تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا:

حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل در شمال غزه و شهر رفح

۲۱ کشته و ۱۱۰ مجروح بر جای گذشت

رویترز:

به‌رغم کندی پیشرفت مذاکرات آتش‌بس در قاهره

هیأت حماس برای ادامه گفتگوها در قاهره باقی می‌ماند

در اثر حملات هوایی و دریایی اسراییل طی شامگاه شنبه تا روز یکشنبه به مرکز و جنوب غزه، از جمله اردوگاههای نصیرات، مغازی، محله زیتون و ساحل شهر رفح، ۲۱تن کشته و ۱۱۰ تن مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین روز یکشنبه آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۶۸۳ کشته و ۷۸ هزار و ۱۸ مجروح اعلام کرد.

رویترز روز یکشنبه گزارش داد با آغاز دومین روز مذاکرات میان اسراییل و حماس در قاهره، به‌منظور آتش‌بس و تبادل گروگانها، مقامات فلسطینی گفتند پیشرفت آشکاری وجود ندارد زیرا حماس هر گونه توافقی را مشروط به پایان دادن به جنگ کرده است.

رویترز افزود: یک مقام فلسطینی نزدیک به اقدامات میانجی‌گری گفت هیأت حماس با قطعیت برای رسیدن به توافق به قاهره آمده، «ولی نه توافقی به‌هر قیمت».

یک منبع حماس گفت توافق باید به جنگ پایان دهد و نیروهای اسراییل را از غزه خارج کند، اما اسراییل هنوز چنین چیزی را نپذیرفته است. با وجود این چالشها، هیأت حماس هم‌چنان در قاهره است به این امید که میانجیها بتوانند اسراییل را برای تغییر موضع تحت فشار قرار دهند.

رویترز در گزارش دیگری نوشت: «اسرائیل موافقت اولیهٔ خود را با شروطی اعلام کرده که به‌گفتهٔ یک منبع شامل بازگرداندن بین ۲۰ تا ۳۳ گروگان، به‌ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی و یک آتش‌بس چند هفته‌ای است.

در این صورت حدود ۱۰۰ گروگان در غزه باقی می‌مانند که اسراییل می‌گوید برخی از آنها در اسارت کشته شده‌اند. این منبع که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که بازگشت آنها ممکن است مستلزم یک معاملهٔ افزوده باشد».

یک مقام ارشد اسراییلی گفت، اسراییل فقط بعد از این‌که حماس به‌طور رسمی با توافق آتش‌بس موافقت کرده باشد، هیأتی را به قاهره خواهد فرستاد.

دفتر نتانیاهو نیز با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «تحت هیچ شرایطی اسراییل با پایان دادن به جنگ به‌عنوان بخشی از توافق آزادی گروگانها موافقت نخواهد کرد. فارغ از این‌که یک وقفهٔ موقت در جنگ برای آزادیی گروگانها صورت بگیرد یا نه، (ارتش اسرائیل) وارد رفح خواهد شد و گردانهای باقی ماندهٔ حماس را در آنجا نابود خواهد کرد».

نشنل امارات روز یکشنبه در گزارشی، نوشت: «منابع روز یکشنبه به نشنال گفتند که مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در مصر. به مرحله تعیین‌کننده‌یی رسیده و مانع اصلیِ نهایی‌کردن توافق با حماس در بی‌میلی اسراییل برای پایان دادن به جنگ است. حماس بر آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسراییل از غزه اصرار دارد، ‌اما نتانیاهو. قبول پایان دادن به جنگ را رد کرده است».

نشنل در خبر دیگری نوشت: «اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که هیأت آن در قاهره «مذاکرات فشرده‌یی» را با «انعطاف‌پذیری و مواضع مثبت» انجام داده است.

سکای‌نیوز انگلستان نوشت: «حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد که «هم‌چنان مایل است به یک توافق جامع و بهم‌ پیوسته دست یابد که به حمله پایان بدهد، عقب‌نشینی را تضمین کند و به یک توافق جدی مبادله زندانیان منجر شود».

اعتراضات دانشجویی و تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین در کشورهای مختلف ادامه دارد.

در روزهای اخیر کمپ‌های اعتراضی دانشجویان علاوه بر آمریکا، فرانسه، کانادا، استرالیا و آلمان در کشورهای دیگر از جمله در سوئیس، کوبا، ایرلند و مکزیک برگزار شده است.

آسوشیتدپرس در گزارشی دربارهٔ اعتراضات دانشجوی در آمریکا، نوشت: «کمپ‌های معترضانی که از دانشگاهها می‌خواهند تجارت با اسراییل یا شرکتهایی را که به گفتهٔ آنها از جنگ غزه حمایت می‌کنند، متوقف سازند، در دانشگاههای سراسر کشور گسترش یافته است

لطفا به اشتراک بگذارید: