تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۹اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا: 

طی حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل به شهر رفح ۳۵ فلسطینی کشته  و ۱۲۹ تن زخمی شدند

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از مطبوعات مصر:

روز چهارشنبه مذاکرات آتش‌بس در پایتخت مصر «با حضور همهٔ طرف‌ها»  از سر گرفته شد

سنتکام: 

انهدام ۳ پهپاد جنگی حوثیهای وابسته به رژیم ایران بر فراز خلیج عدن توسط ارتش آمریکا

 

خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارش خود از دویست و پانزدهمین روز حمله اسراییل به غزه نوشت :

روز چهارشنبه مناطق مختلف غزه از جمله شهر رفح، زیر بمباران و گلوله بارانهای شدید اسراییل قرار داشت. طی ۲۴ ساعت گذشته تنها در شهر رفح ۳۵ فلسطینی کشته و ۱۲۹ تن زخمی شدند.

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۸۴۴ کشته و ۷۸ هزار و ۴۰۴ مجروح اعلام کرد.

اسکای‌نیوز بعدازظهر چهارشنبه گزارش داد: «تانکهای اسراییلی در نزدیکی مرز اسراییل و غزه در حومه شهر جنوبی رفح به‌خط شدند».

این منبع در خبر دیگری به‌نقل از فرستادهٔ خود در خاورمیانه، نوشت: «آنچه ارتش اسراییل به‌عنوان عملیات «دقیق» در غرب رفح توصیف کرده، آن عملیات زمینی بزرگ به رفح که نسبت به آن تهدید کرده بود نیست».

به‌دنبال سفر هیأت‌های اسراییل و حماس به قاهره، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از مطبوعات مصری گزارش داد که روز چهارشنبه مذاکرات آتش‌بس در پایتخت مصر «با حضور همهٔ طرف‌ها» از سر گرفته شد.

یک مقام ارشد حماس گفت که دور جدید مذاکرات «تعیین‌کننده» خواهد بود.

رویترز روز چهارشنبه به‌نقل از یک مقام اسراییلی نوشت: اسراییل علامتی از یک تحول در مذاکرات مربوط به غزه مشاهده نمی‌کند، اما هیأت آن در قاهره باقی می‌ماند».

هم‌زمان رسانه‌های خبری از سفر ویلیام برنز مدیر اطلاعات مرکزی به اسراییل و دیدار و گفتگوی او با نتانیاهو، رئیس موساد و دیگر مقام‌های اسراییلی خبر دادند.

وزیر خارجهٔ استرالیا تأکید کرد: « موضع استرالیا در مخالفت ما با یک حملهٔ عمدهٔ زمینی اسراییل به رفح روشن بوده است و ما امروز این را دوباره برای اسراییل مورد تأکید قراردادیم».

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: اعتراضات دانشجویانی که خواستار قطع روابط دانشگاهها با اسراییل بر سر جنگ غزه هستند، روز سه‌شنبه در اروپای غربی گسترش یافت و منجر به درگیری و دهها بازداشت شد. دانشجویان دانشگاههای مختلف اروپایی، با الهام از تظاهرات دانشگاههای ایالات متحده، سالن‌ها و تأسیسات را اشغال کرده‌اند و خواستار پایان دادن به مشارکت با نهادهای اسراییلی به‌دلیل حمله به غزه شده‌اند.

این اعتراضات از جمله در این دانشگاهها جریان یافته است: دانشگاه آمستردام، دانشگاه اوترخت، دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاههای سیانس‌ پو و سوربون پاریس، دانشگاههای لوزان، ژنو و زوریخ و دانشگاه وین.

در پاریس تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین و فراخوان به آتش‌بس فوری در غزه در میدان جمهوری برگزار شد.

به‌نوشته تایمز اسراییل معترضان اسراییلی که خواستار توافق در مورد گروگان هستند، صبح چهارشنبه بزرگراه تل آویو را به سمت شمال مسدود و عبور و مرور را مختل کردند. این اقدام معترضان پیش از ورود ویلیام برنز رئیس اطلاعات مرکزی آمریکا به اسراییل صورت گرفت آنها خواستار توافق با حماس برای آزادی گروگانها شدند.
رویترز نوشت: سخنگوی حماس در لبنان روز سه‌شنبه گفت اگر حمله نظامی اسراییل به رفح ادامه یابد، توافق آتش‌بسی وجود نخواهد داشت. وی افزود: اکنون توپ در زمین نتانیاهو است. پیشنهاد حماس شامل حداقلهایی است که به خواسته‌های ما پاسخ می‌دهد.

رویترز خاطرنشان کرد این اظهارات همزمان با حضور هیأت حماس در قاهره برای ادامه مذاکرات آتش‌بس صورت گرفت.

از سوی دیگر به گزارش اسکای نیوز: یک وزیر اسراییلی گفت اگر حماس به توافقی برای آزادی گروگانها دست نزند، اسراییل می‌تواند حملات خود را در غزه «تعمیق» کند.

روز چهارشنبه سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ خمپاره و پرتابه جنگی توسط حماس از منطقه رفح به سوی گذرگاه کرم شالوم در جنوب اسراییل شلیک شد. این منبع افزود سامانه دفاع هوایی ارتش اسراییل پنج پرتابه را رهگیری کرد و بقیه در یک منطقه باز سقوط کردند. در این تهاجم هیچ آسیب یا تلفاتی گزارش نشده است.

سخنگوی ارتش اسراییل هم‌چنین از رهگیری و انهدام یک موشک که به سمت شهر ایلات در جنوب اسراییل پرتاب شده بود خبر داد.

بنا به گزارش سخنگوی ارتش اسرائیل، شب گذشته جنگنده‌های اسراییل اهداف نظامی حزب‌الله در هشت منطقه در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. رسانه‌های لبنانی عملیات شب گذشته اسراییل را از جمله وسیع‌ترین حملات آن به جنوب لبنان توصیف کردند

واشنگتن پست درباره توقف ارسال سلاح از سوی دولت آمریکا برای اسراییل نوشت:

مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند دولت بایدن ارسال هزاران تسلیحات به اسراییل از جمله بمبهای بحث برانگیز ۲۰۰۰ پوندی را متوقف کرد این اقدام در بحبوحه نگرانیهای فزاینده درباره طرح اسراییل برای گسترش عملیات نظامی در جنوب غزه که می‌تواند به‌طور چشمگیری تعداد کشته‌های درگیری را افزایش دهد، انجام گرفته است.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی این اقدام را بعنوان «هشداری» به رهبران اسراییل توصیف کرد که هدف از آن تأکید بر جدی بودن نگرانیهای آمریکا در مورد حمله به رفح است. به گفته مقامات، محموله‌ای که هفته گذشته برای تحویل به اسراییل آماده شده بود، شامل ۱۸۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی بود.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا - سنتکام- روز چهارشنبه اعلام کرد بعد از ظهر سه‌شنبه نیروهای ارتش آمریکا سه پهپاد جنگی حوثیهای وابسته به رژیم ایران را بر فراز خلیج عدن رهگیری و منهدم کردند. این سه پهپاد با هدف ضربه زدن به کشتی‌های تجاری و ناوگان دریایی و ائتلاف نظامی در منطقه پرتاب شده بودند.

متعاقباً در بامداد چهارشنبه حوثی‌ها یک موشک ضدکشتی را بر فراز خلیج عدن پرتاب کردند که هیچ خسارتی ببار نیاورد و در دریا فرود آمد

متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: من نقشی از جانب رژیم ایران در به پایان رساندن درگیری غزه نمی‌بینم شما دیده‌اید که در اصل رژیم ایران از بزرگترین تحریک کنندگان این درگیری است

وزیر خارجه حکومت آخوندی در مورد پرتاب موشک و پهپاد از جانب رژیم ادعا کرد که در یکی دو روز مانده به شروع عملیات وعده صادق، خواست غربی‌ها از ما این بود که سعی کنید شدت عملیات‌ کاهش پیدا بکند.

امیر عبداللهیان افزود: ما یک توافق نانوشته را با طرف‌های غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم.

روزنامه الشرق‌الأوسط چاپ لندن نوشت: جنگ غزه روابط میان رژیمهای ایران و سوریه را دشوار می‌کند.
منابع محلی گفتند تهران پس از کشته شدن چند تن از اعضای برجسته خود در حملات اسراییل در ماه‌های اخیر، برنامه‌هایی را برای انتقال مقر سپاه پاسداران از حومه دمشق به مناطق نزدیک به مرز با لبنان آغاز کرده است. سوریه به‌ویژه در پی این تحولات مواضع «خنثی» و حتی «سرد» در قبال رژیم ایران اتخاذ کرده است.

الشرق‌الأوسط افزود: منابع به‌نقل از یک مقام سوری گفتند: ما با رژیم ایران همراهی کردیم اما متوجه شدیم که آنها به چندین مورد از تعهدات خود عمل نکرده‌اند. ما اکنون در تلاش هستیم تا از این وضعیت خارج شویم. این شانس ماست و باید به‌خاطر آینده کشورمان آن را امتحان کنیم».

لطفا به اشتراک بگذارید: