حملات آمریکا به مواضع نیروی تروریستی قدس و سپاه پاسداران و مزدوران

حملات آمریکا به مواضع نیروی تروریستی قدس و سپاه پاسداران و مزدوران با بمب‌افکنهای دوربرد و ۱۲۵ بمب دقیق و نقطه زن

۸۵ هدف در۷ سلسله تأسیسات در سوریه و عراق

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا : به‌دستور من نیروهای ارتش آمریکا اهدافی را در تأسیسات عراق و سوریهکه سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن از آن استفاده می‌کنند، مورد حمله قرار دادند. پاسخ ما از امروز آغاز شد و در زمانها و مکانهایی که انتخاب می‌کنیم ادامه خواهد یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا : ایالات متحده به‌دنبال درگیری در خاورمیانه یا هیچ جای دیگر در جهان نیست. اما کسانی که ممکن است به‌دنبال آسیب‌رساندن به ما باشند . این‌را بدانند که اگر به یک آمریکایی آسیب برسانیدما پاسخ خواهیم داد

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا: رئیس‌جمهور دستور اقدامات بیشتری را برای حسابرسی از سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن صادر کرده است

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید

این پاسخ‌ها از امشب شروع شد، ولی امشب تمام نمی‌شوند . پاسخ‌های دیگری وجود خواهد داشت

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا طی بیانیه‌ای در رابطه حملات آمریکا اعلام کرد:

نیروهای سنتکام حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران رژیم ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن انجام دادند. نیروهای ارتش آمریکا ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکنهای دوربرد که از ایالات متحده پرواز می‌کردند، هدف قرار دادند. در این حملات هوایی ۱۲۵مهمات دقیق به‌کار گرفته شد. تأسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکتها و موشکها و انبارهای پهپاد و تأسیسات زنجیره تأمین لجستیک و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و پشتیبانان آنها از سپاه پاسداران. بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کنند».

ژنرال مایکل اریک کوریلا فرمانده سنتکام گفت: «نیروی قدس سپاه پاسداران رژیم. ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به این رژیم هم‌چنان تهدیدی مستقیم برای ثبات عراق، منطقه و امنیت آمریکایی‌ها هستند. ما به حسابرسی و انجام هر کار لازم برای حفاظت از افرادمان ادامه خواهیم داد».

ارتش آمریکا اعلام کرد، بمب‌افکنهای فوق پیشرفته بی۱ در حملات علیه مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن در خاک عراق و سوریه به کار گرفته شده‌اند و برای رسیدن به آسمان محل عملیات در مسیر سوخت‌گیری هوایی کرده‌اند.

به‌دنبال حملات آمریکا جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید و ژنرال سیمز مدیر عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا در تماسی با خبرنگاران، اهداف حمله را تشریح کردند.

جان کربی گفت: «این اهداف به این دلیل انتخاب شدند که. همگی به سپاه پاسداران. و گروه‌های نیابتی آنها برای حمله به پرسنل آمریکایی در منطقه مرتبط بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنا بر این پیام. به سپاه پاسداران و این گروهها این است که این حملات باید متوقف شوند. البته حملات ما فقط یک روال معمول برای ارسال پیام نبود، بلکه برای کاهش توانایی و از بین‌بردن. توانایی‌های سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی به‌روشی قوی‌تر از گذشته بود».

کربی تأکید کرد: «این پاسخ‌ها از امشب شروع شد، ولی امشب تمام نمی‌شوند. از این‌رو پاسخ‌های دیگری وجود خواهد داشت. ما اقدامات دیگری انجام خواهیم داد که همه برای پایان دادن به آن حملات و از بین‌بردن توانایی سپاه پاسداران طراحی شده است».

العربیه گزارش داد: در سوریه، حملات هوایی به چندین محل از شبه‌نظامیان ایرانی در شهر دیرالزور و منطقه شرقی کشور صورت گرفت. انبارهای سلاح و مهمات روی جاده پورت‌سعید در دیرالزور و در شهر عیاش و کارخانه پهپاد در دیرالزور و هم‌چنین مواضع نظامی نزدیک شهر آلبوکمال هدف قرار گرفت. فرودگاه نظامی دیرالزور و دانشگاه تربیت در دیرالزور نیز هدف حملات بودند

این منبع گفت: ۲۶ سایت در المیادین، آلبوکمال و شهر دیرالزور هدف قرار گرفتند و ۱۸ شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران کشته شدند.

العربیه افزود: در عراق، حمله هوایی بیشتر به مناطق مرزی به‌ویژه منطقه قائم که گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران فعال هستند تمرکز داشت، هم‌چنین در عنبر برخی از مراکز حشدالشعبی هدف قرار گرفتند.

حمله دوم به مرکز فرماندهی عملیات مربوط به حشدالشعبی، در منطقه عکاشات در جنوب و نزدیک مرزها انجام شد و یک مقام حشدالشعبی گفت به یک موقعیت از کتائب حزب‌الله در این منطقه حمله صورت گرفت

اسکای‌نیوز با انتشار ویدئویی گزارش داد: «این تصاویر ظاهراً حملهٔ آمریکا را به سپاه پاسداران رژیمایران در نزدیکی مرز عراق-سوریه نشان می‌دهد».

ان‌. بی. سی نیوز روز شنبه به‌نقل از مقام‌های آمریکایی، گزارش داد: همزمان با این حملات در عراق و سوریه، ایالات متحده حدود یک دوجین جت جنگدهٔ F/A-18 را برای دفع پهپادهای پرتاب‌شده توسط حوثی‌ها. در یمن، فرستاد.

رویترز گزارش داد: «بنا به گزارشها، حملات آمریکا در عراق و سوریه حدود ۴۰کشته بر جای گذاشت. عراق حملات آمریکا را محکوم کرد و گفت که در این حملات ۱۶تن کشته شده‌اند. دیدبان حقوق بشر سوریه گفت که در سوریه، ۲۳تن کشته شده‌اند».

سی.ان.ان در یک گزارش تحلیلی دربارهٔ حملات آمریکا، نوشت: «حملات هوایی جمعه‌شب علیه بیش از ۸۰هدف در داخل عراق و سوریه. پاسخی نسبتاً محدود به بدترین تلفات جانی نظامیان آمریکایی در منطقه طی نزدیک به سه سال گذشته است».

سخنگوی دولت انگلستان در بیانیه‌ای  دربارهٔ حملات آمریکا به مواضع نیابتی‌های رژیم آخوندی، گفت: ما در مورد عملیات آنها اظهارنظر نمی‌کنیم، اما از حق آنها برای پاسخ‌دادن به حملات حمایت می‌کنیم».

وی اضافه کرد: «مدت‌هاست که ما فعالیت بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران را در سراسر منطقه، از جمله حمایت سیاسی، مالی و نظامی آن از تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی را محکوم کرده‌ایم».

در پی حملات شبه گذشته آمریکا به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه، دیدبان سوریه خبر داد: پس از عملیات آمریکا که منجر به کشته شدن ۱۸ تن از نیروهای رژیم ایران شد، شبه‌نظامیان وابسته به این رژیم با وحشت در حال جابه‌جایی و تخلیه بسیاری از مقرهای خود در دیرالزور و حومه آن تا شهرهای آلبوکمال و میادین در مرزهای سوریه و عراق هستند.

از سوی دیگر بسیاری از شخصیتهای سیاسی در آمریکا به‌ویژه جمهوریخواهان اقدام بایدن در شب گذشته را دیرهنگام و ناکافی و غیرمؤثر و درز دادن عمدی از قبل برای فراری دادن سرکردگان و نیروهای رژیم خوانده و آنرا قویاً زیر ضرب و انتقاد برده‌اند:

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: «مرگ دردناک سه نفر از نیروهای آمریکا در اردن که توسط میلیشیاهای تحت‌الحمایه ایران صورت گرفت، نیاز به یک واکنش روشن و قوی داشت. متأسفانه دولت برای یک هفته صبر کرد و به همه دنیا از جمله رژیم ایران علامت داد که واکنش‌های ما چه خواهد بود. علایم علنی روشن و نشانه دادنهای بیش از اندازه،زیر آب توانایی ما برای یک پایان قاطع به موج حملاتی که در چند ماه گذشته ادامه یافته‌اند را می‌زند.

از ماه اکتبر تاکنون، ما با لطمات ناشی از ۱۵۰ حمله به نیروهای آمریکایی، کشته شدن آمریکایی‌ها، و صرف کردن دهها میلیارد دلار هزینه در منطقه روبه‌رو بوده‌ایم. دولت بایدن باید خیلی پیش از این می‌پذیرفت که سیاست استمالت آن در قبال ایران برای جامعه جهانی و ثبات منطقه فاجعه‌آمیز بوده است. ما باید قاطع در مقابل کسانی که به ما آسیب می‌رسانند، ترور را ترویج می‌کنند یا متحدان ما را میترسانند، بایستیم. الآن زمان آن است که پرزیدنت بایدن واقعیت این‌که سیاست استمالت او از ایران شکست‌خورده است را اذعان کند. برای ترویج صلح، آمریکا می‌بایست از خود قدرت بروز دهد».

متقابلاً سناتور جک رید دمکرات- رئیس کمیته نیروهای مسلح به نیویورک تایمز گفت: «این یک واکنش قوی و متناسب در ابعاد بود. در حقیقت ۸۵ هدف بیشتر از اهدافی است که توسط دولت قبل مورد حمله قرار گرفتند. یک ضربه جدی به نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق وارد شده است و میلیشیاها در خاورمیانه که با ایران مرتبط هستند باید درک کنند که آنها هم مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت».

اما سناتور تام کاتن (جمهوریخواه- عضو کمیته نیروهای مسلح) در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: اگر شما واقعاً می‌خواهید از جنگ با رژیم ایران خودداری کنید، راهش این است که به ایران و تواناییهای ایران ضربه سنگین بزنید، همان‌گونه که ترامپ در سال ۲۰۲۰ انجام داد و سرکرده تروریست آنها قاسم سلیمانی را کشت یا مشابه کاری که رونالد ریگان در سال ۱۹۸۸ با غرق کردن نیمی از نیروی دریایی ایران انجام داد. از ریگان سؤال کردند که آیا ما در جنگ با ایران هستیم؟ او پوزخند زد و گفت نه. من فکر نمی‌کنم آنها این‌قدر احمق باشند. و در حقیقت هم این‌قدر احمق نبودند و حملات آنها متوقف شد. این راه ممانعت از جنگ است. شیوه کشیده شدن به یک جنگ، راه‌کارهای با اکراهی است که جو بایدن در سه سال گذشته اعمال کرده است. « «دولت عامدانه اطلاعات در مورد این‌که به کجاها قصد دارد حمله کند را درز داد و این به رهبران ایرانی اجازه داد که بگریزند. ما می‌بایست به رهبران ایرانی که این حملات را ممکن می‌سازند ضربه بزنیم تا بفهمند که ما کشته شدن آمریکایی‌ها را تحمل نمی‌کنیم. هر چیز از کمتر از این، فقط نشان از موفقیت استراتژی نیابتی ایران دارد».

ریچارد گرنل (سفیر سابق آمریکا در آلمان و هماهنگ‌کننده سازمانهای اطلاعاتی در دوران ترامپ) گفت: هنگامی که ترامپ سرکار بود رژیم ایران ورشکسته و ایزوله بود. بایدن به آنها میلیاردها دلار پول داد و الآن ما در جنگ با آنها هستیم.

در این اثنا خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا شش مقام در فرماندهی سایبری- الکترونیک سپاه و هم‌چنین شبکه‌ای که مواد و تکنولوژی حساس برای برنامه موشکهای بالستیک و پهپادی ایران تهیه می‌کرد را در لیست تحریم قرار داده است. این وزارتخانه هم‌چنین اعلام کرد که مبلغ ۱۰۸ میلیون دلار که در یک پروژه قاچاق نفت برای تأمین هزینه‌های نیروی قدس در جریان بود را ضبط کرده است.

سناتور راجر ویکر رئیس جمهوری‌خواهان در کمیتهٔ قوای مسلح سنای آمریکا نوشت: این حملات نظامی مورد استقبال است، اما خیلی دیر انجام شد رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌اش ۱۶۵بار تلاش کرده‌اند سربازان آمریکایی را بکشند. ما به جای این‌که دماغ خامنه‌ای را خون‌آلود کنیم که سزاوار آن است، ما هم‌چنان فقط به پشت دستش می‌زنیم.

ژنرال کیت کلوگ مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا به فاکس‌نیوز، گفت: «ما به‌واقع سراغ علت ریشه‌ای  مسأله نرفته‌ایم و علت ریشه‌ای رژیم ایران است و باید به سراغ آن رفت».

رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجهٔ لهستان نیز در ورود به اجلاس وزرای خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا در بروکسل به خبرنگاران، گفت: نیروهای نیابتی رژیم ایران ماهها و سال‌ها با آتش‌بازی کرده‌اند و اکنون آن آتش آنها را می‌سوزاند».

حملات آمریکا به مواضع نیروی تروریستی قدس و سپاه پاسداران و مزدوران-ق ۲

لطفا به اشتراک بگذارید: