چشم‌انداز تیره و تار وضعیت اقتصادی رژیم در سال جاری از زبان منابع حکومتی

  • کاهش شدید قدرت خرید همزمان با ادعای کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم توسط وزیر اقتصاد رژیم
  • وضعیت اقتصادی هنوز از پیامدهای تحریم‌های ترامپ در سال ۱۳۹۷ ریکاوری نشده اگر فضای انتخابات آمریکا بر مدار پیروزی ترامپ بچرخد نرخ‌ها احتمالاً دوباره در مسیر جهش قرار خواهد گرفت و شاهد یک تقابل تمام‌عیار خواهیم بود که این موضوع نیز جهش دلار را رقم خواهد زد

 

خبرآنلاین رژیم در مطلبی با عنوان اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟ نوشت:

اقتصاد ایران سال پرچالش دیگری را پشت سر گذاشت، نرخ تورم هم‌چنان بالا بود و نرخ دلار نیز که تا مدتها روی محدوده ۵۰ هزار تومان تثبیت شده بود در پایان سال به ۶۰ هزار تومان نزدیک شد خبرهایی که از وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ به گوش می‌رسد چندان مطلوب نیست.

این وضعیت در حالیست که دولتمردان از نرخ‌های رشد ۵ درصدی و بالاتر حرف می‌زنند، اما آنچه که واضح است این است که مردم دست کم چنین چیزی را حس نمی‌کنند. وزیر اقتصاد در حالی نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه اول سال را بالاتر از ۶ درصد اعلام کرده، اما قدرت خرید مردم طی سالی که گذشت به‌شدت کاهش یافت و نمود آن را می‌توان در بازارهای نزدیک به پایان سال مشاهده کرد.

کاهش شدید قدرت خرید مردم در حالیست که وزیر اقتصاد از کاهش ۲۰ درصدی نرخ تورم در پایان سال نسبت به ابتدای سال صحبت کرد.

طبق گفته کارشناسان و خود دولت فقط تغییرات مجلس حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بر بار مالی دولت افزوده است بدون این‌که منابعی برای این مصارف بیندیشد. در همین راستا رئیس سازمان برنامه و بودجه «صریحا» اعلام کرده که دولت توان تأمین مالی این مقدار را ندارد.

برخی کارشناسان عقیده دارند که درآمدهای مالیاتی با توجه به این‌که امسال افزایش شدید یافته کاملاً محقق نخواهد شد و دولت از همین ناحیه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

کسری درآمدهای گمرکی نیز حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که همه این‌ها باعث کسری بودجه بالا و ادامه تورم مزمن می‌شود.

هم‌چنین کارشناسان میزان درآمدهای نفتی دولت را حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اضافه بر ظرفیت می‌دانند.

«نرخ دلار آزاد اکنون در محدوده ۶۰ هزار تومان قرار گرفته. از نظر بازار، حضور ترامپ یعنی بازگشت فشار حداکثری همه‌جانبه و این معنایی ندارد جز تورم و تحمیل هزینه‌های سنگین به اقتصاد کشور. کشور هم‌چنان از پیامدهای تحریم‌های ترامپ در سال ۱۳۹۷ ریکاوری نشده و دلار از آن زمان یعنی ۱۸ هزار تومان اکنون به ۶۰ هزار تومان رسیده است. اگر فضای انتخابات آمریکا بر مدار پیروزی ترامپ بچرخد نرخ‌ها احتمالاً دوباره در مسیر جهش قرار خواهد گرفت.

با توجه به این‌که دولت کنونی بنای مذاکره را نخواهد داشت بنابراین باید شاهد یک تقابل تمام‌عیار بین نظام ایران و دولت ترامپ باشیم که این موضوع نیز جهش دلار را رقم خواهد زد.

لطفا به اشتراک بگذارید: