مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ شنبه

 

۱- قطعنامه اجلاس سنای بلژیک ریاست دوره‌یی اتحادیه اروپا به اتفاق آرا

لیست‌گذاری سپاه پاسداران، نجات جان زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی، حمایت از یک جمهوری دموکراتیک، تضمین حقوق اعضای اپوزیسیون ایران بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل. و یادآوری بیانیه اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا در همبستگی با طرح ۱۰ ماده‌یی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران مریم رجوی.

اجلاس سنای بلژیک در روز جمعه ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) به‌اتفاق آرا «قطعنامه نقض نگران‌کننده و فزاینده حقوق‌بشر توسط رژیم ایران» را به تصویب رساند. بلژیک ریاست دوره‌یی اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

این قطعنامه که در مارس ۲۰۲۴ توسط شماری از سناتورها ارائه شده بود بیش از ۴ هزار کلمه است و به‌طور مبسوط به موارد نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله کشتار ۷۵۰ نفر از معترضان در قیام ۱۴۰۱ می‌پردازد.

قطعنامه خاطرنشان می‌کند از نظر مقامات ایران، مخالفت با ولی‌فقیه رژیم به منزلهٔ مخالفت با خداست. .

قطعنامه به بیانیه اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا استناد می‌کند که در همبستگی با طرح ۱۰ ماده‌یی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران مریم رجوی، خواستار پاسخگویی رهبران رژیم به جنایت‌هایشان، به‌رسمیت شناختن حق مردم ایران و حق مقاومت و مبارزه برای آزادی آنها، و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی است.

اهداف قطعنامه در چارچوب ریاست دوره‌ای بلژیک در اتحادیه اروپا فرموله شده و به ۴ ماده فراخوان داده است.

۱- اتخاذ تدابیر فوری برای نجات جان هزاران زندانی، به‌ویژه زندانیان سیاسی که در خطر اعدام قرار دارند.

۲- پاسخگو کردن رهبران رژیم ایران به‌خاطر ۴ دهه جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی.

۳- حمایت از حق مقاومت مردم ایران در برابر رژیم سرکوبگر آخوندها برای برپایی یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین از دولت.

۴-نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران که باعث می‌شود حمایت مادی از آن قابل مجازات شود.

۵- قطعنامه هم‌چنین از کلیه دولتهای ذیصلاح در اتحادیه اروپا درخواست می‌کند از مقامات رژیم ایران خواهان لغو مجازات اعدام، ممنوعیت همهٔ اشکال شکنجه از جمله خشونت جنسی و ممانعت از اعدام افراد زیر ۱۸ سال در هر شرایطی بشوند.

۶-سنای بلژیک به‌اتفاق آرا از دولتهای اروپایی می‌خواهد فهرست فعلی افراد و سازمانهایی را که از سفر به اتحادیه اروپا منع شده‌اند و دارایی‌های آنها مسدود شده است به هر کسی که مسئول نقض حقوق‌بشر و آزادی بیان است، گسترش دهد.

۷-از دولتهای اروپایی می‌خواهد حکم صادره علیه دکتر احمدرضا جلالی را قاطعانه محکوم کنند و از مقامات ایرانی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و هم‌چنین تمامی اتباع اتحادیه اروپا شوند که به ناحق در نتیجه دیپلماسی گروگان‌گیری ایران به زندان افتاده‌اند.

۸-سنای بلژیک از دولتهای اروپایی می‌خواهد تا اقداماتی را علیه فعالیت‌های غیرقانونی تهران که اپوزیسیون ایران در خارج از ایران را هدف قرار می‌دهد، اتخاذ کنند و حقوق اعضای اپوزیسیون ایران را بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل تضمین کنند.

۴-۲تصویرنگاری توسط کانون‌های شورشی

مشهد –بلوار صادقیه -۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شیراز- بلوار شهدا خیابان لاوان -۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کرمانشاه –خیابان شریعتی خیابان ضرابی -۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مشهد- خیابان امیرکبیر-۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۳-بم ـ انفجار در شهرداری غارتگر حکومتی جایگاه موتوری

محور بم ـ زاهدان -کشته و مجروح شدن ۲ سوختبر بلوچ در پی تعقیب نیروی سرکوبگر انتظامی

به گزارش رسانه‌های محلی در پی تعقیب و گریز یک خودروی سوختبران بلوچ توسط مأموران جنایتکار نیروی انتظامی در محور بم ـ زاهدان خودروی سوختبران محروم بلوچ واژگون شد که در جریان آن یک سوختبر جان خود را از دست داد و یک تن دیگر مجروح شد.

۴-سیل و آبگرفتگی در ۹ استان جنوبی کشور-افزایش شمار قربانیان در بلوچستان به ۱۸ نفر

سیل و آبگرفتگی در ۹ استان کشور به‌خصوص در استان سیستان و بلوچستان هم‌چنان ادامه دارد. بر اساس خبرهای تکمیلی از رسانه‌های محلی سه تن دیگر از هموطنان بلوچ در شهرهای راسک، دشتیاری و قصر قصد بر اثر سیل جان باختند و شمار قربانیان سیل در بلوچستان به ۱۸ تن افزایش یافته است.

هم‌چنین به‌دلیل سیاست‌های غارتگرانه رژیم آخوندی سیل چند روز اخیر به تأسیسات آب ۲۹۵ روستا و شش شهر آسیب وارد آورد.

۵-به گزارش سایت حکومتی شرق بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ بلیت تک سفره مترو که فعلاً سه هزار و ۳۰۰ تومان است، برای امروز حداکثر مبلغ چهار هزار و ۳۰۰ تومان شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ رخ داده است.

بهای بلیت برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی، ۲۲ درصد افزایش یافته و به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد افزایش داده شده است. به‌طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد داشته و در مورد اتوبوس‌های ارائه خدمات دربستی نیز شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.

۶-شلیک پاسداران خامنه‌ای به کولبران زحمتکش کرد در مرزهای بانه ونوسود ـ طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۸کولبر مجروح شدند

۷-حمله به پایگاه مزدوران رژیم در عراق

رویترز: انفجار هولناکی در پایگاه حشدالشعبی در بابل در عراق رخ داد.

انفجار در حوالی نیمه‌شب در نزدیکی شهر اسکندریه در ۵۰ کیلومتری جنوب بغداد در مقر نیروهای حشدالشعبی در پایگاه کالسو رخ داد.

آمریکا دخالت خود را رد کرد، اسراییل مسئولیتی به‌عهده نگرفت.

یک مقام اسراییلی به سی.ان.ان گفت: اسراییل هیچ نقشی ندارد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد: حشدالشعبی به‌عنوان گروهی از جناح های مسلح که بسیاری از آنها نزدیک به رژیم ایران بودند شروع به کار کرد اما بعداً توسط مقامات عراقی به‌عنوان یک نیروی امنیتی رسمی شناخته شد.

حشدالشعبی برای ماهها در حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق در بحبوحه جنگ در غزه شرکت داشت اما بعد از ضربات آمریکا از فوریه این کار را متوقف کرد. حمله هوایی به گاراژ تانک و مقر فرماندهی زرهی در پایگاه کالسو صورت گرفت.

به گزارش اسکای نیوز به‌نقل از منابع امنیتی عراق، محلی که هدف قرار گرفته مقر زرهی، سلاحهای سنگین و انبارهای مهمات حشدالشعبی است. دست کم یک نفر کشته و ۸ نفر زخمی شدند.

آمریکا گفت: نیروهای آمریکایی ارتباطی به حمله در بابل ندارند و ما پروازی در این منطقه نداشته ایم. اسراییل هم مسئولیتی به عهده نگرفته و حتی یک مقام اسراییلی به سی.ان.ان گفته است اسراییل هیچ نقشی در این انفجارها ندارد.

اما برخی می‌گویند این همان مکانی است که رژیم ایران برخی از موشکهای خود به جانب اسراییل را از همینجا شلیک کرده و اکنون اسراییل تلافی کرده است.

۸- نیویورک تایمز: تصاویر ماهواره‌یی نشان می‌دهد حمله اسراییل به پایگاه هوایی در اصفهان به یک سیستم دفاع هوایی اصابت کرده است.

این رادار معمولاً توسط چندین وسیله نقلیه از جمله چهار کامیون حامل موشک احاطه شده است. قبل از حمله، موشکها در کنار رادار قرار گرفته بودند. پس از حمله، آنها جابه‌جا شده بودند و به نظر نمی‌رسیدند که آسیب دیده باشند. این واقعیت که آنها آسیب نخورده به نظر می‌رسند نشان می‌دهد که حمله هدف بسیار دقیقی داشته است.
نیویورک تایمز افزوده است: بر اساس پروژه دفاع موشکی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، ایران سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه را برای جلوگیری از حملات هوایی اسراییل و سایر حملات هوایی به دست آورده است.

۹- ای.بی.سی نیوز، خبرگزاری فرانسه در مورد حمله اسرائیل

ای بی‌سی نیوز-یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت:

هواپیماهای اسراییلی سه موشک از خارج از حریم هوایی ایران شلیک کردند. و یک سامانه راداری دفاعی واقع در نزدیکی اصفهان را هدف قرار دادند.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی: سیستم راداری مزبور از سایت هسته‌یی نطنز یک سایت هسته‌یی کلیدی برای رژیم ایران محافظت می‌کرد اما سایت هسته‌یی هدف نبوده است.

خبرگزاری فرانسه: مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز ویلسون گفت: حملات مستقیم ایران و اسراییل یک نقطه‌عطف است. زیرا قوانین تعامل بین دو دشمن را کاملاً تغییر داده است. خاورمیانه وارد دوران جدیدی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه۳۱ فروردین ۴۰۳: پس از سال‌ها فشار سطح بالای ایالات متحده بر متحد خود برای نشان دادن خویشتن داری، حمله ادعا شده از سوی اسراییل به ایران، منطقه و دیپلماسی تحت رهبری غرب را به سرزمینی ناشناخته می‌برد.

مریسا خرما، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز ویلسون، گفت: حملات مستقیم رژیم ایران و اسراییل یک نقطه‌عطف است، زیرا قوانین تعامل بین دو دشمن را کاملاً تغییر داده است. "

او گفت: "این موضوع هم‌چنین تنشها را در سراسر منطقه افزایش داده است. این شبح جنگ همه‌جانبه را برای بسیاری از کشورهای منطقه بسیار واقعی کرده است. "

۱۰- رویترز: با بیرون آمدن جنگ رژیم ایران و اسراییل از سایه استراتژی نظامی آمریکا آزمایش شد پنتاگون ممکن است مجبور باشد فرضیات مربوط به نیازهای نظامی در منطقه را دوباره بررسی کند.

مقامات فعلی و سابق آمریکا می‌گویند که نیروهای ایالات متحده برای یک درگیری بزرگ و پایدار در خاورمیانه جوابگو نیستند و در صورت عمیق شدن بحران، پنتاگون ممکن است مجبور باشد فرضیات مربوط به نیازهای نظامی در منطقه را دوباره بررسی کند.

اگر چه تهران اعلام کرده است که هیچ برنامه‌یی برای تلافی حمله آشکار اسراییل در روز جمعه ندارد، اما این حملات تلافی‌جویانه ترس از یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی منطقه‌یی را ایجاد کرده است که ایالات متحده به‌دنبال جلوگیری از آن بوده است.
ژنرال ارتش ایالات متحده، مایکل 'اریک' کوریلا، رئیس کنونی فرماندهی مرکزی سنتکام، ماه گذشته به قانونگذاران گفت که او بیشتر از آنچه پنتاگون به منطقه فرستاده، درخواست کرده است.

۱۱-بیانیه مشترک وزرای خارجه جی۷ -ما رژیم ایران را مسئول اقدامات خصمانه و بی‌ثبات‌کننده در منطقه می‌دانیم و آماده هستیم تحریم‌های بیشتری علیه آن اعمال کنیم.

بیانیه جی ۷ با ابراز نگرانی شدید از نقض شدید حقوق‌بشر توسط رژیم ایران به‌ویژه علیه زنان و اقلیتها آن را جنایت علیه بشریت خوانده است.

به گزارش سایت اتحادیه اروپا: اجلاس چند روزه وزرای خارجه کشورهای جی ۷، شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا که در ایتالیا برگزاری شد، روز گذشته به کار خود پایان داد. این کشورها با صدور بیانیه مشترکی از جمله اعلام کردند: ما وزرای خارجه کشورهای جی ۷ حمله مستقیم و بی‌سابقه رژیم ایران به اسراییل در ۱۳ ـ ۱۴ آوریل را به‌شدت محکوم می‌کنیم. رژیم ایران در این حمله صدها موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد شلیک کرد، که یک تشدید خطرناک بود.

ما رژیم ایران را مسئول اقدامات خصمانه و بی‌ثبات‌کننده در منطقه می‌دانیم و آماده هستیم تا تحریم‌های بیشتر یا اقدامات دیگری در پاسخ به رفتار بی‌ثبات‌کننده آن اتخاذ کنیم.

بیانیه مشترک کشورهای جی ۷ هم‌چنین ضمن ابراز نگرانی شدید از نقض شدید حقوق‌بشر توسط رژیم ایران، به‌ویژه علیه زنان و دختران و اقلیتهای مختلف، اکنون آن را جنایت علیه بشریت خوانده است.

۱۲- شارل میشل رئیس شورای اروپا: ما تحریم‌های بیشتری علیه رژیم اعمال خواهیم کردو رژیم ایران را به‌لحاظ سیاسی و دیپلماتیک منزوی می‌کنیم.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا پس از اجلاس ویژه سران اتحادیه اروپا درباره پیام اجلاس سران این اتحادیه به رژیم ایران گفت ما تحریم‌های بیشتری علیه این رژیم اعمال خواهیم کرد. ما به وزرایمان این مأموریت را دادیم که این کار را انجام دهند و این برعهده وزرا است که این دستورات را در زمینه‌های پهپاد و موشک اجرایی کنند و تحریم‌ها را در این زمینه‌ها برقرار کنند. و دوم به‌لحاظ استراتژیک ما فکر می‌کنیم این مهم است که رژیم ایران را به‌لحاظ سیاسی و دیپلماتیک منزوی کنیم زیرا رژیم ایران نه فقط تهدیدی برای امنیت اسراییل بلکه تهدیدی برای امنیت منطقه‌یی است.

۱۳-وزیر خارجه آلمان تشدید تنشها توسط رژیم ایران نباید بدون عواقب باقی بماند ما به‌عنوان کشورهای جی ۷ تحریم‌های بیشتری علیه این رژیم اعمال می‌کنیم.

وزیر خارجه آلمان روز گذشته پس از اجلاس وزرای خارجه کشورهای گروه جی-۷ در ایتالیا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: واقعیت این است که رژیم ایران در اواخر هفته گذشته به شکل بی‌سابقه‌یی تنشها را تشدید و سعی کرد کل منطقه را به لبه پرتگاه بحران بکشاند. این اقدام نباید بدون داشتن عواقبی باقی بماند. اکنون زمان آن رسیده است که ما در همکاری تنگاتنگ در این زمینه اقدام کنیم. ما به‌عنوان گروه جی-۷ تصمیم گرفتیم تحریم‌ها و اقدامات بیشتری را علیه این رژیم اعمال کنیم.

۱۴-اظهارات سرکردگان و امام جمعه‌های رژیمخط کار کوچک سازی برای فرار از پاسخ نظامی در ترس از بالا‌گرفتن آتش جنگ

وزیر خارجه رژیم که در نیویورک به‌سر می‌برد، گفت: آنچه که در اصفهان اتفاق افتاد، پرواز ۲ یا ۳ ریزپرنده و کوادکوپتر در یک فضای بسیار محدود بود که فوراً هم منهدم شده و مسئولیت این موضوع را هم کسی نپذیرفته.

اگر رژیم اسراییل اقدامی روی کشور من انجام بدهد و برای ما ثابت بشود، پاسخ ما فوری، حداکثری و پشیمان‌کننده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری نیروی تروریستی قدس وزیر خارجه رژیم در مصاحبه با ان.بی.سی در پاسخ به این سؤال که:

«آیا کسی قبل از این حمله به شما اطلاع داده بود؟» گفت: چیزی که پرواز ۲ یا ۳ کوادکوپتر در حد اسباب‌بازی‌هایی بود که کودکان ما در ایران از آن استفاده می‌کنند و ارزشی نداشت که کسی بخواهد به ما اطلاع بدهد.

حیدری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع درباره حمله به پایگاه شکاری در اصفهان گفت: اگر چه اسرائیلی‌ها به‌صورت رسمی انجام عملیات ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان و تبریز را برعهده نگرفته‌اند، اما انجام چنین اقدامی از سوی صهیونیست‌ها، به هر میزان ناچیز و ناکام هم که باشد، برای جمهوری اسلامی مهم است و پس از ارزیابی‌های امنیتی لازم، باید پاسخ مناسب را دریافت کند. اگر چه این خرابکاری در حدی نیست که صهیونیستها از ما «پاسخ فوری» دریافت کنند،

. آخوند اعرافی امام جمعه خامنه‌ای در قم با اشاره به حمله موشکی رژیم به اسراییل گفت: آن کسانی که تصور می‌کردند گفتمان موشک تمام شده، اشتباه می‌کردند. . .

. اعرافی امام جمعه قم: چهارم- عملیات وعده صادق عملیات مستقیم بود از مسیر بیش از هزار کیلومتر ما به نیروهایی که اونها می‌گویند نیابتی نسپردیم. . نشان داد که گفتمان معرفتی و فرهنگی ما نیاز به موشک و دفاع دارد اشتباه می‌کردند آن کسانی که تصور می‌کردند گفتمان موشک گفتمان تمام شده است نه انقلاب اسلامی گفتمان اصلی‌اش فکر است معرفت است اندیشه ناب الهی‌ست اما این گفتمان بدون توان نظامی و قدرت دفاعی قابل تداوم نیست.

. آخوند شمیم، امام جمعه خامنه‌ای در کوه‌چنار گفت: اگر عقب بیفتیم مطمئن باشید چوبش را هم می‌خوریم.

. جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع گفت: مجلس رژیم درصدد اختصاص بودجه باز هم بیشتر با پروژه موشک‌سازی برای سپاه پاسداران است.

وحید جلالزاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: به‌نظر من این بسیار لحظه تاریخی بود که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان مسئولیت رژیم صهیونیستی را برعهده نگرفتند و رسماً اون پیامی که در ساعت سه نصف شب به وزارت‌خارجه واصل شد از طریق سفیر سوئیس من آنرا به‌عنوان این‌که آمریکایی‌ها دستشان را بالا گرفتند و گفتند که با ما کاری نداشته باشید.

وحید جلالزاده: بعضاً سؤال می‌کنند می‌گویند که این کجایش غافلگیری بود شما مگر قبلاً به اینها اطلاع ندادید که انرا خواهیم پرداخت به نظر من غافلگیری نه در اعلام زمان حمله بود و تنبیه بلکه در راهبرد و تاکتیک بود که آنها غافلگیر شدند.

۱۵-آخرین تحولات جنگ در منطقه ـ ۱اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا روز شنبه در گزارشی از تحولات غزه نوشت: با ادامه حملات اسراییل به شهر رفح که از دو روز پیش مجدداً آغاز شد، چندین محله هدف بمباران و توپخانه اسراییل قرار گرفتند.

همزمان اردوگاه نصیرات و نواحی اطرف شهر غزه در مرکز غزه نیز هدف آتشباری توپخانه اسراییل قرار گرفت.

وفا افزود، طی حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل در غزه ۳۷ فلسطینی کشته و ۶۸ تن مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه تاکنون را ۳۴ هزار و ۴۹ کشته و ۷۶ هزار و ۹۰۱ مجروح اعلام کرد.

۱۶-تجمع غارت‌شدگان پارس خودرو

روز شنبه اول اردیبهشت جمعی از غارت‌شدگان پارس خودرو در تهران در اعتراض به برآورده نشدن خواسته‌هایشان و چپاول و غارتگری رژیم آخوندی اقدام به تجمع و اعتصاب کردند. شعار می‌دادند:

ما حقمون را می خوایم بیشتر از این نمی‌خوایم

تا حق به حقدار نرسه. به پایان نرسه

. حمایت حمایت.

۱۷- مزدوران حراست دانشگاه امیرکبیر در اقدامی سرکوبگرانه از ورود تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به بهانه آخوند‌ساخته بدحجابی و پوشش نامطلوب ممانعت به‌عمل آوردند.

۱۸- در جریان جنگ گرگها همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی رژیم با اشاره به وعده‌های رئیسی جلاد گفت: مردم هم‌چنان در انتظار دولت کارآمدی هستند. صادق در قولها و اهل اقدام و عمل در مورد تورم، بورس، دلار، معیشت، سفره مردم.

وی در مورد طرح سرکوبگرانه موسوم به نور به طعنه به رئیسی جلاد گفت: در مورد وعده برقراری گشت ارشاد مدیران، که قرار بود جایگزین گشت ارشاد کنند، ولی به نسخه ارتقاء یافته آن تبدیل شد که البته نوری هم در آن دیده نمی‌شود!

۱۹- مانفرد پنتس، وزیر امور اروپایی و بین‌المللی ایالت هسن آلمان با ارسال پیامی به سرکنسولگری رژیم ایران در فرانکفورت اعلام کرد که منصور آیرم، سرکنسول رژیم آخوندی اجازه ورود به ساختمان دولت ایالتی هسن آلمان را ندارد.

پنتس به منصور آیرم، سرکنسول رژیم در فرانکفورت اعلام کرده که در مراسم پذیرایی دولت جدید هسن که در آن نمایندگی‌های کنسولی ۹۷ کشور دعوت شده‌اند جایی ندارد و باید از این مراسم "دور بماند."سرکنسول "اجازه حضور در مراسم بعدی و مناسبت‌های دیگر را نیز ندارد."در این نامه دیپلماتیک آمده که سرکنسول ایران دیگر نباید در ساختمان دولت ایالتی هسن دیده شود و حکومت ایران در دایره "دولت‌های یاغی" طبقه‌بندی شده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: