رسانه‌های حکومتی: اختلاف ۶ میلیون تومانی بین سبد معیشت مدنظر دولت و کارگران

تجارت نیوز: حداقل دستمزد هر سال از سبد معیشت دورتر می‌شود

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ بحث بر سر حداقل دستمزد کارگران بالا گرفت. در حالی که حتی تشکلهای کارگری دست‌ساز رژیم، حداقل دستمزد امسال کارگران را بیش از ۲۷ میلیون تومان برآورد کرده‌اند، دولت رئیسی جلاد، این رقم را به بهانه ایجاد تورم نپذیرفته است.

به گزارش رسانه حکومتی تجارت نیوز، یک کارگر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی و نماینده کارگران، کارزار حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی دانسته و با اشاره بر این نکته که عدد ۱۵ میلیون تومان با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در سال جاری و تورم قابل پیش‌بینی در سال آینده در نظر گرفته شده است.
وی افزود: «طبق سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار، بعد خانوار ۳.۳ نفر است. آمار تورم بهمن‌ماه نیز ۴۲.۵ درصد است و در نهایت سبد معیشت بر مبنای سبد غذایی در دهک مشخصی محاسبه می‌شود.
وی توضیح داد: «در نهایت طبق محاسبات انجام شده، عدد ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان به‌عنوان عدد سبد معیشت، بدون احتساب تورم انتظاری برای سال آینده تعیین شده است. این در حالیست که بانک مرکزی تورم انتظاری سال آینده را ۳۰ درصد اعلام کرده اما با فرض این‌که دولت عملکرد بهتری خواهد داشت و تورم ۲۵ درصد خواهد بود، عدد سبد معیشت به ۲۷ میلیون خواهد رسید.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به‌خاطر سرکوب مزدی که طی سنوات گذشته اتفاق افتاده، حداقل دستمزد نه تنها به سبد معیشت نمی‌رسید بلکه هر سال هم از آن دورتر می‌شود. دولت و کارفرمایان تاکنون رقمی برای حداقل دستمزد اعلام نکرده‌اند و تنها عدد معیشت را اعلام کرده‌اند. عدد معیشت مدنظر وزارت اقتصاد ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و کارفرمایان ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که به هیچ عنوان برای کارگران قابل پذیرش نبوده و کاملاً غیرمنطقی است.

لطفا به اشتراک بگذارید: