قطعنامهٔ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه رژیم آخوندی

گفتگو با دکتر صوفی سعیدی

این روزها در بحبوحه‌ٔ کلان ضربه هلاکت آخوند رئیسی به رژیم، و درگیر شدن خامنه‌ای برای جایگزینی او، رژیم علاوه بر بحران منطقه‌یی و بیرون زدن سر مار در جریان جنگ غزه، یک بحران هم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. روزنامه حکومتی شرق در روز ۲۳خرداد نوشت «اکنون نگرانی‌ها درباره آماده‌شدن بسترهای لازم حقوقی و سیاسی در جهت فعال‌شدن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت دوچندان شده است».

اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۶خرداد) قطعنامه سه کشور اروپایی علیه رژیم آخوندی را تصویب کرد. قطعنامه از رژیم می‌خواهد همکاریهای خود را با آژانس افزایش دهد و ممنوعیت اخیر خود برای بازرسان ارشد و دیپلماتها را لغو کند.

طی ۳روزی که جلسه شورای حکام جریان داشت، اظهارات و هشدارهای زیادی از جانب گروسی و نمایندگان کشورهای اروپایی و آمریکا در مورد اهداف رژیم از نقض تعهداتش در قبال آژانس مطرح شد.

مدیرکل آژانس در سخنان افتتاحیه خود نسبت به‌افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم ابراز نگرانی کرد و گفت: «ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰درصد در حال افزایش است. وی افزود: «بیش از ۳سال است که آژانس قادر به‌دسترسی تکمیلی در ایران نبوده است».

در این قسمت از برنامه می‌خواهیم ببینیم که رژیم که سالهاست قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض می‌کند. چه شده الآن آژانس بعد از نزدیک دو سال و نیم علیه رژیم قطعنامه داده است؟

 

لطفا به اشتراک بگذارید: