افشاگری روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو درمورد دور زدن تحریمهای بین المللی توسط رژیم - مصاحبه جواد دبیران

روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم ایران در حال دور زدن تحریمهای بین‌المللی

با شرکتهایی در آلمان است

رژیم ایران از دو شرکت مستقر در دوسلدورف برای دور زدن تحریمهای غرب و در نتیجه دستیابی به پول و هم‌چنین کالاها و کالاهای قابل استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند. این نتیجه تحقیقات جدید شبکه تلویزیونی غرب آلمان- WDR و روزنامه زوددویچه سایتونگ است.

تحریم‌ها علیه رژیم ایران اکنون به دلایل مختلف از جمله برنامه هسته‌یی و دخالت در جنگ اوکراین اعمال می‌شود.

تلاش‌های رژیم ایران برای خرید یا فروش برخی کالاها در بازار بین‌المللی با وجود تحریم‌های غرب مدت‌هاست که توسط مقامات امنیتی غربی مشاهده شده است. هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر (GIH) یکی از شرکتهایی است که حداقل ده سال است مورد توجه ایالات متحده بوده است

این هلدینگ شبکه‌ای متشکل از ۱۰۰ شرکت فعال بین‌المللی را گردهم می‌آورد. که قصد دارند به کالاهای تحریم شده (به‌ویژه آنهایی که می‌توانند در غنی‌سازی اورانیوم استفاده شوند) دست یافته و یا به فروش انرژی با وجود تحریمهای غرب ادامه دهند. رژیم ایران نیز از طریق هلدینگ غدیر توانسته درآمد نفتی خود را در دو سال گذشته دو برابر کند.

فرانکفورتر روندشاو می‌افزاید: یکی از شرکتهایی که گفته می‌شود بخشی از شبکه هلدینگ غدیر است به‌نام مرکز تجارت بین‌المللی در دوسلدورف مستقر است. این شرکت که در سال۲۰۱۲ تأسیس شده قرار است تجارت بین‌المللی تهران را در آلمان انجام دهد. گفته می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، این شرکت ۶۰۰میلیون یورو فروش داشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده این شرکت در حال حاضر تحت‌نظر مقامات امنیتی آلمان قرار دارد. که به‌مثابه خاری در چشم مقامات رژیم ایران است

برای مقابله با نظارت مقامات آلمان، رژیم شرکت جدیدی تأسیس کرده که بدون ارتباط ظاهری با رژیم ایران و هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر، در آلمان فعالیت خواهد کرد. این شرکت که در دوسلدورف نیز مستقر است، Elitco نام دارد - و زمانی که شرکت تأسیس شد، توجه دقیقی به این امر شد که هیچ ارتباطی بین آن و سرمایه‌گذاری غدیر شناسایی نشود. هم‌چنین در نظر گرفته شده است که به‌عنوان الگویی برای سایر شرکت‌های پوششی که رژیم می‌خواهد در آینده از آنها استفاده کند بکار گرفته شود

 

مصاحبه با جواد دبیران معاون دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت در آلمان

درباره افشای شرکتهای پوششی رژیم در آلمان

سوال: آقای دبیران، طی روزهای گذشته مهمترین روزنامه‌ها و رسانه‌های خبری آلمان از عملکرد شرکتهای پوششی رژیم برای دور زدن تحریم‌ها در آلمان خبر دادند آیا توضیحی در مورد این موضوع دارید

جواد دبیران: این افشاگری ضربه مهمی به دستگاه رژیم میزنه دستگاهی که به‌صورت سیستماتیک با پنهان‌کاری دولتی و توسل به کارهای خلاف قانون در حال دور زدن تحریم‌ها و پول‌شویی در خاک اروپاست.

در این افشاگری مقاومت ایران مجموعه‌یی از اسناد و مدارک در مورد یکی از شرکتهای پوششی رژیم به‌نام جی ای سی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ غدیر که در حقیقت متعلق به ارگانهای نظامی رژیم یا به‌عبارتی سپاه پاسداران است و از ۱۲سال پیش در آلمان مشخصاً در شهر دوسلدورف در ایالت نورد راین وستفالن مشغول دور زدن تحریم‌ها و پولشویی است را افشا کرد.

این افشاگری که با اتکا به اسناد و مدارک درونی این شرکت توسط شبکه مجاهدین در داخل ایران به‌دست آمده است، جزییات زیادی از جمله نفرات تعیین‌کننده این شرکت در ایران و آلمان، نحوه تصمیم‌گیری، موارد مشخص معاملات در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، ابعاد معاملات و همین‌طور اقدامات برای مخفی نگه‌داشتن صاحبان واقعی این شرکت را برملا کرد.

در این افشاگری مشخص شد که درآمدهای حاصله از فعالیت‌ها و معاملات این شرکت در خدمت ارگانهای سرکوب و صدور تروریسم رژیم و جنگ‌افروزی رژیم قرار می‌گرفته است.

سؤال : این افشاگری که بازتابی در آلمان داشته است

جواد دبیران: این افشاگری از آنجاییکه با اسناد و مدارک متقن و غیرقابل انکار همراه بوده است، در رسانه‌های تراز اول و سراسری آلمان در دو روز متوالی منعکس شد. از جمله پایگاه اینترنتی اخبار تلویزیون کانال ۱ آلمان ای آر دی به‌نام تاگس شاو که از معتبرترین و پربیننده‌ترین رسانه‌های خبری المان است، یک گزارش تحقیقی مبسوط روز ۴فوریه منتشر کرد. با عنوان تجارت با مأموریت از جانب رژیم ایران و به این پرداخت که چطور شرکتهای تحریم شده با نقض قوانین در اروپا جاپا پیدا می‌کنند. این گزارش خودش منشاء بسیاری اخبار دیگر شد.

همزمان روزنامه زود دویچه سایتونگ از اصلی‌ترین روزنامه‌های آلمان نیز گزارش مبسوطی هم در سایت و هم در نسخه چاپی روزنامه منتشر کرد. رادیوی دولتی دویچه وله و همین‌طور روزنامه سراسری فرانکفورتر روندشاو از جمله رسانه‌هایی هستند که گزارشات مشروح پخش کرده‌اند. مهمه بدانید که خبرنگاران بخش تحقیقات این رسانه‌ها این موضوع را دست گرفتند. و در گزارشاتی که در تلویزیون کانال ۱ آلمان آمده و همین‌طور روزنامه زوددویچه سایتونگ تأکید میشه که آنها اسنادی را که توسط مجاهدین در اختیارشون قرار گرفت را از طریق امکانات خودشون هم روش تحقیق کردند و صحت آنها مورد تأیید قرار گرفت.

سؤال: رژیم و سفارت رژیم در آلمان چه واکنشی داشته؟

جواد دبیران: سفارت رژیم که از این افشاگری مقاومت ایران غافلگیر شده است در مقابل سیوال خبرنگاران و رسانه‌های معتبر آلمانی سکوت مطلق اختیار کرد. به‌جای آن شرکت جی آی سی اینترنشنال به‌صورت کلی گفته که همه اطلاعات منتشر شده درست نیست و اشتباه است. واضح است که در یک تقسیم کار بین سفارت و این شرکت پوششی دارد این تکذیب نصفه نیمه اصلاً اعتباری ندارد و برای همین هم اصلاً جدی انگاشته نشده است.

سؤال: رژیم چگونه و طی چه فرایندی از این‌گونه شرکتها پوششی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است

جواد دبیران: واقعیت این است که رژیم با سوء‌استفاده از سیاست مماشات که میدان وسیعی تا پیش از این به رژیم برای به‌اصطلاح جولان دادن در زمینه‌های مختلف داده بود این شرکتها را در اروپا گسترده بود پخش کرده بود اما الآن کارکرد این شرکتها به‌عنوان بخشی و بخش در واقع تجزیه ناپذیری از تأمین هزینه‌های سرکوب و جنگ‌طلبی رژیم مشهود شده و به همین خاطر توجهات برای جمع کردن بساط این شرکتها جدی شده و افکار عمومی در غرب به‌شدت علیه این سیاست و عواقب شوم آن شده است و تحولات به‌سرعت در تمامی زمینه‌ها از جمله فعالیت‌های این نوع شرکتها علیه رژیم می‌باشد. من فکر می‌کنم این افشاگری میتونه مواردی باشه برای دادستانی و ادارات کنترل تجارت خارجی در آلمان

 

لطفا به اشتراک بگذارید: