آمریکا و انگلستان خواستار توقف ارسال موشکهای رژیم ایران به حوثی‌ها شدند

  • فرستاده ویژه سازمان ملل: حملات حوثی‌ها ثبات روند صلح در یمن را برهم می‌زند.
  • آسوشیتدپرس: تنش در یمن با حمله موشکی حوثی‌ها به کشتی‌ای در نزدیکی عدن و حملات متقابل آمریکا به فرودگاه بین‌المللی الحدیده افزایش یافته است.

در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران یمن، آمریکا و انگلیس خواستار تقویت نهاد بازرسی دریایی سازمان ملل شدند تا بیشتر از جلوگیری از رسیدن موشکهای رژیم ایران به بنادر تحت کنترل حوثی‌ها در غرب یمن اقدام کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، افزایش تنشها در یمن با حمله موشکی حوثی‌ها به کشتی‌ای در نزدیکی عدن و حملات متقابل آمریکا به فرودگاه بین‌المللی الحدیده همراه شده است.

در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران یمن، ایالات متحده و انگلستان خواستار اقدام جدی‌تر از سوی بازرسان دریایی سازمان ملل (UNVIM) برای ممانعت از رسیدن موشکهای رژیم ایران به بنادر تحت کنترل حوثی‌ها در غرب یمن شدند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که همزمان با این نشست، موشکی که گمان می‌رود توسط حوثی‌ها شلیک شده، به کشتی‌ای در نزدیکی شهر جنوبی عدن اصابت کرد و نیروهای آمریکایی نیز فرودگاه بین‌المللی الحدیده را هدف حمله موشکی قرار دادند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید: اخبار مربوط به درگیریهای اخیر، همزمان با تشدید اختلافات دیپلماتیک درباره نحوه برخورد با حملات حوثی‌ها منتشر شده است. نمایندگان چین و روسیه بر این باورند که آمریکا و انگلستان مجوزی از سوی سازمان ملل برای حملات مکرر به مواضع موشکی حوثی‌ها ندارند.

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که حملاتشان به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، اقدامی در راستای همبستگی با فلسطینیان در غزه است، ادعایی که از سوی آمریکا و انگلستان رد شده است.

رابرت وود، نماینده آمریکا در نیویورک، خواستار تقویت اختیارات بازرسان دریایی سازمان ملل (UNVIM) برای مقابله با ارسال سلاحهای رژیم ایران به بنادر تحت کنترل حوثی‌ها شد.

این سیستم بازرسی در ابتدا در سال ۲۰۱۶ و عمدتاً به درخواست عربستان سعودی برای جلوگیری از قاچاق اسلحه در میان کمکهای بشردوستانه به یمن، تأسیس شد. در آوریل ۲۰۱۳، سازمان ملل متحد ۲۶ کشتی حامل محموله برای بنادر تحت کنترل حوثی‌ها، از جمله بندر استراتژیک الحدیده را بازرسی کرد.

جیمز کاریوکی، معاون سفیر انگلستان، از درخواست آمریکا حمایت کرد و گفت: «بازرسی کشتی‌ها برای قطع ورود سلاحهای غیرقانونی به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و در عین‌حال حفظ جریان کالا به یمن، امری اساسی است. تقریباً ۹۰ درصد از کل مواد غذایی یمن از طریق واردات تجاری تأمین می‌شود، بنابراین حفظ سلامت این بنادر حیاتی است».

«گزارشهایی از دور زدن این بازرسی‌ها توسط کشتی‌های رژیم ایران به‌شدت نگران‌کننده است. همه کشتی‌های ورودی به الحدیده باید با UNVIM همکاری و برای بازرسی گزارش دهند. ما بر حمایت خود از UNVIM تأکید مجدد می‌کنیم تا این نهاد ظرفیت و بودجه لازم برای اطمینان از دسترسی مردم یمن به کالاهای ضروری و در عین‌حال کاهش قاچاق اسلحه غیرقانونی را داشته باشد».

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، اذعان کرد که حملات حوثی‌ها، ثبات روند صلح در یمن را برهم می‌زند. او گفت: «هر چه محیط تشدید کننده درگیری ادامه یابد، فضای میانجی‌گری در یمن چالش‌ برانگیزتر خواهد شد».

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: