تحولات جنگ در منطقه ـ ۷اردیبهشت ۱۴۰۳

۵۱ کشته و ۷۵ مجروح بر اثر حملات اسراییل به غزه طی ۲۴ ساعت گذشته

شمار قربانیان در غزه به ۳۴۳۶۵ کشته و ۷۷۳۶۸ تن مجروح بالغ شده است

فراخوان وزرات خارجه فرانسه به تحقیقات مستقل درباره کشف بیش از ۲۰۰ جسد در گورهای دسته جمعی در نزدیکی بیمارستانهای الناصر و الشفا در غزه

رویترز:

انهدام یک پهپاد و یک موشک ضد کشتی حوثیهای مورد حمایت رژیم ایران توسط نیروهای آمریکا و انگلستان

خبرگزاری فلسطینی وفا از حملات هوایی و توپخانه‌ای اسراییل به محله زیتون در جنوب غزه و اردوگاههای نصیرات و بوریج و شهر المغازی در مرکز غزه خبر داد.

بنا به این گزارش بر اثر حملات اسراییل به نوار غزه طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ فلسطینی کشته و ۷۵ تن مجروح شدند.

آمار قربانیان فلسطینی در حملات اسراییل تاکنون به ۳۴۳۶۵ کشته و ۷۷۳۶۸ مجروح بالغ شده است.

وزارت‌خارجه فرانسه اعلام کرد: «خبر کشف بیش از ۲۰۰ جسد در گورهای دسته‌جمعی در نزدیکی بیمارستانهای الناصر و الشفا در غزه بسیار نگران‌کننده است. فرانسه خواستار تحقیقات مستقل برای روشن شدن کامل این وضعیت است.
وزارت‌خارجه فرانسه افزود: با توجه به وضعیت اضطراری بشردوستانه مطلق در غزه، جایی که وضعیت غیرنظامیان برای مدت طولانی غیرقابل قبول بوده است، فرانسه خواستار آتش‌بس فوری و پایدار است، تنها اقدامی که از مردم غیرنظامی محافظت خواهد کرد، و جریان گسترده کمکهای بشردوستانه از نقاط دسترسی به سراسر نوار غزه را امکانپذیر می‌کند.

به گزارش رویترز، کارل اسکائو معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز پنجشنبه گفت: نوار غزه شمالی هم‌چنان به سمت قحطی و نیاز به حجم زیادی از کمکها پیش می‌رود، و تلاش مستمر برای دریافت کمکهای متنوع تر به این منطقه مورد نیاز است.

کاخ‌سفید آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد بایدن و رهبران ۱۷ کشور، از جمله اتریش، آرژانتین، کانادا، برزیل، فرانسه، دانمارک، آلمان، انگلستان و اسپانیا، در بیانیه مشترکی از حماس خواستند همه گروگانهایی را که در حمله ۷ اکتبر به اسراییل دستگیر کرده، آزاد کند.

در این بیانیه از جمله آمده است: «سرنوشت گروگانها و غیرنظامیان غزه که تحت حمایت بین‌المللی هستند، یک نگرانی جهانی است. ما قویاً از تلاشهای میانجیگرانه جاری برای بازگرداندن اتباع مان به خانه خود حمایت می‌کنیم. ما بار دیگر از حماس می‌خواهیم همه گروگانها را آزاد کند و بگذارد به این بحران پایان دهیم تا بتوانیم تلاشهای خود را بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه متمرکز کنیم».

به‌نوشته تایمز اسراییل کابینه جنگ به مذاکره‌کنندگان اسراییلی اجازه داد تا در مرحله اول آتش بش درباره آزادی تنها ۲۰ گروگان گفتگو کنند.

به‌ نوشته رسانه‌های اسراییلی پس از رد پیشنهادی که توسط مذاکره‌کنندگان قطری، مصری و آمریکایی طراحی شده بود، اسراییل حاضر است از درخواست اولیه خود از حماس برای آزادی ۴۰ گروگان زنده در ازای آتش‌بس موقت در غزه صرف‌نظر کند.

کابینه جنگ اسراییل روز پنجشنبه به تیم مذاکره‌کننده خود اجازه داد تا با انعطاف بیشتر با یک هیأت مصری که روز جمعه برای گفتگوهای تکمیلی در این زمینه وارد تل‌آویو می‌شود، گفتگو کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، ‌پس از دستگیری بیش از ۱۰۰ تظاهر کننده در هفته گذشته در دانشگاه کلمبیا، اعتراضات دانشجویان به ادامه جنگ در غزه به‌طور فزاینده‌یی بالا گرفته است.

اعتراضات دانشجویان به این جنگ در دانشگاههای ایالتهای مختلف آمریکا در حال گسترش است.

تلویزیون فرانس ۲۴ نیز از تظاهرات دانشجویان در پاریس در اعتراض به ادامه جنگ در غزه خبر داد دانشجویان خواهان آزادی گروگانها و توقف بمبارانها در غزه شدند

اورشلیم پست نوشت: حزب‌الله لبنان بامداد جمعه با موشک‌های ضدتانک به نیروهای ارتش اسراییل در منطقه کوه Dovدر شمال اسراییل حمله کرد. ارتش اسراییل با آتش توپخانه به منبع آتش پاسخ داد، در حالی که نیروی هوایی چندین هدف را در جنوب لبنان هدف قرار داد.

بلومبرگ گزارش داد اسراییل در حال تشدید آمادگیها برای یک جنگ بالقوه همه‌جانبه با حزب‌الله است، زیرا خطر درگیری با رژیم ایران و شبه‌نظامیان نیابتی آن بیشتر می‌شود.

بلومبرگ افزود: نیروهای اسراییلی از زمان آغاز عملیات علیه حماس در ماه اکتبر تقریباً هر روز با این گروه مستقر در لبنان تبادل آتش بین مرزی داشته‌اند و اکنون اقداماتی را انجام می‌دهند که در صورت لزوم تشدید خصومتها را ممکن می‌سازد. به‌گفته نیروهای دفاعی اسرائیل، اینها شامل تمرینات نظامی اضافی برای نیروهای زمینی، دریایی و هوایی در شمال اسراییل است.

به گزارش رویترز فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا – سنتکام، اعلام کرد نیروهای آمریکایی یک پهپاد حوثی ها را در منطقه تحت کنترل آنها در یمن منهدم کرده است.

رویترز هم‌چنین نوشت: انگلستان اعلام کرد ناو جنگی دیاموند نیروی دریایی این کشور، موشکی را که توسط حوثی‌های مورد حمایت رژیم ایران از یمن شلیک شده بود و یک کشتی تجاری را هدف قرار داده بود، ساقط کرد.
گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلستان در بیانیه‌یی گفت: «انگلستان در خط مقدم واکنش بین‌المللی به حملات خطرناک حوثی‌های تحت حمایت رژیم ایران به کشتی‌های تجاری قرار دارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: