فقر و سوء تغذیه در ایران

۵۷ درصد ایرانیان سوء‌تغذیه دارند و کالری مورد نیاز روزانه را دریافت نمی‌کنند؛ این ادعایی است که مورد توجه شماری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته و در حال دست به دست شدن است. اما واقعیت از چه قرار است؟

واقعیت این است که فقر یکی از عوامل مهم ایجاد سوء‌تغذیه و در عین‌حال یکی از عواقب آن است. به سخن دیگر، فقر سبب ایجاد سوء‌تغذیه و ناتوانی جسمی و ذهنی می‌شود که به نوبه خود فقر بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت. با این حال نباید فراموش کرد که فقر تنها علت سوءتغذیه نیست و عوامل فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه در ایجاد سوء‌تغذیه نقش دارند.

در حال حاضر، گروه‌هایی از جمعیت کشور ما دچار سوء‌تغذیه هستند. مسائل ناشی از کم غذایی عبارتند از: سوء‌تغذیه پروتیین ـ انرژی، کم خونی، فقر آهن، اختلالات ناشی از کمبود ید، کمبود روی، کلسیم، کمبود ویتامینهای A، B۲ و D. بخش‌هایی از جمعیت نیز از مشکلات ناشی از اضافه مصرف یا مصرف رژیم غذایی نامتعادل ـ چاقی، دیابت و بیماریهای قلب و عروق ـ رنج می‌برند.

گزارشهای موجود حاکی از آن است که حداقل ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان هستند. شیوع کم خونی در کودکان زیر ۲سال کشور (۴۰درصد) قابل ملاحظه است. ۱۱درصد کودکان زیر 5 سال کشور دچار کم وزنی متوسط و شدید و ۱۵درصد آنان دچار کوتاه قدی تغذیه‌ای متوسط و شدید هستند.

لطفا به اشتراک بگذارید: