مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ سه‌شنبه

۱-هفت عملیات کانون‌های شورشی در شهرها

۲-راه ده‌ای یارمرا ـ زیارت امیرمؤمنان در شب قدر ۲۳رمضان ـ شاخص و قدر انسان - حکومت عدل علی -قسمتی از سخنرانی شبهای قدر -در مسجد دانشگاه تهران -برادر مجاهد مسعود رجوی-۲۱ تا ۲۵ مرداد ۱۳۵۸

در آستانهٔ تشکیل مجلس خبرگان خمینی

در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸

برای تحمیل قانون اساسی ولایت فقیه

در بحبوحهٔ حملات چماقداران خمینی

به بنیاد علوی ستاد مجاهدین در خیابان مصدق

برادر مجاهد مسعود رجوی ـ مسجد دانشگاه تهران ـ مرداد ۱۳۵۸

جوهر نظرگاه ما چی است؟

چی میخواد، مقصد اجتماعیمون چیه؟ ما موحدیم. مطابق خود قرآن ما قسط می‌طلبیم، جامعه قسط.

قسط چیه؟ عدل یک معنی مساوات بالنسبه مکانیکی را دارد. عدل را اگر بخوام ببرم توی ضوابط اقتصادی یعنی این‌که هرکس به اندازه کارش. قسط یعنی خیلی فراتر از این، جامع‌تر از این، بالغ‌تر و کامل‌تر از این.

یعنی هرکس بر اساس نیازش. ‌تو همون خانه گفتیم یک مرحله این بود، که هر کی هر چه می‌تونه، یکی باندازه کارش، یکی هر چی نیازش، چی لازمه؟ این ساده‌ترین معنای قسط است در یک‌کلام. ‌

قسط چیه؟ اون نظامی است که استعدادات، استعدادات آدمی پرپر نمیشه، همه‌اش میاد بیرون. هیچ مانعی جلویش نیست. فردیت بی‌همتای آدمی شکوفا میشه. گفتم فردیت، این ضدخود است، این خداست.

خوب این ایده‌آل اجتماعی ماست. ‌.

۳- به‌رغم ایجاد محدودیتها و اقدامات سرکوبگرانه رژیم برای جلوگیری از برگزاری سیزده‌بدر و ممنوعیتهای تحمیلی و بسیج گشتها و پاسداران ولایت ارتجاع، مردم با حضور در پارکها و مناطق مختلف سنت ایرانی روز سیزده بدر را برگزار کردند و در برخی شهرها مردم با شعارهای بی‌شرف بی‌شرف به مقابله با مزدوران سرکوبگر رژیم آخوندی برخاستند.

ماسوله

داد زدن و هو کردن مردم. بی‌شرف بی‌شرف.

اصفهان- تهران

پارکها را بستند اینجا مردم اومدند کنار اتوبان مردم سیزده رو به در می‌کنند آزادیها تمامی نداره و واقعا. مثل این‌که اینها اصلاً ایرانی نیستند و ما رو نمی‌فهمند نمی‌دونم. چرا اینجوری رفتار می‌کنند. مردم اصالت دارند و شما نمی‌توانید اینها را از اصل خودشان جدا کنید.

تهران: سرود ای ایران. /هو کردن مردم.

۴-گرامیداشت شهیدان قیام در سیزده بدر

گرامیداشت شهیدان قیام در روز سیزده بدر ۱۴۰۳ ـ شهید صالح میرهاشمی

گرامیداشت شهیدان قیام در روز سیزده بدر ۱۴۰۳ ـ شهید مهران سماک

گرامیداشت شهیدان قیام در روز سیزده بدر ۱۴۰۳ ـ شهید محسن محمدی کوچکسرایی

گرامیداشت شهیدان قیام در روز سیزده بدر ۱۴۰۳ ـ شهید حنانه کیا

گرامیداشت شهیدان قیام در روز سیزده بدر ۱۴۰۳ ـ شهید نوید بهبودی

گرامیداشت شهیدان قیام در روز سیزده بدر ۱۴۰۳ ـ شهید محسن قیصری

۵- دهمین هفته اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در سال جدید در سه‌شنبه‌های علیه اعدام در زندانهای قزل حضار اوین، کرج، خرم‌آباد، مشهد، سقز، نقده وخوی

روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳، زندانیان اعتصابی در زندان قزلحصار و هم‌چنین در بندهای ۴ و ۶ و ۸ و بند زنان زندان اوین، خرم‌آباد، سقز، مرکزی کرج، زندان مشهد، نقده، خوی در دهمین هفته اعتصاب غذای اعتراضی خود در سه‌شنبه‌های علیه اعدام، دست به اعتصاب زده‌اند.

زندانیان اعتصابی نوشتند: ما زندانیان اعتصابی سه‌شنبه‌های علیه اعدام در دهمین هفته، در حمایت از خانواده‌های زندانیان اعدام شده و زیر حکم اعدام اقدام به اعتصاب غذا می‌کنیم. ما هم‌چنین جنایت قرون‌وسطایی اعدام زندانیان در ایران را محکوم می‌کنیم».

۶-هلاکت ۷تن از سرکردگان نیروی تروریستی قدس در دمشق ـ زوزه‌های وحشت‌آلود رژیم آخوندی

واکنش ولی‌فقیه ارتجاع

به‌دنبال هلاکت پاسدار سرلشکر محمدرضا زاهدی

و سایر پاسداران به هلاکت رسیده در دمشق

خامنه‌ای در پیام پر سوزوگدازی بعد از هلاکت مهره‌های کلیدی نیروی تروریستی قدس پاسدار سرلشکر محمدرضا زاهدی و معاونش پاسدار سرتیپ محمد هادی حاج رحیمی وعده تلافی داد و نوشت: آنها پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.

پیام پر سوزوگداز رئیسی جلاد

رئیسی رئیس‌جمهور ارتجاع گفت: اقدام تجاوزکارانه و مذبوحانه رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، موجب به‌شهادت رسیدن سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی و ۵ تن از همراهان آنان شد. این تهاجم غیرانسانی نقض آشکار مقررات بین‌المللی است. و این جنایت ناجوانمردانه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

زوزه‌های پاسدار قالیباف رئیس مجلس ارتجاع

برادر و دوست عزیزم محمدرضا زاهدی (ابومهدی) که بیش از چهل سال توفیق آشنایی و همنشینی با وی را داشتم، و هم‌چنین محمدهادی حاجی‌رحیمی به‌عنوان مستشار نظامی در سوریه حضور داشتند، در بمباران جنگنده‌های مزدوران ارتش صهیونیستی. کشته شدند. سردمداران جاهل رژیم غاصب اسراییل و حامیان آنها بدانند این تحرکات رذیلانه هیچ تأثیری نخواهد داشت و اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختی مواجه خواهد گشت.

تشکیل جلسه عجولانه شورای عالی امنیت رژیم

با حضور رئیسی جلاد

دبیرخانه شورای عالی امنیت رژیم اعلام کرد.

پیرو جنایت جنگی دیگری از رژیم صهیونیستی علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک و به پاسدار سرلشگر محمدرضا زاهدی، شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ شب گذشته در حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نوشت یک دیپلمات سوئیسی که نماینده منافع آمریکا در این کشور بود، از سوی تهران احضار شد تا بر مسئولیت واشنگتن در این حمله تأکید کند.

امیرعبداللهیان در پستی در ایکس گفت: پیام مهمی به دولت آمریکا به‌عنوان حامی رژیم صهیونیستی اسراییل ارسال شد، آمریکا باید پاسخ دهد.

کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم با محکومیت حمله به کنسولگری رژیم در دمشق این حمله را نقض فاحش مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین دانست و افزود: جمهوری اسلامی، ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل، نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد.

زوزه‌های سپاه پاسداران ولایت خامنه‌ای:

به‌دنبال هلاکت پاسدار سرلشکر محمدرضا زاهدی سرکرده نیروی تروریستی قدس در سوریه و معاون وی پاسدار سرتیپ محمدهادی حاجی رحیمی و ۵ تن دیگر از سرکردگان نیروی تروریستی قدس در جریان حمله موشکی به ساختمان کنسولگری رژیم در دمشق سپاه خامنه‌ای اعلام کرد.

عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ هواپیماهای رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی"و"سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی" از فرماندهان، دفاع مقدس و مستشاران و افسران نظامی ارشد نظام در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به شرح زیر: کشته شدند.

۱. حسین امان اللهی

۲. سید مهدی جلالتی

۳. محسن صداقت

۴. علی آقا بابایی

۵. سید علی صالحی روزبهانی

اکبری سفیر حکومت آخوندی در سوریه

این بار شاید برای اولین بار هست که رژیم صهیونیستی

به خودش اجازه می‌ده یک ساختمان رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران

که پرچم جمهوری اسلامی بر بالای این ساختمان برافراشته بود رو

مشخصاً مورد هجوم خودش قرار بدهد

هلالی خبرنگار شبکه خبر از دمشق: دشمن صهیونیستی در حمله موشکی ساختمان مجاور مقر سفارت را مورد حمله قرار داده که به نوعی بخشی از سفارت جمهوری اسلامی ایران هستش ما برای اطلاعات بیشتر از این حمله ناجوانمردانه دشمن خدمت آقای دکتر حسین اکبری هستیم سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سوریه و جزئیات بیشتر را از ایشان سؤال می‌کنیم حاج آقا خیلی ممنون که این فرصت رو به ما دادید در خصوص این حمله و جزئیاتی هست اگر می‌شه بفرمایید.

حسین اکبری سفیر ایران در سوریه: همان‌طوری که در اخبار هم منتشر شد رژیم صهیونیستی با هواپیمای اف ۳۵ از بالای منطقه جولان اشغالی با ۶ موشک ساختمان رزیدانت یا منزل سفیر و کنسولگری ما رو هدف قرار داد و یک ساختمان پنج طبقه رو فرو ریخت و تعدادی از عزیزان شهید شدند که عملیات آواربرداری شروع شده که بعد از آواربرداری دقیقاً مشخص می‌شه و اسامی و تعداد رو اعلام می‌کنیم ولی بر اساس اخباری که وجود داره بین پنج تا هفت تن از شهیدان عزیز ما به لقاءالله پیوستند و این جنایت رژیم صهیونیستی که در واقع عبور از معاهدات بین‌المللی و نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ هست در واقع یک اقدام جنایت‌کارانه جدیدی در نوع خودش و عبور از خط قرمزهای بین‌المللی است.

که در این عملیات ناجوانمردانه تعدادی از برادران ما شهید که از در واقع نیروهای وابسته نظامی ما و از دیپلمات‌های رسمی سفارت جمهوری اسلامی بودند در همین مکان که خوب در مقابل این ساختمان هم که چسبیده به سفارت ما هست و فرقی نمی‌کنه بخشی از سفارت ماست چون دو طبقه‌یین منزل سفیر بود که خب من اتفاقاً اونجا حضور نداشتم.

این بار شاید برای اولین بار هست که رژیم صهیونیستی به خودش اجازه می‌ده یک ساختمان رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران که پرچم جمهوری اسلامی بر بالای این ساختمان برافراشته بود رو مشخصاً مورد هجوم خودش قرار بدهد و به این جنایت خودش هم اعتراف بکنه.

ترابی کارشناس مسایل غرب آسیا:

اگر اون تحلیلی که عرض کردم که وارد یک پروسه یک فرآیند شده باشیم نه پروژه طوفان الاقصی یک فرآیندی که حداقل چهار سال بحرانی دیگر رو خواهیم داشت این یکی از نقاط عطف است که ممکن است عرض کردم مثل یک شطرنج است دیگه واکنش ما گام بعدی اونها رو مشخص می‌کنه یعنی اینها الآن کامل دارند ما رو رصد می‌کنند من مثلاً انتظارم این است انتظار حالا انتظارم این است که جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی حداقل در فضای رسانه‌یی شکل بگیره.

حرف این است که آقا شما وقتی دشمن ات در حدی به شما پاسخ داده که افکار عمومی دنیا الآن تیتر یک دنیاست همه دارند می‌بینند پاسخش باید در همان سطح باشه اگر بگی من یک جایی زدم یک وقتی زدم خود اونها می‌زنند در حداقل افکار عمومی ات بازی رو باختی و اون ۴ اثری که من عرض کردم که یکی‌اش حوزه امنیت داخلی است یکی‌اش حوزه اقتصادی است رو در میان و بلندمدت بر شما می‌گذاره سرخوردگی نیروی درونی خودت را خواهد داشت.

یک کارشناس حکومتی

اگر در تصمیم‌گیریها تغییر ایجاد نکنیم.

باید منتظر ترور مقامات ارشد در تهران باشیم.

این تحلیل پیش‌بینی پذیر بودن تهران و قابل کنترل بودن تهران در تل آویو و واشنگتن باید تغییر بکند. من نمی‌گویم چه اتفاقی باید بیفتد اما باید این محاسبه تغییر بکند. اگر این تغییر نکند ما باید شاهد ترور مقامات ارشد امنیتی‌مان در خاک تهران و خود تهران باید باشیم.

اعضای مجلس ارتجاع طی پیامهایی نسبت به هلاکت سرکردگان سپاه در سوریه سوزوگداز کرده و خواهان اقدام تلافی‌جویانه از جمله حمله به مراکز دیپلماتیک اسراییل در کشورهای منطقه شدند.

جلال رشیدی کوچکی عضو مجلس ارتجاع گفت: تعلل، صبر و تأخیر در پاسخ قاطع و مشابه به حمله نظامی صهیونیستها به خاک ایران، تحت هر عنوان، برابر است با ضربه سنگین به آبرو و عزت نام بزرگ ایران. پیشنهاد من، هدف قرار دادن آشکارا و مستقیم یکی از مراکز دیپلماتیک صهیونیستها در یکی از کشورهای منطقه، ترجیحاًً آذربایجان است.

احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس ارتجاع گفت: ‏حمله به محل اقامت مستشاران نظامی ما توسط اسراییل سابقه داشته و متأسفانه پاسخ درخوری تابحال داده نشده؛ اما حمله به کنسولگری را باید پاسخ متناسب، آشکار، قطعی و مستقیم داد.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع گفت حق دفاع برای نظام محفوظ و این جنایت بی‌پاسخ نخواهند ماند».

به‌نوشته رسانه‌های حکومتی پاسدار سرتیپ به هلاکت رسیده محمدرضا زاهدی فرمانده نیروی تروریستی قدس در سوریه که روز گذشته به هلاکت رسید.

در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان سرکرده نیروی زمینی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۳۸۴ برای مدت کوتاهی فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را برعهده داشت. و از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ضد ثارالله برای سرکوب قیامهای مردمی در تهران بود و از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را برعهده داشت. پاسدار سرتیپ به هلاکت رسیده در طول جنگ ضدمیهنی ایران و عراق سرکرده تیپ ۴۴ ضد قمر بنی‌هاشم از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ بود. وی هم‌چنین در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ سرکرده لشکر ۱۴ ضدامام حسین بود.

او از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ فرمانده سپاه ضدمردمی در سوریه و لبنان بود.

۷- رسانه‌های بین‌المللی :

رویترز: حمله به کنسولگری رژیم ایران در دمشق، یک تحول در تشدید منازعه خاورمیانه است

رویترز ۱۳فروردین گزارش داد: کنسولگری رژیم ایران در دمشق پایتخت سوریه روز دوشنبه با آنچه رسانه‌های سوریه و رژیم ایران به‌عنوان حمله هوایی اسراییل توصیف کردند با خاک یکسان شد.

بنظرمی‌رسد که این حمله یک تحول در تشدید منازعه خاورمیانه است که اسراییل را رو در رو با رژیم ایران و متحدانش قرار می‌دهد.

رویترز در گزارش دیگری نوشت: یک فرمانده اصلی سپاه پاسداران در میان کشته‌شدگان است. رسانه‌های دولتی ایران گفتند که یکی از کشته‌شدگان محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران رژیم است و این رژیم معتقد است که او هدف حمله بوده است.

رویترز در گزارش تصویری خود گفت: اسراییل مدت‌هاست تأسیسات نظامی رژیم ایران را در سوریه و نیابتی‌های آن‌را هدف قرار داده است. اما حملهٔ روز دوشنبه اولین باری بود که خود‌ِ مجموعهٔ سفارت رژیم ایران هدف قرار گرفت».

وال استریت ژورنال:

روز دوشنبه رژیم ایران اولین بهای واقعی جنگ نیابتی خود

در خاورمیانه را پرداخت

وال استریت ژورنال زیر تیتر «مهمترین ترور پس از سلیمانی» نوشت: رژیم ایران اولین بهای واقعی را روز دوشنبه برای جنگ نیابتی خود در خاورمیانه پس از کشته شدن فرماندهان سپاه که بذر هرج و مرج در منطقه را کاشتند پرداخت. در حمله روز دوشنبه محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه قدس در لبنان و سوریه و هم‌چنین معاون فرمانده و رئیس ستاد کل وی کشته شدند. زاهدی به‌عنوان فرمانده منطقه‌یی سپاه قدس، نفر اصلی در جنگ رژیم ایران با اسراییل بود. او رئیس حزب‌الله، نیروی نیابتی رژیم ایران بود و به رژیم اسد در سوریه نیز دستور می‌داد. زاهدی مسئول انتقال تسلیحات رژیم ایران به لبنان بود و گمان می‌رفت که هر روز با حسن نصرالله در تماس بود.

سپاه پاسداران و نیروی قدس آن، سازمانهای تروریستی نام‌گذاری شده توسط آمریکا هستند که راهبرد توسعه منطقه‌یی رژیم ایران را طراحی و اجرا می‌کنند و دستانشان تا مرفق به خون آلوده است.

فاکس نیوز:

حمله اسراییل به کنسولگری رژیم ایران

یکی از مهم‌ترین تحولات جنگ تاکنون است.

و بازتاب‌هایی در سراسر خاورمیانه خواهد داشت.

خبرنگار فاکس نیوز از هلاکت پاسدران سپاه قدس در سوریه گفت: زاهدی، یکی از فرماندهان بسیار نزدیک به اسماعیل قاآنی، مسئول تمام فعالیت‌های رژیم ایران در سراسر خاورمیانه است.

بر اساس گزارشها، یک حمله هوایی اسراییل یکی از پاسداران ارشد رژیم ایران در خاورمیانه و تأسیسات مرتبط با سفارت رژیم ایران در دمشق را هدف قرار داد.

این یکی از مهم‌ترین تحولات جنگ تاکنون است و بازتاب‌هایی در سراسر خاورمیانه خواهد داشت.

محمدرضا زاهدی اصلی‌ترین فردی است که ارسال سلاح از رژیم ایران به مناطقی مانند جنوب لبنان را تسهیل می‌کند زاهدی هم‌چنین مسئول تأمین تسلیحاتی شبه‌نظامیان شیعه عراقی و سوری با موشکها و تسلیحاتی بوده که نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه هدف قرار داده‌اند، همان تسلیحاتی که توسط حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران برای هدف قرار دادن نیروهای اسراییلی در شمال این کشور استفاده شده است.

فرانس۲۴: حمله به کنسولگری رژیم ایران

نشان دهنده تشدید جنگ اسراییل با دشمنان منطقه‌یی آن است

فرانس۲۴: هواپیماهای جنگی اسراییل روز دوشنبه سفارت رژیم ایران در سوریه را بمباران کردند که به‌گفته رژیم ایران، هفت تن از مستشاران نظامی این رژیم از جمله سه فرمانده ارشد کشته شدند که نشان‌دهنده تشدید جنگ اسراییل با دشمنان منطقه‌یی آن است.

سی.ان.ان:

حمله به کنسولگری رژیم ایران در دمشق

خطرناکترین تشدید تنش از زمان آغاز جنگ در غزه

سی.ان.ان در گزارشی نوشت: «حمله روز دوشنبه به کنسولگری رژیم ایران در دمشق ممکن است خطرناک‌ترین تشدید تنش در خارج از غزه از زمان آغاز جنگ حماس و اسراییل در حدود شش ماه پیش باشد. از نظر فنی، این کنسولگری یک قلمرو رژیم ایران است که این حمله را به آشکارترین حمله به قلمرو یا خاک این رژیم در سال‌های اخیر تبدیل می‌کند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی، نوشت: «حمله هوایی به یک ساختمان در مجموعه سفارت رژیم ایران یکی از بزرگترین حملاتی است که تاکنون در یک جنگ سایه رخ داده است؛ جنگی که به‌طور فزاینده‌یی در فضای علنی پیش می‌رود.

چهار مقام اسراییلی که نخواستند نامشان فاش شود. تأیید کردند که اسراییل پشت حمله در دمشق بوده است، اما این‌که این ساختمان دارای وضعیت دیپلماتیک باشد را رد کردند».

واشنگتن اگزمینر در گزارشی نوشت: «زاهدی در سال ۲۰۱۰ توسط ایالات متحده تحریم شد که او را در آن زمان «رابط حزب‌الله و سرویس‌های اطلاعاتی رژیم سوریه» توصیف کرد که در «تضمین ارسال تسلیحات به حزب‌الله» نقش کلیدی ایفا می‌کند».

لوریان لوژور لبنان گزارش داد: «اعتقاد بر این است که زاهدی ارشدترین نماینده رژیم ایران است که تاکنون در خاک سوریه کشته شده است و اغلب فرمانده کل سپاه را در سفرهایش به سوریه همراهی می‌کرده است. این عضو ارشد نیروی قدس. مسئول نیروهای هوایی و زمینی این شاخه از سپاه پاسداران بوده است. به‌گفته تحلیلگران، او هم‌چنین سال‌ها با رژیم بشار اسد در سوریه و حزب‌الله لبنان هماهنگی می‌کرده است و یکی از اولین افراد سپاه پاسداران. بوده که برای سرکوب انقلاب سال ۲۰۱۱ به سوریه فرستاده شد»...

این منبع اضافه کرد: «حمله به یک نمایندگی دیپلماتیک که معمولاً اماکن آن حفاظت‌شده و مصون از تعرض است و مقامات آن از مصونیت برخوردارند، پیامی قوی به جمهوری اسلامی می‌فرس

ساعت ۱۵ سه‌شنبه به‌وقت نیویورک جلسهٔ شورای امنیت دربارهٔ حمله به کنسولگری رژیم در دمشق به درخواست روسیه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از تشکیل این جلسه، سفیر روسیه در ملل متحد در این رابطه اعلام کرد: پس از حمله هوایی اسراییل به کنسولگری رژیم ایران در دمشق، رژیم ایران خواستار محکوم کردن این حمله توسط شورای امنیت شد و ما به درخواست این رژیم خواستار یک جلسهٔ عمومی شورای امنیت شدیم.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی حمله به کنسولگری رژیم در دمشق گفت واشنگتن همواره 'نگران هر چیزی است که می‌تواند باعث تشدید یا باعث افزایش درگیری در منطقه شود' اما انتظار ندارد این حمله بر مذاکرات برای آزادی گروگانهای اسراییلی که توسط حماس در دست دارند، تأثیر بگذارد

ان‌. بی. سی نیوز گزاش داد: دو مقام آمریکایی گفتند در حالی که هواپیماهای اسراییلی در هوا بودند، به دولت آمریکا درباره عملیات در سوریه اطلاع داده شد اما آمریکا نمی‌دانست هدف چیست».

۸- سقوط ارزش ریال پس از هلاکت سرکردگان سپاه در سوریه دلار روز سه‌شنبه به ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

۹-تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۴فروردین ۱۴۰۳

روز سه‌شنبه ۱۴فروردین ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد به رویترز گفت: دولت فلسطین از شورای امنیت خواسته است در این ماه به عضویت کامل فلسطین در ملل متحد رأی دهد. وی گفت: هدف این است که شورای امنیت در نشست وزیران که در ۱۸ آوریل برای بررسی وضعیت خاورمیانه تشکیل می‌شود، موضوع عضویت فلسطین در ملل متحد به رأی گذاشته شود.

خبرگزاری اسپانیا نیز روز ۱۴فروردین گزارش داد: «پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا انتظار دارد که تاقبل از ماه ژوئیه اسپانیا کشور فلسطین را به‌رسمیت بشناسد و اعتقاد دارد که در ماههای اخیر تحولاتی در صحنهٔ جهانی رخ می‌دهد که کار را برای پیوستن سایر کشورها به این شناسایی، ساده‌تر می‌کند.

سانچز طرح‌های خود را در صحبت غیررسمی با خبرنگاران دربارهٔ سفرش به خاورمیانه مطرح کرده است»...

خبرگزاری وفا در گزارشی دربارهٔ تماس وزیر خارجهٔ آمریکا با محمود عباس رئیس دولت فلسطین، نوشت: «

در این تماس، بلینکن تشکیل دولت جدید به ریاست محمد مصطفی، را تبریک گفت و آخرین تحولات در عرصه فلسطین را از جمله تلاش‌ها برای متوقف‌کردن اسراییل مورد بحث و بررسی قرار داد.

محمود عباس در این تماس ضمن تأکید بر ضرورت توقف حملات اسراییل علیه مردم فلسطین از بلینکن خواست دولت آمریکا از هر گونه عملیات نظامی در شهر رفح جلوگیری کند و نسبت به عواقب فاجعه‌آمیز آن هشدار داد.

محمود عباس ضمن ابراز مخالفت با هر گونه جابه‌جایی اجباری مردم فلسطین تأکید کرد غزه جزء لاینفک کشور فلسطین است و تحت مسئولیت و مدیریت دولت فلسطین قرار دارد».

وزارت‌خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌یی دربارهٔ تماس بلینکن با محمود عباس، نوشت: «وزیر بلینکن تأکید کرد که ایالات‌متحده مشتاق همکاری با کابینه جدید دولت فلسطین برای ارتقای صلح، امنیت و رفاه است.

درباره حملات اسراییل به غزه، خبرگزاری وفا به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین نوشت: طی ۲۴ساعت گذشته در اثر این حملات ۷۱تن کشته شده‌اند، تعداد قربانیان در غزه تاکنون ۳۲ هزار و ۹۱۶ کشته و ۷۵ هزار و ۴۹۴ مجروح است.

رویترز روز سه‌شنبه خبر داد به‌دنبال بمباران یک محل توزیع کمکهای بشردوستانه در شهر دیرالبلح در غزه توسط اسرائیل، ۷ امدادگر خارجی کشته شدند.

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلستان با ابراز ناراحتی شدید از این واقعه طی پیامی نوشت: اینها افرادی بودند که برای رساندن کمک به کسانی که شدیداً به آن نیاز داشتند کار می‌کردند. حفاظت از جان کارکنان بشردوستانه ضروری است. ما از اسراییل خواسته‌ایم با انجام تحقیقات، فوراً درباره آنچه اتفاق افتاده توضیح و شفاف‌سازی کامل ارائه کند.

هاآرتص گزارش داد: «موساد می‌گوید، پیشنهاد جدید آتش‌بس و آزادی گروگانها در قاهره تهیه شد تا به حماس ارائه شود».

دفتر نخست‌وزیر اسراییل نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که بعد از آماده‌شدن طرح جدید آتش‌بس، مذاکره‌کنندگان اسراییلی از قاهره باز می‌گردند.

فرانسه روز دوشنبه قطعنامهٔ جدیدی را به شورای امنیت ارائه کرد که به‌گفتهٔ رسانه‌های خبری هدف آن نظارت سازمان ملل بر آتش‌بس در غزه و پیشنهادهایی برای کمک به دولت فلسطین به‌منظور به عهده گرفتن مسئولیت‌های خود است.

رویترز گزارش داد: «این قطعنامه. هم‌چنین به آتش‌بس فوری بین اسراییل و. حماس فراخوان می‌دهد و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همهٔ گروگانها. می‌شود».

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت «تصمیم می‌گیرد که یک راه‌حل مذاکره‌شده باید فوراً از طریق اقدامات قاطع و غیرقابل برگشت طرف‌ها به‌سوی راه‌حل دو کشوری محقق شود».

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد روز سه‌شنبه یک شناور جنگی بدون سرنشین حوثیهای وابسته به رژیم ایران را که تهدیدی برای کشتی‌های تجاری و ناوگان دریایی آمریکا محسوب می‌شد، شناسایی و منهدم کرد.

۱۰- کشاورزان اصفهان روز سه‌شنبه ۱۴فروردین در اعتراض به نرسیدن آب و تأمین نشدن حقابه خود بار دیگر در خیابانهای این شهر دست به تظاهرات زدند.

۱۱- وحید شقاقی کارشناس رژیم گفت: در سناریوی واقع‌بینانه سال ۱۴۰۳ قیمت دلار در محدوده ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان خواهد بود.

اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان نیز گفت: اگر فرض کنیم نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ به‌طور متوسط حدود ۴۰ درصد باشد، برای اول تابستان نرخ ۶۷ هزار تومان، و برای اول پائیز ۷۵ هزار تومان منطقی به نظر می‌رسد و در ادامه البته تا آخر سال آینده دلار ۹۵ هزار تومانی هم دور از ذهن نیست.

۱۲-یک کارشناس اقتصادی رژیم به سیاست‌های ضدکارگری دولت رئیسی جلاد در مورد دستمزدها و رقمهای تعیین شده اعتراف کرد و گفت: این رقمها هرگز نمی‌تواند مطالبات و خواسته‌های کارگران را برآورده کند و دولت همواره رقمهای سبد معیشت و شاخصه‌های اقتصادی را تحریف کرده است.

حمید حاج اسماعیلی افزود: رقم تعیین شده ۱۰ الی ۱۲ تومان برای دستمزد‌ها اصلاً کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. از سوی دیگر قیمت ارز هم حدود ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و احتمال افزایش تدریجی آن هم وجود دارد. این‌ها علامتهایی است که نشان می‌دهد قیمت کالا‌ها و تورم واقعی در کشور باز هم افزایش پیدا می‌کند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: