بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام

کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه مشترکی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام ارائه کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: متأسفانه، گزارش آژانس بار دیگر تأیید می‌کند که رژیم ایران با نقض فزاینده تعهدات برجامی خود، به مسیر تنش‌آمیز خود ادامه می‌دهد. طی پنج سال گذشته، رژیم ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را به اوج جدیدی رسانده است که برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌ای بی‌سابقه است. رژیم ایران هم‌چنان از صدور مجوز برای بازرسان آژانس امتناع می‌کند و بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ را اجرا نمی‌کند. این اقدامات تردید منطقی را در مورد تمایل ایران برای انجام کامل تعهدات و تعهد خود برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند. این نشان می‌دهد که آژانس نمی‌تواند از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دهد.

علاوه بر این، مدیرکل آٰژانس، گروسی به درستی گزارش می‌دهد که رژیم ایران هیچ گام معناداری برای اجرای بیانیه مشترک برنداشته است. ما متذکر می‌شویم که رژیم ایران هیچ اقدام اساسی در پاسخ به درخواست مدیرکل برای تعیین مجدد بازرسان مجرب آژانس انجام نداده است.

تداوم عدم شفافیت رژیم ایران و رد فعال اقدامات راستی‌آزمایی پیش‌بینی‌شده در برجام به این معنی است که آژانس به‌طور قطع تداوم دانش در زمینه‌های مختلف را از دست داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌داند که رژیم ایران چه تعداد سانتریفوژ دارد و ممکن است در کجا واقع باشند. این شکاف اطلاعاتی پیامدهای زیانباری برای توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی رژیم ایران داشته است.

ما قویاً از رژیم ایران می‌خواهیم که به محدودیت‌های تحمیل‌شده توسط برجام، به‌ویژه در مورد قابلیتها و فعالیت‌های غنی‌سازی بازگردد. و در نهایت به تعهداتی که در خصوص شفافیت و همکاری با آژانس برای راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر انجام داده عمل کند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: