هشدار نسبت به سونامی نارضایتی فرهنگیان

روزنامه حکومتی اعتماد نسبت به اعتراض و خشم فرهنگیان هشدار داد و نوشت: اگر هر چه سریع‌تر صندوق ذخیره فرهنگیان به یک نهاد مالی طبق قوانین بازار سرمایه ایران تبدیل نشود، سونامی نارضایتی فرهنگیانی که تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند، منجر به تنشهای اجتماعی و اقتصادی فراوان برای کشور و حکومت خواهد شد.

قابل ذکر است که صندوق ذخیره فرهنگیان در سال۱۳۷۴ با هدف «ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی» تأسیس شد که به فرهنگیان وعده داده شد:

اولا: می‌توانند تا ۵درصد حقوق خود را در صندوق ذخیره کنند و دولت هم به همین میزان واریزی خواهد داشت که عملاً برای فرهنگیان سودآور خواهد بود.

ثانیاُ: معلمان چون سواد مالی نداشته و سرمایه‌گذاری بلد نیستند، این پولها را به‌دست افراد کاردان می‌سپاریم و مانند «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»، با این دریای پول جمع‌شده کارهایی خواهیم کرد که هم کشور توسعه پیدا کند و هم فرهنگیان در زمان بازنشستگی هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید (روزنامه اعتماد۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳).

گفته می‌شود که از شهریور۱۳۹۵ یکی از اعضای فراکسیون مبارزه با باصطلاح مفاسد اقتصادی مجلس ارتجاع خبر از فساد در این صندوق را داد که مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان که شخصی به‌نام (شهاب الدین غندالی) بود در مهرماه همان سال دستگیر و روانه زندان شد.

در حال حاضر سه مشکل اساسی که برای صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد عبارتند از:

۱- به‌دلیل عدم تدوین اساسنامه، ماهیت این صندوق نامشخص است

۲- مدیریت صندوق ذخیره غیرشفاف و دارای اشکالات ساختاری است

۳- در این صندوق معلمان و صاحبان سهام مشارکتی در فعالیت‌های این صندوق ندارند.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: