نیویورک تایمز: فشار پنتاگون به بایدن برای اقدام تهاجمی‌تر علیه نیروهای نیابتی رژیم ایران

نیویوریک تایمز نوشت: «فرماندهان ارشد پنتاگون در حال فشار آوردن به دولت بایدن  برای اقدام تهاجمی‌تر علیه طیف نیروهای نیابتی رژیم ایران که به نیروهای آمریکایی از جمله در سوریه و عراق حمله می‌کنند، هستند. ‌
نیویورک تایمز می‌نویسد: به‌گفته پنتاگون، درگیری بین جنگنده‌های حوثی تحت حمایت رژیم ایران که به یک کشتی باری تجاری حمله می‌کردند و بالگردهای نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به تماس اضطراری کشتی، صبح یکشنبه با کشته شدن همه خدمه سه قایق حوثی‌ها پایان یافت. در لحظه‌ای که کاخ‌سفید در حال بررسی حمله مستقیم به نمایندگان رژیم ایران در خاورمیانه است.
این امر تشدید شدید خشونت در زمانی است که کاخ‌سفید در حال بررسی حملات مستقیم به نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه است.
جو بایدن گفته است که می‌خواهد از حملات نظامی مستقیم به حوثی‌ها در یمن جلوگیری کند تا از تشدید درگیری در خاورمیانه که در حال حاضر تهدید به گسترش در سراسر منطقه است، جلوگیری کند.
اما در نبردی که صبح یکشنبه آغاز شد، حداقل بر اساس گزارش فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیروهای نیروی دریایی چاره‌ای نداشتند.
این حادثه اکنون بایدن و دولتش بار با انتخاب دشواری مواجه می‌کند. مقامات ارشد گفتند که باید تصمیم بگیرند که آیا به سایت‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها در یمن حمله کنند یا منتظر بمانند که آیا حوثی‌ها پس از غرق شدن سه قایق تندرو و کشته شدن جنگنده‌هایشان عقب‌نشینی می‌کنند یا خیر.
ده روز پیش، دولت آمریکا اطلاعاتی را که نشان می‌داد گروه‌های شبه‌نظامی رژیم حملات حوثی‌ها را هماهنگ می‌کردند، از حالت طبقه‌بندی خارج کرد و اطلاعاتی را درباره کشتی‌های تجاری که از آبراه و کانال سوئز عبور می‌کردند، ارائه می‌کردند.
اسرائیل به‌شدت به ترافیک کشتیرانی دریای سرخ وابسته است.
فرماندهان ارشد پنتاگون در حال فشار آوردن به دولت بایدن برای اقدام تهاجمی‌تر علیه طیف نیروهای نیابتی ایران که به نیروهای آمریکایی از جمله در سوریه و عراق حمله می‌کنند، بوده‌اند.
هفته گذشته، ایالات متحده پس از حمله‌یی که طی آن سه سرباز آمریکایی را مجروح شدند به پایگاهی در عراق که کتائب حزب‌الله از آن استفاده می‌کرد حمله کرد.
نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: اما به نظر می‌رسد که فوری‌ترین مشکل در دریای سرخ باشد، جایی که حوثی‌ها در پاسخ به جنگ اسراییل علیه گروه دیگر تحت حمایت رژیم ایران، حماس، دهها حمله موشکی و پهپادی علیه کشتیهای تجاری انجام داده‌اند.
مقامات پنتاگون برای حمله به پایگاه‌های موشکی و پهپادی در یمن و برخی از تأسیساتی که قایقهای تندرو از نوع مورد استفاده برای حمله به کشتی کانتینری مرسک به نظر می‌رسد بسته شده‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌اند. اما نگرانی‌هایی وجود دارد.
اما چندین افسر ارشد بازنشسته ایالات متحده با تجربه در منطقه خلیج‌فارس می‌گویند که برقراری مجدد بازدارندگی آمریکا در این منطقه ضروری است، دیدگاهی که بسیاری از پنتاگون نیز آن را تکرار می‌کنند. در سال ۲۰۱۶، پس از شلیک حوثی‌ها به کشتی‌های دریایی و تجاری، ایالات متحده سه سایت موشکی حوثی‌ها را با موشکهای کروز تاماهاوک مورد حمله قرار داد. حملات حوثی‌ها متوقف شد.
تاکنون دولت بایدن شرط‌بندی کرده است که گردآوری نیروی دریایی بین‌المللی در دریای سرخ بهترین راه برای منزوی کردن حوثی‌ها است و توانایی این گروه را برای جنگیدن با ایالات متحده یا اسراییل کاهش می‌دهد.
معاون دریاسالار کوین دونگان، فرمانده بازنشسته ناوگان پنجم، گفت: «مسأله بزرگتر این است که ایالات متحده از اوایل اکتبر حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها در دریای سرخ را نیز به‌عنوان یک امر عادی پذیرفته است». او گفت: «اگر موشکی از خط دفاعی ایالات متحده عبور کند، هنگامی که نیروهای آمریکایی به هر شکلی مورد حمله قرار می‌گیرند، پاسخ ندادن، جان ملوانان و تفنگداران دریایی آمریکایی را به خطر می‌اندازد. هم‌چنین یک سابقه جدید ایجاد می‌کند که حمله به یک کشتی آمریکایی خطر انتقام جویی پایینی را به همراه دارد و همان‌طور که دیدیم حوثی‌ها را به حملات بیشتری دعوت می‌کند».

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: