پولیتکو: تلاش حوثی‌ها برای تقویت حملات در دریای سرخ با سلاحهای رژیم ایران

  • ضبط اجزای موشک رژیم مخصوص حوثی‌ها توسط نیروهای نیروی دریایی آمریکا
  • افزایش نگرانی‌ها از گسترش تنشها در خاورمیانه
  • ادامه حمایت رژیم ایران از حوثی‌ها و تأثیر آن بر مناسبات منطقه‌ای

پولیتیکو: بر اساس اطلاعات اخیر جمع‌آوری شده توسط ایالات متحده و کشورهای غربی دیگر، شورشیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در تلاش برای به دست آوردن تسلیحات بیشتر از تهران هستند. این امر نگرانی‌ها را در خصوص ادامه حملات این گروه شبه‌نظامی بر کشتیرانی در دریای سرخ افزایش داده و تهدیدی برای گسترش تنشها در خاورمیانه محسوب می‌شود.

مقامات آمریکایی از حداقل یک ماه پیش اطلاعاتی در مورد برنامه‌ریزیهای حوثی‌ها برای تشدید حملات، از جمله تلاش‌های آنها برای تهیه سلاحهای لازم برای پرتاب موشک به کشتی‌های باربری، را تحلیل کرده‌اند.

این اطلاعات هم‌چنین نشان می‌دهد که این گروه ممکن است تلاش کند نیروهای غربی مستقر در منطقه را مورد حمله قرار دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا حملات اخیر آمریکا در یمن برنامه‌ریزیهای حوثی‌ها برای این نوع حملات را تغییر داده است یا خیر.

جو بایدن اخیراً اعتراف کرده که حملات رهبری شده توسط ایالات متحده علیه این گروه، نتوانسته است حملات شورشیان به کشتیرانی تجاری را متوقف کند، در حالی که قول داده است به حملات در یمن برای تضعیف توانایی‌های حوثی‌ها و شکستن اراده آنها ادامه دهد.

رژیم ایران به‌طور طولانی از حوثی‌ها ـ یکی از شبکه‌های گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه، همراه با حماس و حزب‌الله لبنان ـ با ارائه سلاح، آموزش و تأمین مالی حمایت کرده است. سلاحهای جدید از رژیم ایران می‌تواند جایگزین سلاحهایی شود که حوثی‌ها در دوره‌های متعدد حملات ایالات متحده و متحدانش از زمان آغاز آنها در ۱۱ ژانویه از دست داده‌اند.

ارسال‌های محموله نشان می‌دهد که رژیم تهران نقش مستقیمی در تشدید بحران در دریای سرخ دارد. این امر توسط یک مقام آمریکایی و یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده تأیید شده است.

سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) از اظهارنظر خودداری کرده است.

حوثی‌ها حملات خود به کشتیرانی بین‌المللی را به‌عنوان حمایت از غزه و فشار بر اسراییل برای توقف کمپین بمباران علیه شبه‌نظامیان حماس توصیف کرده‌اند.

حملات بیشتر توسط حوثی‌ها می‌تواند آمریکا را به درگیری بیشتر در مناقشه گسترده‌تر خاورمیانه وارد کند - چیزی که بایدن در طول دوران ریاست‌جمهوری خود سعی در اجتناب از آن داشته است. بایدن گفته است که ایالات متحده و رژیم ایران، که به‌طور طولانی در یک جنگ سایه‌ای با اسراییل درگیر بوده‌اند، تمایلی به مقابله مستقیم با یکدیگر ندارند. اما حملات بیشتر حوثی‌ها، به‌ویژه احتمال حملات به نیروهای غربی، می‌تواند واشنگتن و رژیم تهران را به یک درگیری مستقیم نزدیک‌تر کند.

برخی از کارشناسان معتقدند که حمایت رژیم ایران از حوثی‌ها و حمایت گسترده‌تر آنها از گروه‌های نیابتی تلاشی است برای بهره‌برداری از آشوب منطقه‌ای فعلی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه.

یک کارشناس می‌گوید: "علاوه بر افزایش تنشها علیه آمریکا در عراق و سوریه از طریق گروه‌های شبه‌نظامی برای فشار بر آمریکا برای پایان دادن به جنگ اسراییل علیه حماس، رژیم ایران هم‌چنین با منطق محلی‌تری عمل می‌کند. این کشور در تلاش است تا یک چرخه خشونت ایجاد کند که منجر به اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه شود، که با عراق آغاز خواهد شد."

جلوگیری از انتقال سلاحهای بیشتر برای دولت آمریکا حیاتی است، زیرا این کشور به حملات خود علیه حوثیها در یمن ادامه می‌دهد تا توانایی آنها را برای انجام حملات بیشتر علیه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن کاهش دهد.

اما به‌گفته یک مقام دوم وزارت دفاع، رهگیری سلاحهای رژیم ایران در حال حمل به یمن بسیار دشوار است. عملیات‌های کماندو مانند این ماه پیچیده هستند و شامل اپراتورهای ویژه در قایق‌های جنگی، تک‌تیراندازان، پهپادها و بالگردها برای نظارت، هم‌چنین نیروهای نیروی دریایی می‌شوند.

این مقام دوم وزارت دفاع گفت: "این تخصص ما است، واقعاً توانایی عمل در دریا به‌صورت مخفیانه، هدف‌گیری اهداف دشوار با کمی استتار."

برای حال حاضر، با وجود بیش از یک هفته حملات تقریباً روزانه به مواضع این گروه در یمن، دولت بایدن اصرار دارد که با حوثی‌ها در جنگ نیست.

یک مقام دیگر آمریکایی گفت: "ما چیزهایی را از دسترس آنها خارج می‌کنیم. توانایی‌هایی که آنها صبح پنجشنبه هفته گذشته داشتند، دیگر ندارند. این محاسبه است: آیا این امر هم‌چنان برای آنها ارزشمند خواهد بود؟

حمایت رژیم ایران از نیروهای نیابتی خود، حملات به نیروهای آمریکایی و دیگران در سایر نقاط منطقه را تحریک می‌کند. از اکتبر تا روز جمعه، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران ۱۴۰ بار به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حمله کرده‌اند، بر اساس گزارش پنتاگون. حملات معمولاً در مقیاس کوچک بوده‌اند، با استفاده از ترکیبی از پهپادها و راکتها و آسیب کمی به زیرساختها وارد کرده‌اند. اما روز شنبه، شبه‌نظامیان در غرب عراق یک حمله بزرگ به پایگاه هوایی الاسد انجام دادند و تعدادی از کارکنان آمریکایی را زخمی کردند.

پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، رژیم ایران در ابتدا از دخالت مستقیم در این درگیری خودداری کرد. اما تهران در روزهای اخیر جسورتر شده و موشکها را به سمت عراق، سوریه و پاکستان شلیک کرده است. در آخرین نشانه‌ای که نشان می‌دهد رژیم ایران در این درگیری عمیق‌تر درگیر می‌شود، تهران روز شنبه اسراییل را به انجام حمله هوایی متهم کرد که چهار مشاور نظامی ایرانی، از جمله رئیس اطلاعات در سوریه برای سپاه پاسداران را در دمشق، سوریه کشت.

یک مقام وزارت دفاع گفت: تأثیر حمایت "بدخواهانه" رژیم ایران از منطقه اغلب دست‌کم گرفته می‌شود، این تلاش مداوم از سوی رژیم ایران است که دست‌کم گرفته شده است.

با این حال، مقامات و کارشناسان تأکید دارند که رژیم ایران به‌دنبال جنگ آشکار با غرب نیست ژنرال. بازنشسته فرانک مک‌کنزی، فرمانده کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه تا سال ۲۰۲۲ می‌گوید، قابل توجه است که نه رژیم ایران و نه حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی پیشرفته‌تری نسبت به حوثی‌ها که هم‌چنین توسط تهران تأمین مالی می‌شود، در جنگ در غزه دخالت بیشتری نکرده‌اند، گفته‌های مک‌کنزی اهداف سه‌گانه تهران را به این ترتیب برشمرد: حفظ نظام، نابودی اسراییل و پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه.

او گفت، بر این اساس، آنها به‌دنبال جنگ مقیاس بزرگ با ایالات متحده نیستند، زیرا می‌دانند که این امر می‌تواند نظام را به خطر بیندازد.

یک مقام آمریکایی گفت، در نهایت، ایالات متحده امیدوار است که رژیم ایران تصمیم بگیرد حملات حوثی‌ها دیگر ارزش هزینه اقتصادی برای منطقه را ندارد.

در حالی که تنشها در خاورمیانه افزایش می‌یابد، نگرانی‌ها از احتمال بروز درگیریهای بزرگ‌تر و ورود آمریکا به جنگی مستقیم‌تر نیز رو به افزایش است. این شرایط پیچیده‌تر از همیشه است و ایالات متحده و جهان در انتظار تصمیمات بعدی رژیم ایران و حوثی‌ها هستند.

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: