملکت، این‌که می‌گیم جهاد، این‌که می‌گیم بسیج، بسیج اون بود که وقتش‌رو، پولش‌رو، جانش را می‌گذاشت تا از مملکتش دفاع کند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۷-سیل در محور کندوان در جاده چالوس، مصدوم و مفقود شدن شماری از هموطنان

روز پنجشنبه سیل و طغیان رودخانه در محور کندوان در جاده چالوس خساراتی بر جای گذاشت و چند تن مصدوم و مفقود شدند.

فرماندار رژیم در چالوس گفت: در پی وقوع سیلاب در جاده چالوس شاهد خسارت سیل به تعداد زیادی از خودروها و رستورانها هستیم. وی افزود: شدت سیلاب به قدری زیاد بود که چند دستگاه خودرو که کنار جاده یا در محوطه رستوران دربند پارک کرده بودند را با خود برد.

کامران پولادی عضو مجلس ارتجاع نیز اعتراف کرد: یکی از مهمترین دلایل جاری شدن سیل در جاده چالوس عدم لایروبی رودخانه سردآبرود چالوس بود که باید انجام می‌شد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود اجسادی زیر گل و لای مانده باشند که پاکسازی باید به اتمام برسد.

مدیر ستاد بحران رژیم در مازندران نیز با اشاره به آب بُردگی ۴خودرو در سیلاب کندوان، گفت: درباره این‌که در این خودروها افرادی حضور داشتند یا خیر، هنوز مورد تأیید نیست ولی جستجوها کماکان ادامه دارد.

سیل روز جمعه در مشکین شهر خساراتی بر جای گذاشت. به گزارش رسانه‌های حکومتی چهار دستگاه خودرو نیز طعمه سیلاب شده بودند که سرنشینان سه دستگاه از خودروها با کمک مردم نجات یافته‌اند اما از سرنوشت سرنشینان یک‌دستگاه سواری پراید که طعمه سیلاب شده است فعلاً اطلاعی در دست نیست.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۸-- هلاکت یک سرکرده نیروی انتظامی در ایذه

به گزارش خبرگزاری رادیو و تلویزیون رژیم شامگاه پنجشنبه یک سرکرده نیروی سرکوبگر انتظامی در منطقه ستارخان شهرستان ایذه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. فرماندار رژیم در ایذه گفت: برای رسیدگی به یک مورد در یکی از خیابانهای شهر، نیروی انتظامی به محل اعزام شد. در هنگام حضور مأموران در محل، با شلیک از یک زمین خالی به‌سوی آنها، یکی از مأموران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

۹-مراسم حج

روز جمعه مسلمانان کشورهای مختلف جهان، مناسک حج امسال را با ورود به مـِنا در نزدیکی مکه مکرمه آغاز کردند. زائران پس از توقف در مشعر، عرفات و مـِنا و به‌جا آوردن مناسک حج و هم‌چنین برگزاری مراسم عید قربان و انجام رمی جمرات، برای تکمیل مناسک حج به مکه بازخواهند گشت. . رسانه‌های رسمی عربستان گفتند حدود یک و نیم میلیون نفر از کشورهای مختلف جهان تا اواخر روز دوشنبه برای حج امسال به مکه آمده‌اند.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۱۰- شعبده انتخاباتی خامنه‌ای

پاسدار قالیباف در تبلیغات خود در سیرک انتخاباتی رژیم بر ادامه سانسور و اختناق و سرکوب در فضای مجازی تأکید کرد.

تلویزیون رژیم ۲۴خرداد ۱۴۰۳

ما در حوزه فضای مجازی خیلی صریح و شفاف و روشن من این نکته را عرض کنم که ما حتماً باید حضور قدرتمندانه و مؤثر و حکمرانی در فضای مجازی باشه و گرنه حتماً ولنگاری اتفاق میفته، هیچ کجای دنیایی هم نیست که اجازه داده باشن حکمرانی در فضای مجازی نباشه. ...حتماً ما توی این زمینه‌ها در حوزه فضای مجازی بدون شک یک محدودیت‌هایی ایجاد کنیم. حتماً هست محدودیت به اندازه همان کنترلی که درش ما ولنگاری نبینیم.

اشتری یک خبرنگار حکومتی درباره ادعای قالیباف مبنی بر شکایت نکردن علیه خبرنگاران، با انتشار سند یک دادنامه نوشت: ایشان رسماً دارد در تلویزیون دروغ می‌گوید. بارها از خود بنده و سایر خبرنگاران شخصاً شکایت کرده است.

رسانه حکومتی رویداد ۲۴ نیز نوشت: دروغ قالیباف صدای نمایندگان را هم درآورده است. احمدی بیغش در پیامی نوشت: پلیس زن را در نیروی انتظامی لطیفیان راه‌اندازی کرد نه شما!

در جنگ و جدالهای مسخره سیرک انتخاباتی به‌دنبال هلاکت رئیسی و به‌دنبال حرفهای پاسدار سعید جلیلی، که توهین کنندگان به رئیسی را مورد حمله قرار داده بود، کیهان خامنه‌ای نوشت منظور جلیلی، معصومه ابتکار بوده چرا که اخیراً گفته بود: با درگذشت رئیسی انسداد در جامعه برطرف شد و آه مردم گرفت و ایشان فوت کرد.

علیرضا زاکانی شهردار دزد تهران -تلویزیون رژیم -۲۴ خرداد ۱۴۰۳

 با اژدهای هفت سر فساد می‌خواد چی‌کار بکنه با خانها و خانه‌هایی که در واقع پشت صحنه یک اقتصاد در سایه رو شکل دادن با اونا می‌خواد چی‌کار بکنه، اونها با تعارفات و با لبخند و با خجالت کشیدن در مقابل اونها نمی‌شه کشور رو اداره کرد. ما وقتی اومدیم بانکها ادعاشون این بود که صد و هفتاد همت از ما طلبکارند یعنی صد و هفتاد هزار میلیارد تومان از ما طلب کارن. از بیست سال گذشته این بدهی‌ها مونده بود....

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۱۱-تحولات جنگ در منطقه

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، حملات هوایی اسراییل به مناطق مسکونی در شهر غزه منجر به کشته شدن سه زن و یک کودک شد.

رویترز به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در حملات نظامی اسراییل به غزه از۷ اکتبر تاکنون ۳۷۲۶۶ فلسطینی کشته و ۸۵۱۰۲تن زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: هلیکوپترهای اسراییلی روز پنجشنبه رفح را بمباران کردند. ساکنان رفح گفتند «آتش بسیار شدیدی از هواپیماهای جنگی، بالگردهای آپاچی و کوادکوپترها، علاوه بر توپخانه و جنگنده‌های نظامی اسرائیل، که همگی منطقه غرب رفح را مورد حمله قرار می‌دادند، وجود داشت. 

به گزارش سی.ان.ان، اسامه حمدان سخنگوی حماس گفت: طرح بایدن که در اواخر ماه گذشته به‌طور علنی اعلام شد، خواسته‌های این گروه برای پایان دادن به جنگ را برآورده نمی‌کند. حماس برای پذیرش آتش‌بس، به یک موضع روشن از سوی اسراییل نیاز دارد.

به گزارش رسانه‌های اسراییلی صبح روز جمعه چندین آژیر موشک در مناطق مختلف شمال اسراییل به صدا درآمد. پلیس اسراییل در مورد مناطقی که مورد اصابت قرار گرفته گفت: خسارت مالی وارد شده است اما تلفات جانی گزارش نشده است.

فرانس ۲۴ گزارش داد تنشها در مرز اسراییل و لبنان روز جمعه پس از آن‌که حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران قول داد انتقام مرگ یک فرمانده ارشد خود را بگیرد، بالا گرفت. خبرگزاری لبنان گزارش داد در حمله هوایی اسراییل در نزدیکی شهر تیر در جنوب لبنان، دست کم یک غیرنظامی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

سنتکام فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: «حوثیهای مورد حمایت رژیم ایران دو موشک کروز ضد‌کشتی را به سمت خلیج عدن پرتاب کردند. هر دو موشک به کشتی و ربنا یک کشتی حامل کالای فله متعلق به اوکراین، اصابت کرد. کشتی و ربنا دچار آتش‌سوزی شد و خدمه برای خاموش کردن آتش اقدام کردند. در جریان این حمله یک دریانورد غیرنظامی به‌شدت مجروح شد.

‌رابرت وود نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست توجیهی ملل متحد درباره یمن گفت: رژیم ایران موشکهای بالستیک ضد‌کشتی را برای حوثی‌ها تأمین کرده که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است. نباید گذاشت رژیم ایران به نقض مستمر و وقیحانه قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه دهد.

برای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

۱۲- یک کارشناس حکومتی درباره غارتگری در رژیم گفت: مردم هر روز چپاول می‌شوند، هیچکس نیست که بگوید چرا روزانه شاهد افزایش قیمتها هستیم! آن هم در کالاهایی که یارانه ارزی دریافت می‌کنند! این‌ها به اعتراضات در کشور دامن می‌زند. راغفر افزود: ناآرامی‌هایی که در ۱۴۰۱ رخ داد واکنشی به نابرابریهای ساخته شده در کشور بود. : بخش قابل توجهی از جمعیت کشور از زندگی عادی محروم شده‌اند.                 

۱۳- زمین لرزه در قیر استان فارس

ساعت۱۵ و هشت‌دقیقه روز پنجشنبه ۲۴خرداد زمین‌لرزه‌یی به قدرت چهار و سه دهم ریشتر حوالی شهر قیر در جنوب استان فارس را به لرزاند. تاکنون گزارشی از تلفات و خسارات این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰کیلومتری زمین به‌وقوع پیوست، منتشر نشده است.    

۱۴-آژانس انرژی اتمی – در مورد اتمی رژیم

آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۵خرداد خبر داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد رژیم ایران آبشارهای جدیدی از سانتریفوژهای پیشرفته را راه‌اندازی کرده و قصد دارد در هفته‌های آتی سانتریفوژهای پیشرفته دیگری را نصب کند. آسوشیتدپرس افزود: چرخش سانتریفوژهای جدید، برنامه هسته‌یی رژیم ایران را در سطوح نزدیک به تسلیحات غنی‌سازی می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت بازرسانش روز دوشنبه تأیید کردند که رژیم ایران تزریق اورانیوم را به سه آبشار سانتریفوژهای پیشرفته IR-۴ و IR-۶ در تأسیسات غنی‌سازی نطنز آغاز کرده است رژیم ایران هم‌چنین قصد دارد ۱۸آبشار سانتریفوژ IR-۲M در نطنز و هشت آبشار سانتریفوژ IR-۶ در سایت هسته‌یی فردو نصب کند. هر یک دسته از این سانتریفیوژها، اورانیوم را سریعتر از سانتریفوژهای پایه IR-۱ ایران غنی‌سازی می‌کنند... . این تصمیم بلافاصله با انتقاد متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا مواجه شد. وی در بیانیه‌یی گفت: اگر رژیم ایران این برنامه‌ها را اجرا کند، ما به آن پاسخ خواهیم داد». سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا افزود: رژیم ایران باید بدون تأخیر بیشتر با آژانس همکاری کند در صورت عدم همکاری، شورای حکام آژانس به حسابرسی از رژیم ایران ادامه خواهد داد. ما در همآهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود باقی می‌مانیم و آماده هستیم در صورت ادامه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس، به افزایش فشار بر این رژیم ادامه دهیم.

ٰبرای دیدن ویدئو و متن کامل این خبر، اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: