انعکاس رسانه‌های بین‌المللی از مرگ رئیسی جلاد

پاریزین: مریم رجوی، پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید که این رویداد «پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در سرتاپای استبداد دینی» دارد «که شورشگران را به حرکت در می‌آورد».

سایت هفت روی هفت بلژیک: شورای ملی مقاومت ایران اعلام کرد: مرگ رئیسی، ضربه‌یی راهبردی به خامنه‌ای وارد کرد.

مریم رجوی، پرزیدنت برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت، توضیح داد که این امر پیامدها و بحرانهای زنجیره‌یی در سرتاپای استبداد دینی دارد که شورشگران را به حرکت در می‌آورد.

 

گلوبال نیوز ایتالیا: مریم رجوی گفت: با گرامیداشت ۳۰ هزار مجاهد و مبارز قتل‌عام شده که مردم ایران هرگز فراموش نمی‌کنند، دادخواهی تا سرنگونی ادامه دارد

رادیو کانادا:  اپوزیسیون ایران از مرگ کسی که او را ظالم می‌دانست ابراز خوشحالی می‌کند. مریم رجوی، پرزیدنت (برگزیدهٔ) شورای ملی مقاومت ایران، در بیانیه‌یی این رویداد را ضربه کلان جبران‌ناپذیر و استراتژیک به خامنه‌ای، توصیف کرد.

فاکس‌نیوز: جلاد تهران مرد. دولت ترامپ رئیسی را به‌دلیل نقش وی در کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷ و به‌دلیل نقش او در قتل‌عام ۱۵۰۰ تظاهر کننده ایرانی توسط رژیم آخوندی در سال ۱۳۹۸ تحریم کرد.

رئیسی در اواخر دهه ۱۳۶۰. احکام اعدام موقت برای مخالفان صادر می‌کرد؛ او به نقش خود در هیأت مرگ می‌بالید. رئیسی کشتار دسته‌جمعی را «یکی از دست‌آوردهای غرورآفرین» رژیم ایران خواند.

تاگس‌سایتونگ: تعداد بسیاری از نمایندگان مجلس آلمان از همه احزاب دموکراتیک علیه تسلیت برای رئیسی اعتراض کرده‌اند. آنها به نقض گسترده حقوق‌بشر که رئیسی مسئول آن بود و اعدام‌های مداوم زندانیان سیاسی در ایران اشاره کردند. نمایندگان بوندستاگ آلمان صبح روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی. نوشتند: «ما برای رئیسی تسلیت نمی‌گوییم باید به سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران توجه شود». «رژیم نباید از منحرف شدن عمومی توجهات برای تشدید موج اعدام‌های چند هفته گذشته استفاده کند».

رئیسی به‌عنوان معاون دادستان کل مسئول مستقیم هزاران حکم اعدام علیه مخالفان سیاسی در دهه ۱۳۶۰بود.

بلومبرگ: با کشته شدن ابراهیم رئیسی رژیم ایران قرار است در انتخابات ۸تیر، رئیس جدید دولت را گزینش کند. مرگ رئیسی شاید عواقب بزرگتری برای آینده یک پست مهمتر داشته باشد، زیرا انتظار می‌رفت که او جانشین خامنه‌ای بشود.

وال استریت ژورنال: مقامات غربی می‌گویند. انتظار ندارند که حکومت تهران تغییرات عمده‌یی در سیاست خارجی خود بدهد. روزهایی که رژیم ایران امید به آشتی با غرب داشت. تا آینده‌یی دور پایان یافته است“ .

لطفا به اشتراک بگذارید: