گرانی‌های سرسام‌آور سه ماهه اول سال جاری

خامنه‌ای با غوغای نمایش انتخاباتی‌اش، تقریباً تمامی رسانه‌های نظامش را به خط کرده تا بر دیگر بحرانهای مملکتی پرده ساتری کشیده و مشکلات را زیر گرد و خاک این بازی مهوع پنهان کند. یکی از این بحرانها، بحران معیشت مردمی است که این روزها با تمسخر و ریشخند از کنار بازیهای انتخاباتی آخوندها می‌گذرند و گاه نیز در شبکه‌های اجتماعی از خجالت آخوندها در می‌آیند. اما واقعیت این است که بحران گرانی مواد خوراکی این روزها به شدیدترین شکل ممکن به مردم فشار می‌آورد اما این فشار در کمتر جایی جز یکی دو نشریه بازتابی پیدا نمی‌کند.

اخیراً (یعنی در خردادماه جاری) مرکز آمار رژیم اعلام کرد بهای انواع حبوبات در بازار با یک افزایش ۲۸ تا ۵۰درصدی روبه‌رو شده است. طبق گزارش مرکز آمار؛ قیمت هر کیلو لوبیا چیتی با یک افزایش ۲۹درصدی در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته به حدود ۱۰۷هزار تومان رسیده است. نکته اینجاست که در اغلب بازارها و مغازه‌های سطح شهر بهای این کالا بالاتر از متوسط قیمتی است که مرکز آمار اعلام می‌کند.

بهای لوبیا قرمز نیز با افزایش ۵۰درصدی قیمت در یک سال، از مرز صد هزار تومان عبور کرده است. قیمت عدس با رشد ۳۵.۴درصدی در یک سال به ۹۰هزار تومان و بهای لپه با افزای ۳۲ و هشت دهم درصدی به ۸۵هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

داده‌های جدید مرکز آمار رژیم نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن ۱۴۰۲ به بالای ۴۵درصد رسیده است. و در بین ۱۰ماده غذایی مورد بررسی، گوشت قرمز با تورم ۹۳درصدی رکورددار است.

همین گزارش حکومتی می‌گوید؛

در طول ۱۲ماه منتهی به پایان بهمن ۱۴۰۲ قیمت هر ۱۰ زیرگروه مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها صعودی بوده و تورم مواد غذایی بین ۲۲ تا ۹۳درصد به ثبت رسیده است امری که باعث شده تا میانگین تورم سالانه این گروه با رسیدن به بالای ۴۵درصد، از میانگین کل تورم هم بیشتر شود.

روز ۱۳ خرداد سایت دید‌بان رژیم نوشت: گوشت گوسفند باز هم گران شد، و این ماده غذایی اکنون صدرنشین جدول گرانی‌ها است.

پس از گوشت، رشته آشی، برنج و لبنیات همراه با ۲۲قلم خوراکی دیگر در رده بعدی گرانی‌های این ماه مواد غذایی قرار دارند.

درست در همان روز ۱۳خرداد، سایت حکومتی انتخاب گزارش داد، به‌علت کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف شیر و لبنیات هم در ایران به نصف استانداردهای جهانی سقوط کرده است!

یک روز بعد در گزارشهای تکمیلی اعلام شد؛ قیمت کنسرو ماهی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۰درصد افزایش یافت. قیمت یک قوطی کنسرو ماهی ۱۸۰گرمی از ۴۴هزار تومان به ۸۴هزار و ۶۱۶تومان شد.

در همین بازه زمانی، کشمش پلویی ۶۷درصد گران‌تر شد و از کیلویی ۱۱۵هزار تومان به کیلویی ۲۱۷هزار تومان رسید،

قیمت یک قوطی شیرخشک ۴۵۰گرمی از ۶۶هزار تومان به ۱۱۰هزار تومان رسید.

و قیمت قارچ هم از کیلویی ۷۵هزار تومان به ۱۲۳هزار تومان رسید.

اما فراتر از گرانی مواد خوراکی پایه، باید به این نکته هم اشاره کرد که مسأله مسکن هم، هم‌چنان در حال خرد کردن کمر مردم است.

و تمامی این گرانی‌ها در شرایطی تشدید می‌شود که دستمزدها ثابت و تورم هم‌چنان در حال صعود است. و از آن بدتر و اعصاب خردکن‌تر، تبلیغات مهوع آخوندهاست که چندتا چندتا پشت تریبون رفته و از میراث آخوند آدم‌خوار رئیسی جلاد صحبت می‌کنند غافل از آن‌که مردم با تمامی خشم‌وکین خود، این تبلیغات جانکاه را می‌شنوند و قهر انقلابی برای روز موعود ذخیره می‌کنند!

 
لطفا به اشتراک بگذارید: