اقتصاد در چنبره‌ حکومت فاسد آخوندی

حل مسائل اقتصادی نیازمند یک حکومت مردمی و راه‌حل‌های درست اقتصادی است؛ یکی از مشکلات اقتصادی در ایران خروج سرمایه است، شرایط خروج سرمایه در ایران تحت حاکمیت آخوندها چگونه است و راه‌حل چیست؟

رسانه‌ حکومتی دنیای اقتصاد نوشته است: «تورم نزدیک به ۴۰‌درصد و بیکاری زیاد است؛ قدرت خرید طبقه متوسط و پایین جامعه کم شده است و کاهش آن ادامه دارد؛ سرمایه‌گذاری ناخالص ملی به قیمت ثابت در دهه گذشته رو به کاهش بوده؛ نرخ ارز افزایش داشته است و خروج سرمایه‌های مادی و انسانی از کشور زیاد است»

سایت حکومتی ستاره صبح هم به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشت: «وقتی در طول سه ماه ۹ میلیارد دلار خروج سرمایه داشته‌ایم، یعنی کلی خانه، ماشین و مال فروخته‌شده و به ارز تبدیل شده تا از کشور خارج شود. سال قبل ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته‌ایم، این اعداد معنی‌دار است»

روزنامه‌ حکومتی اعتماد به آمار وخیم‌تری اعتراف کرده و نوشته‌: «برخی برآوردها میان ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار و بیشتر خروج ارز در سال را اعلام کرده‌اند»

سایت حکومتی اقتصاد ۲۴ پس از توضیح در رابطه با چگونگی افزایش خروج سرمایه نوشته است: «ایران برای هفتمین سال متوالی دوباره با پدیده خروج سرمایه مواجه شد»

محمد اسلامیان اقتصاددان حکومتی دلیل خروج سرمایه از کشور را این‌گونه بیان کرده است: «در هر دوره‌ای که تورم اوج گرفته مهاجرت سرمایه افزایشی بوده است. سرمایه‌گذاری یک مقوله بلندمدت است، هیچ سرمایه‌گذاری در یک اقتصاد پر نوسان حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری نیست. وقتی سرمایه احساس امنیت نکند، مهاجرت می‌کند»

اما راه‌حل چیست؟ آیا در حکومت آخوندی امکان حل این مشکل اقتصادی وجود دارد؟ آیا تعامل آخوندهای حاکم با جهان به‌سمت ثبات و آرامش است؟ آیا چشم‌انداز پیش‌رو کاهش تنش‌های منطقه‌ای و زندگی مسالمت‌آمیز با همسایگان است؟ و وخیم‌تر و بدتر از همه آیا اگر سرمایه‌ای هم به ایران وارد شود در هزارتوی فساد و چپاول آخوندی امکان تبدیل به درمانی برای اقتصاد بحران‌زده پیدا می‌کند؟ پاسخ تمامی این پرسش‌ها منفی است. برای همین راه‌حل مشکلات اقتصادی در ایران نه اقتصادی بلکه سیاسی است.

لطفا به اشتراک بگذارید: