رافائل گروسی: نسبت به برنامه اتمی رژیم ایران نگران هستم

اجلاس دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین آغاز شد این اجلاس به‌مدت ۵ روز تا جمعه ۱۸ خرداد ادامه خواهد یافت.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس در سخنان افتتاحیه خود نسبت به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم اظهار نگرانی کرد و گفت : 

ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است. آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و اجزاء آن، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط رژیم ایران می‌گذرد و بنابراین بیش از سه سال است که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران نبوده است.

گروسی هم‌چنین گفت: هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده وجود نداشته است. رژیم ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم دست کاری شده توسط انسان در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده است و یا آژانس را از مکانهای فعلی مواد هسته‌یی و یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.

گروسی تأکید کرد تا زمانی که مسائل پادمانی باقیمانده حل و فصل نشود آژانس قادر نخواهد بود تضمین دهد که برنامه هسته‌یی رژیم ایران منحصراً صلح‌آمیز است.

مدیر کل آژانس تأکید کرد بیانیه‌های عمومی بیشتر در ایران در مورد توانایی‌های فنی این کشور برای تولید تسلیحات هسته‌یی و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌یی ایران تنها نگرانی‌های من را در مورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی رژیم ایران افزایش می‌دهد.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: