اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا

کشته شدن دهها تن در حمله اسراییل به مناطق مرکزی نوار غزه و شهر رفح

آمار قربانیان در غزه تاکنون ۳۴۳۸۸ کشته و ۷۷۴۳۷ مجروح رسیده است

تظاهرات گسترده دانشجویان در کشورهای مختلف جهان در حمایت از فلسطین

ناظران سیاسی این تظاهرات را مشابه اعتراضهای جهانی در زمان جنگ ویتنام دانستند

رویترز

چین میزبان فتح و حماس برای مذاکرات وحدت فلسطین است

هیأتی به رهبری عزام الاحمد از مقامات ارشد فتح به چین رفته است

خبرگزاری فلسطینی وفا روز شنبه از تشدید حملات هوایی و گلوله‌باران اردوگاه نصیرات  و مناطق شمالی و اطراف شهر غزه خبر داد. در این حملات دهها تن از جمله چند کودک کشته شدند.

در حمله اسراییل به مناطق مسکونی در شهر رفح نیز ۴ تن، از جمله یک کودک کشته شدند

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۳۸۸ کشته و ۷۷ هزار و ۴۳۷ مجروح اعلام کرد.

تظاهرات گسترده دانشجویان در کشورهای مختلف جهان در حمایت از فلسطین ادامه یافت و رسانه‌ها و ناظران سیاسی در آمریکا و اروپا این تظاهرات را مشابه اعتراضهای گسترده جهانی در زمان جنگ ویتنام دانستند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفت با عملیات نظامی اسراییل در رفح به دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده کشیده شد، در دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت ایالات متحده در اردوگاه دانشجویان حامی فلسطین روی پلاکاردی نوشته شده است 'تهاجم را متوقف کنید! دست از رفح بردارید!' .

رویترز نیز در گزارشی از گسترش تظاهرات ضد جنگ در دانشگاههای آمریکا نوشت: در حالی که کلمبیا کانون جنبش اعتراضی دانشجویی است، کانون توجه ملی در این هفته تقریباً هر روز به دانشگاههای جدید - از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تا دانشگاه آتلانتا تا کالج امرسون بوستون - معطوف شده است. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی این هفته مراسم اصلی فارغ‌التحصیلی خود در 10 مه را لغو کرد و اعلام کرد که اقدامات امنیتی مورد نیاز جدید باعث تأخیر بیش از حد در کنترل جمعیت می‌شود.

آسوشیتدپرس از تظاهرات در دانشگاه پاریس خبر داد و نوشت: دانشجویان پاریس با الهام از اردوگاههای همبستگی با مردم فلسطین در غزه در پردیس‌های دانشگاهی در ایالات متحده، روز جمعه دسترسی به ساختمان پردیس دانشگاه معتبر فرانسه را مسدود کردند و مدیران را وادار کردند تا همه کلاس‌ها را به‌صورت آنلاین برگزار کنند. . معترضان ابتدا ساختمان مرکزی دانشگاه را اشغال کردند و ورودی آن را با سطل‌های زباله، سکوهای چوبی و دوچرخه مسدود کردند. آنها هم‌چنین در کنار پنجره‌های ساختمان تجمع کردند و شعارهایی برای حمایت از فلسطین سر دادند و پرچمها و پلاکاردهای فلسطین را آویزان کردند.

سی.بی.اس نیوز گفت: «اعتراضات در حمایت از فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده و سراسر جهان در حال گسترش است. تظاهرات در دهها دانشگاه از شرق تا غرب کشور برگزار شد؛ از جمله در یو.سی.ال.ای. ، دانشگاه اموری و دانشگاه تگزاس در آستین. تظاهرات در حمایت از فلسطین هم‌چنین در آن سوی اقیانوس در پاریس برگزار شده است».

رویترز در گزارشی نوشت: «برای برخی از دانشجویان دانشگاه کلمبیا، اردوی اعتراضی یک درس تاریخ زنده است. قبل از این‌که دانشجویان هفته گذشته اردوگاه اعتراضی حامیان فلسطینی‌ها را در زمین چمن دانشگاه کلمبیا برپا کنند، برخی از آنها در یک دوره اختیاری به نام «کلمبیا 1968» در مورد تظاهرات علیه جنگ ویتنام شرکت کردند که به‌همین ترتیب لحظه‌ای برانگیزاننده برای فعالیت‌های دانشگاهی بود».

نشریهٔ هیل نوشت: «تظاهرات دانشجویی طرفداران فلسطین درس‌های آموخته‌شده از تظاهرات گذشته را برجسته می‌کند. معترضان حامی فلسطین که صدایشان در دانشگاههای سراسر آمریکا به گوش می‌رسد، تظاهرات خود را بخشی از سنت فعالیت‌های ضد جنگ در محوطه دانشگاه می‌دانند.صدها دانش‌آموز پس از ایجاد اردوگاه در محوطه مدارس و درخواست از نهادهای خود برای برقراری آتش‌بس در غزه دستگیر شده‌اند.

کارشناسان به شباهتهایی با سال‌های گذشته در مورد مطالبات فعالان و فهم عمومی اشاره می‌کنند.

رابرت کورن ریور، مشاور ارشد بنیاد حقوق و بیان فردی. به اعتراضات آزادی بیان و تظاهرات ضد جنگ ویتنام در دهه ۱۹۶۰ اشاره می‌کند که هم‌چنین شاهد «درخواست بسیاری از دانشگاهها برای اتخاذ مواضع در مورد مسائل مبرم روز بود».

تلگراف انگلستان نوشت: «تظاهرات دانشگاهی حمایت از فلسطین از آمریکا به انگلستان و فرانسه گسترش می‌یابد. تنشها در لندن و پاریس افزایش یافته و فعالان دانشجویی خواهان اقدام در قبال بمباران غزه توسط اسراییل هستند».

روز جمعه نماینده‌های سازمان فتح و گروه حماس، به‌علاوه یک دیپلمات چینی گفتند چین میزبان گفتگوهای وحدت میان این دو گروه فلسطینی خواهد بود.

رویترز با انتشار این خبر به‌نقل از یک منبع از سازمان فتح نوشت هیأتی به رهبری عزام الاحمد، از مقامات ارشد این سازمان، به چین رفته است. یک منبع حماس نیز گفت موسی مرزوق از اعضای ارشد حماس در رأس هیأتی روز جمعه وارد چین شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه بدون تأیید این دیدار گفت: ما از تقویت اقتدار دولت فلسطین حمایت می‌کنیم و از همه جناح های فلسطینی در دستیابی به آشتی و افزایش همبستگی از طریق گفتگو و مشورت حمایت می‌کنیم.

روز جمعه مذاکرات مقامات اسراییلی و یک هیأت بلندپایه مصری به‌منظور دستیابی به توافق با حماس بر سر آزادی گروگانها پایان یافت. تایمز اسراییل ضمن درج این خبر نوشت: در این گفتگوها اسراییل هشدار داد این آخرین فرصت برای توافق آتش‌بس، قبل از حمله برنامه‌ریزی شده و طولانی‌مدت اسراییل به رفح است.

یک مقام اسراییلی گفت به نظر می‌رسد مصریها مایلند حماس را برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهند. این منبع افزود حماس اعلام کرد مشغول بررسی پیشنهادات اسراییل می‌باشد.

رویترز در گزارشی پیرامون گفتگوهای اسراییل و حماس نوشت: هیأت مصری که برای پیشبرد مذاکرات وارد اسراییل شده می‌گویند در حال حاضر هیچ گفتگویی در مورد گروگانها میان اسراییل و حماس وجود ندارد. هیچگونه پیشنهاد جدیدی نیز از سوی اسراییل ارئه نشده است. آنچه در جریان است، تلاش مصر برای از سرگیری مجدد مذاکرات به‌منظور آزادی ۳۳ گروگان سالخورده و ناتوان می‌باشد.

سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد بعدازظهر جمعه در یک عملیات هوایی، دو تن از اعضای گروه جماعت اسلامی لبنان، از جمله یکی از فرماندهان ارشد آن به‌نام مـُصعب خلف را در جنوب لبنان به‌قتل رسانده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، در پاسخ به کشته شدن مصعب خلف حزب‌الله شامگاه جمعه ۳۰ موشک کاتیوشا به منطقه جبل هرمون در شمال اسراییل شلیک کرده اما بسیاری از موشکها رهگیری شده است.

از سوی دیگر سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد جنگنده‌های اسراییل صبح شنبه یک هسته عملیاتی حزب‌الله را هنگام ورود به مقرشان در روستای کفر کلا هدف قرار دادند و تانکهای اسراییل چند ساختمان نظامی متعلق به حزب‌الله لبنان در مناطق ریحان و کفر شـِبه را گلوله‌باران کردند.

وال استریت ژورنال درباره تشدید درگیریها بین اسراییل و حزب‌الله نوشت تبادل آتش مستقیم بی‌سابقه بین اسراییل و رژیم ایران، خطر چرخه تشدید تنشهای بیشتری را در پی دارد.

در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد، حزب‌الله در برابر تلاشهای ایالات متحده و فرانسه برای کاهش تنش با اسراییل مقاومت کرده و استدلال می‌کند که باید بر اسراییل برای کمک به مردم فلسطین در طول جنگ فشار بیاورد. یک مقام ارشد نظامی اسراییل گفت که این کشور نیز باید درگیری را تشدید کند اسراییل در حال حاضر نمی‌تواند متوقف شود. برای کل منطقه خطرناک است».

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس رسانه‌یی در پاسخ به سؤالی در مورد حمله موشکی رژیم ایران به اسرائیل، گفت: آنها مهمات و تسلیحات زیادی با هدف وارد کردن خسارات و تلفات فراوان به اسراییل بکار بردند، اما جواب نداد. بنابراین آنها باید کارآیی سیستمهای تسلیحاتی و قدرت برنامه ریزی شان را زیر سؤال ببرند.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه- سنتکام- با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای ارتش آمریکا بعدازظهر جمعه حوثیهای وابسته به رژیم ایران سه موشک بالستیک ضدکشتی بسوی دو کشتی تجاری متعلق به انگلستان و لیبریا در دریای سرخ شلیک کردند. در این حمله آسیب‌های جزیی به کشتی انگلیسی وارد آمد که مانع از ادامه حرکت آن نگردید.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: