مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ دوشنبه

۱-قیام تا سرنگونی - پروژه تسخیری سایتهای نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاهها – قسمت دوم

۲-پیام روبرتا متسولا در رابطه با سوءقصد به دکترآلخو ویدال کوادراس

جلسه رسمی پارلمان اروپا -۲۹ آبان ۱۴۰۲-روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا: پارلمان اروپا از حمله به آلخو ویدال کوادراس شوکه شد. این یک اقدام خشونت‌آمیز بی‌سابقه و بزدلانه بود

همکاران گرامی، قبل از هر چیز این پارلمان شوکه شد وقتی که شنید آلخو ویدال کوادراس، معاون رئیس پارلمان اروپا در اسپانیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت که فقط می‌توان آن را یک اقدام خشونت‌آمیز وحشیانه و بزدلانه توصیف کرد. ما اطمینان داریم که مقامات اسپانیا تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا عاملان آن را به دست عدالت بسپارند. ما با آقای ویدال کوادراس همبستگی کامل می‌کنیم و برای او آرزوی بهبودی کامل و سریع داریم.

۳-کنفرانس در نیویورک -با شرکت گزارشگران ویژه سازمان ملل، کارشناسان ارشد حقوق بشرضرورت حسابرسی از سران رژیم

روز جمعه، ۵ آبان ۱۴۰۲، کارشناسان ارشد حقوق‌بشر، از جمله گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران و یکی از اعضای گروه کاری سازمان ملل در مورد ناپدید شدنهای اجباری در کنفرانسی در نیویورک که به ابتکار سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷ در ایران برگزار گردید، شرکت کردند و از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تا بر ضرورت حسابرسی از آمران و عاملان قتل‌عام ۶۷ و نفی فرهنگ مصونیت تأکید کنند.

پروفسور جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، دکترگراژینا بارانوستکا (  عضو کارگروه ملل متحد )در مورد ناپدید شدن اجباری سفیر استفان راتز سفیر پیشین ایالات متحده برای عدالت کیفری جهانی؛ پروفسور ملانی او براین، رئیس انجمن بین‌المللی دانشمندان علیه نسل‌کشی و آنا سامی، وکیل و نماینده سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ در ایران سخنرانان این کنفرانس بودند.

شماری از نمایندگان چند کشور عضو مجمع عمومی ملل متحد و نمایندگان رسانه‌های گروهی آمریکایی و بین‌المللی در این کنفرانس حضور داشتند.

دکتر جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران، سخنران اصلی این مراسم، گفت: «بزرگترین و دردناک‌ترین فاجعه‌ای که پس از انقلاب ۱۳۵۷ شاهد آن بوده‌ایم ناپدید شدن اجباری و اعدام‌های سرپایی و خودسرانه هزاران نفر در سال ۱۳۶۷ است که هزاران زندانی بر اساس فتوای خمینی در سراسر زندانهای کشور به‌صورت فراقانونی اعدام شدند.

پروفسور جاوید رحمان در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: «نگرانی شدیدی در مورد جنایات جدی بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی وجود دارد که از طریق این اعدامها صورت گرفته است. این جنایات شامل جنایات علیه بشریت، از جمله، نسل کشی، آزار و شکنجه، قتل، کشتار، و هم‌چنین ناپدید شدن اجباری است.

دکتر جاوید رحمان در ادامه سخنان خود گفت: اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۹۸۸ با امتناع مقامات دولتی از اعتراف علنی به این قتل ها، یا افشای سرنوشت کشته‌شدگان و محل دفن آنها برای خانواده‌های قربانیان و تهدید، آزار و اذیت، ارعاب و حملات به این خانواده‌ها ادامه یافته است. حکومت ایران عزم خود را برای پنهان کردن این قتل‌عامها از طریق روایتها و اظهارات نادرست، تحریف داده‌های تاریخی و آزار و اذیت فعال بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان و هم‌چنین با پنهان کردن شواهدی مانند تخریب گورهای دسته جمعی، پنهان کردن سیستماتیک سرنوشت قربانیان، عدم ارائه محل دفن آنها، یا ارائه نکردن اطلاعات اعضای خانواده در مورد علل مرگ عمیقاً نگران‌کننده است. به نظر من، چنین پنهان‌کاری ناپدید شدن اجباری و جنایت علیه بشریت است. قتل‌عام‌هایی که به اعدام‌های خودسرانه و سریع منجر شد، و هم‌چنین ناپدید شدن اجباری، منبع نگرانی بسیار جدی برای مأموریت من و هم‌چنین چندین پروسدور ویژه سازمان ملل متحد بوده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، در ادامه تأکید کرد: ناپدید شدن اجباری تا زمانی که سرنوشت و محل نگهداری افراد مربوطه بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که گذشته مشخص شود ادامه دارد وی افزود: اعضای خانواده‌های قربانیان حق دارند حقیقت را بیان کنند.

وی گفت :پس از قتل‌عام سال ۱۳۶۷، جلادان درگیر این کشتار به مناصب عالی در عرصه سیاست و قضاییه ارتقا یافتند که امروزه بسیاری از آنها در آن سمت ها باقی مانده‌اند. یک امکان استفاده از صلاحیت قضایی جهانی برای محاکمه این افراد برای ارتکاب جنایات جدی، از جمله جنایات علیه بشریت و سایر موارد نقض جدی حقوق‌بشر است که در سال ۱۳۶۷ رخ داد.

گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همان‌طور که می‌دانید در ژوئیه سال گذشته، دادگاه سوئد حمید نوری را به‌دلیل نقش داشتن در شکنجه و اعدام‌های دسته‌جمعی در ایران در سال ۱۳۶۷ محکوم کرد، زیرا دادگاه او را در رابطه با جنایات جنگی و قتل مجرم شناخت و به حبس ابد محکوم کرد. روش کار دیگر راه‌اندازی یک دادگاه بین‌المللی یا مکانیزم تحقیقی برای حسابرسی از همه افرادی است که مرتکب جنایات سنگین علیه مردم ایران شده‌اند. من پیوسته از جامعه بین‌المللی خواستار پاسخگویی (رژیم ایران) در رابطه با جنایاتی از قبیل ناپدید شدن اجباری و اعدام‌های سرپایی و خودسرانه در سال ۱۳۶۷و اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که (با) مصونیت دائمی مواجه شده‌اند بوده‌ام.

دکترگراژینا بارانوستکا عضو کارگروه ملل متحد در مورد ناپدید شدنهای اجباری - ناپدید شدن اجباری یک نقض مداوم حقوق‌بشر است. ما در ایران شاهد ناپدید شدن اجباری بوده‌ایم.

-دکترگراژینا بارانوستکا عضو کارگروه ملل متحد در مورد ناپدید شدن اجباری با خانواده‌های قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷ که به‌دنبال پاسخگویی و عدالت هستند، ابراز همبستگی کرد و خاطرنشان نمود که کارگروه ملل متحد در مورد ناپدید شدن اجباری در گزارشهای منظم خود به موضوع قتل‌عام ۱۳۶۷ پرداخته است.

دکتر بارانوستکا در ادامه تأکید کرد: ناپدید شدن اجباری یک نقض مداوم است. این یک نقض مداوم حقوق‌بشر است. . یعنی تا زمانی که دولت بازداشت را تأیید کند یا اطلاعات مربوط به سرنوشت و محل نگهداری فرد را منتشر کند. با نگاهی به وضعیتی که امروز در مورد آن بحث می‌کنیم، مشخص می‌شود که این جنایت ادامه دارد زیرا دولت به آن اعتراف نکرده و یا اطلاعاتی در مورد سرنوشت و محل نگهداری افراد منتشر نکرده است.

دکترگراژینا بارانوستکا در ادامه افزود: در درک کارگروه و درک همه نهادهای بین‌المللی که با این موضوع برخورد کرده‌اند، این نقض مداوم حقوق‌بشر تا به امروز روشن نشده است و ما در ایران و در بسیاری از زمینه‌های دیگر شاهد آن بوده‌ایم. ناپدید شدن اجباری، خانواده‌ها را در طول نسلها تحت تأثیر قرار می‌دهد. قوانین بین‌المللی صراحتاً آن خانواده‌ها را قربانی مستقیم ناپدید شدنهای اجباری می‌داند. بنابراین نه تنها خود افراد ناپدید شده قربانی ناپدید شدن اجباری می‌شوند، بلکه اعضای نزدیک خانواده آنها نیز مستقیماً تحت تأثیر ناپدید شدن اجباری قرار می‌گیرند.

دکتر بارانوستکا افزود: "بدیهی است که یک ارتباط ذاتی بین جنایاتی که در گذشته اتفاق افتاده و نقض حقوق‌بشر که امروز اتفاق می‌افتد وجود دارد.

استفان راتز سفیر پیشین آمریکا برای عدالت کیفری جهانی -هیچ روند قضایی در جریان قتل‌عام ۶۷ وجود نداشت -قتل‌عام ۶۷ جنایت علیه بشریت است. اعدام شدگان افرادی بودند که با استبداد مذهبی در ایران مخالف بودند.

استفان، راتز سفیر پیشین ایالات متحده برای عدالت کیفری جهانی در سخنان خود گفت: هیچ روند قضایی در جریان قتل‌عام ۱۳۶۷ وجود نداشت. اساساً یک تفتیش عقاید وجود داشت که در آن افرادی، که برخی از آنها حتی محکومیت خود را برای جرایم به‌اصطلاح سیاسی تمام کرده بودند، به‌طور خلاصه به‌گونه‌یی اعدام می‌شدند که در آن همه حقایق و شرایط، نام قربانیان، محل دفن مخفی نگاه داشته شد. این جنایات جنایات علیه بشریت هستند - بخشی از یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه مردم غیرنظامی آنجا. این افراد درگیر درگیری نبودند. حتی نمی‌توان گفت که این کار به این دلیل انجام شده است که این افراد مسلمان شیعه نبودند. صادقانه بگویم، ۹۰ درصد از قربانیان شیعه بودند. آنچه در این مورد دخیل بود افرادی بودند که با استبداد مذهبی در ایران مخالف بودند. ما تأثیر معافیت از مجازات را که اساساً در نبود عدالت برای این جنایات رخ داده است، بنابراین ما با رژیمی مواجه هستیم که پس از آن قتل‌عام بواسطه مصونیت از مجازات، در سال ۱۳۹۸مرتکب جنایات هولناکی شد و مردمی را که از حقوق خود برای تجمع و اعتراض استفاده می‌کردند سرکوب کرد و اکنون این جنایات هولناک عمدتاً علیه زنان از سال گذشته در سال ۱۴۰۱انجام شده است.

پروفسور ملانی او براین -رئیس انجمن بین‌المللی دانشمندان علیه نسل‌کشی -قتل‌عام سال ۱۳۶۷ جنایت علیه بشریت بود. مصونیت از مجازات پیرامون این جنایات تنها عاملان را جریتر کرده است.

پروفسور ملانی او براین، رئیس انجمن بین‌المللی دانشمندان علیه نسل‌کشی گفت: کشتار سال ۱۳۶۷ جنایت علیه بشریت بود. بازداشت، ناپدید شدن، شکنجه و کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان ایرانی در سال ۱۳۶۷ و امروز به‌عنوان یک حمله گسترده و سیستماتیک علیه مردم غیرنظامی قابل توصیف است. جنایاتی که در سال 1367 علیه ایرانیان انجام شد و امروز به جنایات قتل علیه بشریت تبدیل شده است. شکنجه؛ حبس یا محرومیت شدید از آزادی؛ آزار و اذیت به دلایل سیاسی و مذهبی؛ ناپدید شدن اجباری و اعمال غیرانسانی دیگر.

مصونیت از مجازات پیرامون این جنایات تنها عاملان را جریتر کرده است. با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، واضح است که در داخل ایران، عدالت برای قربانیان وجود نخواهد داشت و خشونت فقط ادامه دارد.

آناهیتا سامی نماینده سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ در ایران -اعدام‌های سال ۶۷ فصل سیاهی در تاریخ ایران است. بیش از ۳۰۰۰۰ نفر اعدام شدند که ۹۰ درصد آنان اعضای سازمان مجاهدین بودند. زمان آن فرا رسیده است که کشورهای عضو سازمان ملل فوراً تحقیقاتی درباره قتل‌عام 67 در ایران را آغاز کنند.

آناهیتا سامی، وکیل و نماینده سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ در ایران، گفت: اعدام‌های سال ۱۳۶۷ فصل سیاهی در تاریخ ایران است. در آن سال، هزاران زندانی سیاسی، عمدتاً وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران، به‌طور فراقانونی اعدام شدند. تعداد قربانیان کشتار ۱۳۶۷ بیش از ۳۰۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود و حداقل ۹۰ درصد از قربانیان اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران بودند. ما نگران هستیم که عدم پاسخگویی مجرمان قتل‌عام ۱۳۶۷ در برابر جامعه بین‌المللی، مقامات رژیم ایران را جریتر می‌کند تا جنایات بیشتری را علیه معترضان دگراندیش و زندانیان سیاسی انجام دهند، همان‌طور که در سرکوب مرگبار تظاهرات سراسری سال ۱۴۰۱پس از قتل مهسا ژینا امینی شاهد آن بودیم. فقدان پاسخگویی نه تنها فضای ترس و سرکوب را تداوم می‌بخشد، بلکه اصول عدالت و حاکمیت قانون را نیز تضعیف می‌کند. خانواده‌های این قربانیان شایسته حقیقت و عدالت هستند. مردم ایران شایسته حکومتی هستند که به حقوق اولیه انسانی آنها احترام بگذارد و استانداردهای بین‌المللی عدالت و پاسخگویی را رعایت کند. زمان آن فرا رسیده است که کشورهای عضو سازمان ملل فوراً تحقیقاتی درباره اعدام‌های دسته‌جمعی و ناپدید شدن اجباری ۱۳۶۷ در ایران آغاز کنند. کشورها هم‌چنین باید از پیگیری حسابرسی از مقامات ایرانی که مرتکب جنایات بزرگی شده‌اند که قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند، مانند کشتار ۱۳۶۷ و سرکوب وحشیانه اعتراضهای قبلی و کنونی، حمایت کنند. فرهنگ معافیت از مجازات در داخل حکومت ایران، که نمونه آن اعدام‌های سال ۱۳۶۷ و بسیاری از موارد نقض حقوق‌بشر است، لکه‌ای بر وجدان جمعی ماست. ما نمی‌توانیم در حالی که بی‌عدالتی و رنج ادامه دارد بیکار بایستیم. این وظیفه اخلاقی ما است که خواستار پاسخگویی، حمایت از قربانیان و خانواده‌های آنها، و تلاش برای آینده‌ای باشیم که در آن حقوق‌بشر رعایت شود و عدالت حاکم باشد. تنها با انجام این کار می‌توانیم به آینده‌ای روشن‌تر و عادلانه‌تر برای مردم ایران امیدوار باشیم.

۴-تظاهرات یاران شورشگر-گرامیداشت شهیدان -ضرورت لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران

۵-گرامیداشت شهیدان قیام در شهرهای مختلف

دیواندره –آبان ۱۴۰۲-سالگرد شهید قیام حبیب‌الله فتحی

بوکان – آبان ۱۴۰۲-سالگرد شهید قیام محمد حسن‌زاده

بوکان – آبان ۱۴۰۲-سالگرد شهید قیام امجد عنایتی

مریوان – آبان ۱۴۰۲-سالگرد شهید قیام برهان منصورنیا

مهاباد – آبان ۱۴۰۲-سالگرد شهید قیام کمال احمدپور

۶-شیراز – بندرعباس-۴ اعدام جنایتکارانه از جمله ۳ اعدام در بندرعباس توسط دژخیمان خامنه‌ای دو تن از اعدام شدگان از هموطنان بلوچ بودند

۷-درگذشت لرد برایان کاتر-دوست و حامی مقاومت ایران و پیام تسلیت خانم مریم رجوی

لرد برایان کاتر عضو مجلس اعیان انگلستان، دوست و حامی مقاومت روز سه‌شنبه ۱۴نوامبر (۲۳آبان) در اثر بیماری درگذشت. وی ۸۷ سال داشت.

لرد کاتر از سال ۱۹۹۷ در دو دوره به مدت ۸ سال نماینده مجلس عوام از حزب لیبرال دموکرات بود و پس از آن به مدت ۱۷ سال عضو مجلس اعیان انگلستان بود.

مایک بل، نماینده مجلس عوام انگلستان با ادای احترام به‌لرد کاتر گفت او مردی مهربان بود و زندگی خود را وقف خدمات عمومی‌نمود و طی چند دهه از اهداف خیر، سازمانهای خیریه و گروه‌های محلی حمایت کرد.

لرد کاتر طی سالهایی که در مجلس عوام و سپس در مجلس اعیان بود از حقوق‌بشر و دموکراسی در ایران فعالانه دفاع می‌کرد.

او عضو کمیته بریتانیایی برای ایران آزاد بود و در تمام جلسات سالانه مقاومت در پاریس و در اکثر جلسات مقاومت در پارلمان انگلستان شرکت داشت و از اهداف عادلانه مقاومت ایران به‌ویژه از طرح ده ماده‌ای خانم مریم رجوی حمایت می‌کرد.

سخنرانی در کنفرانس پارلمانی

خانم رجوی با آن سخنرانی شیوا یک برنامه ده ماده‌ای ارائه می‌کند که با هیچ‌کدام از آنها نمی‌شود اختلاف‌نظر داشت. همان‌طور که گفتم کلمه وقار به ذهن من می‌آید. اینجا داریم راجع به خانم رجوی و خود شماها صحبت می‌کنیم که برای آینده کشوری تلاش می‌کنید که به آن نیاز دارد و من مطمئن هستم که با پشتیبانی شما و رهبری خانم رجوی و نمایندگان اینجا شما اطمینان حاصل می‌کنید که این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد.

لرد کاتر که به‌عنوان یکی از اعضای یک هیأت ده نفره پارلمان انگلستان در کنفرانسی در پاریس به دیدار خانم رجوی رفته بود گفت: من می‌خواهم خانم رجوی به شما اطمینان خاطر بدهم که من نظیر سایر پارلمانترها در پارلمان انگلیس تمام‌عیار در کنار شما ایستاده‌ام. من در اینجا به‌نمایندگی از طرف خیلی از نمایندگان دیگر که تحت رهبری عالی لرد کوربت و لرد وادینگتون هستند می خواهم بگویم که مطمئنم که حمایت از شما در پارلمان انگلستان روزانه در حال افزایش خیلی زیادی است و ما موفقیتهای خیلی بزرگی به‌دست آورده‌ایم.

لرد کاتر در یک کنفرانس بزرگ پارلمانی در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ به همراه تعدادی از نمایندگان ارشد مجلسین عوام و اعیان انگلستان شرکت و از قیام قهرمانانه آبان ۹۸ حمایت کرد.

لرد کاتر همراه همسرش لیدی آیلین کاتر در یکی از سفرهایش به پاریس با خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت دیدار کرد.

من که با خانم رجوی در بسیاری از موارد ملاقات کرده‌ام می‌توانم حمایت خودم را نسبت به نکاتی که او می‌گوید را کنارش بایستم و اعلام کنم. از جمله طرح ۱۰ ماده‌ای، ولی در ضمن در کنار این واقعیت (باید بگویم) که اگر مریم رجوی در موقعیت رهبری در ایران باشد. ما شرایط بسیار متفاوتی نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه می‌داشتیم. چون بسیاری از مشکلات از جانب رژیم ایران می‌آید و برای سالها این موضوع وجود داشته است.

من بار دیگر می‌توانم بگویم مریم رجوی یک چهره برجسته و نمادین در صحنه بین‌المللی است و ما امروز در اینجا برای حمایت از شما هستیم، بسیاری از شما برای مدت طولانی مبارزه کرده اید، اما هر کاری که بتوانیم می‌کنیم من به شما اطمینان می‌دهم که این کمپین برای خلاص شدن از مشکلات وحشتناکی که در ایران و کمپ لیبرتی و مانند آن هستند را ادامه می‌دهیم

پیام تسلیت خانم مریم رجوی

درگذشت لرد عضو مجلس اعیان انگلستان و از حامیان برجسته مقاومت ایران را به خانواده و همکارانش در پارلمان بریتانیا تسلیت می‌گویم.

او از پیشگامان فراخوان برای محاکمه عاملان قتل‌عام۳۰هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ از مدافعان مجاهدین اشرفی بود و همراه با لرد کوربت در کمیته پارلمانی برای آزادی ایران در یک کارزار بی‌نظیر سیاسی و حقوقی برای حذف نام مجاهدین از لیست آخوند ساخته در انگلستان نقش داشت.

لرد کارتر به‌تازگی در ۲۱آبان۱۴۰۲ به همراه دهها تن دیگر از اعضای مجلسین انگلستان در فراخوانی به دولت این کشور خواستار نامگذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک موجودیت تروریستی شد و تأکید کرد که «چنین تصمیمی گامی مهم به سوی صلح، ثبات و عدالت در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد بود».

به لرد کاتر که در یکی از تاریک‌ترین ادوار تاریخ ایران برخلاف سیاست رایج مماشات با فاشیسم جنگ‌افروز مذهبی، در کنار مردم و مقاومت ایران برای آزادی و صلح و عدالت ایستاد، درود می‌فرستم و یقین دارم که انسانهای آزادیخواهی چون او جایگاه ویژه‌یی در تاریخ آزادی مردم ایران خواهند داشت.

۸-آخرین تحولات جنگ دوشنبه ۲۹آبان ۱۴۰۲

خبرگزاری فلسطینی وفا در گزارشی از چهل و پنجمین روز بمباران پیاپی غزه نوشت: نیروهای اسراییل بامداد دوشنبه ۲۹آبان بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه را محاصره کرده و آن را گلوله‌باران کردند. در این حمله ۱۲ مجروح تحت مداوا کشته و دو تن از پرسنل پزشکی بیمارستان مجروح شدند.

منابع پزشکی اعلام کردند توپخانه اسراییل طبقه دوم بیمارستان اندونزی را که در حال حاضر تنها بیمارستانی است که در شمال غزه پذیرای مجروحان است، هدف قرار داد.

این بیمارستان هزاران آواره و حدود ۷۰۰ پرسنل پزشکی و مجروح و همراهان آنها را در خود جای داده است.

خبرگزاری وفا هم‌چنین نوشت: توپخانه اسراییل در اولین ساعات سپیده دم دوشنبه، همزمان مدرسه کویت در نزدیکی بیمارستان اندونزی را نیز بمباران کرد. در حال حاضر به‌دلیل قطع ارتباطات از تعداد دقیق کشته‌ها و مجروحان این حمله اطلاعاتی در دست نیست.

بمبارانهای شب گذشته هواپیماهای اسراییل هم‌چنین شهر رفح و خان ​​یونس در جنوب نوار غزه را شامل شد که منجر به کشته شدن ۱۵ شهروند از جمله کودکان و زخمی شدن دهها تن گردید.

در جنوب شهر غزه نیز محله‌های زیتون و صبرا هدف توپ‌باران اسراییل قرار گرفتند که به کشته و مجروح شدن تعدادی منجر شد، در حالی که دهها تن زیر آوار مانده و باران و شرایط جوی نامساعد، کار خدمات دفاع شهری و آمبولانسها را دشوار کرده است.

تلویزیون فلسطین اعلام کرد تعداد تلفات انسانی نوار غزه به بیش از ۱۳ هزار کشته، شامل حدود ۵۰۰۰ کودک رسیده است. وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد بیش از ۴۰۰۰ تن از جمله ۲۰۰۰ کودک هم‌چنان مفقود هستند.

این منبع هم‌چنین افزود ۲۰۵ پرسنل بهداشتی و ۳۶ پرسنل دفاع شهری بر اثر بمبارانها کشته و بیش از ۲۱۵ امدادگر پزشکی مجروح شده‌اند.

از مجموع ۳۵بیمارستان غزه، ۲۶بیمارستان از کار افتاده و ۵۲ کلینیک از ۷۲ کلینیک مراقبتهای بهداشتی اولیه تعطیل شده یا بر اثر بمبارانها آسیب دیده‌اند.

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل در حساب ایکس خود، نوشت: «من عمیقاً از حمله به ۲مدرسهٔ اونروا در کمتر از ۲۴ساعت در غزه شوکه شدم. دهها نفر، بسیاری از زنان و کودکان در حالی که در پی امنیت در ساختمان سازمان ملل بودند، کشته و زخمی شدند. مجدداً تأکید می‌کنم که مراکز ما غیرقابل تعرض است».

گوترز گفت: من فراخوان خود را برای آتش‌بس فوری بشردوستانه تکرار می‌کنم.

اونروا آژانس ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی اعلام کرد: «باران سنگین در سراسر نوار غزه. وضعیت پناهگاهها را غیرقابل زیست کرده است. مردم هیچ گزینه‌یی ندارند».

به‌گفتهٔ اونروا حدود ۸۸۴هزار تن از آوارگان غزه در ۱۵۴مرکز این ارگان به‌سر می‌برند و از هفت اکتبر تاکنون تقریباً یک میلیون و هفتصد هزار تن از مردم در نوار غزه جابه‌جا شده‌اند.

ارتش اسراییل شامگاه یکشنبه با انتشار چند فیلم اعلام کرد یک تونل حماس را در محوطه بیمارستان شفا کشف کرده است این تونل که در عمق ۱۰ متری زمین تعبیه شده و طول آن ۵۵ متر است به زیر زمین بیمارستان شفا منتهی می‌شود.

وی هم‌چنین گفت طی عملیات روزهای گذشته ۱۰۰ تن از افراد حماس، از جمله افراد نیروهای نخبه آنرا دستگیر و به اسراییل منتقل کرده است.

سایت وزارت دفاع اسراییل با انتشار خبری نوشت: صبح دوشنبه موشک‌باران مناطق عرب العرامشه و پیرانیت در شمال اسراییل توسط حزب‌الله منجر به آتش‌سوزی برخی اماکن در پیرانیت شد. متقابلاً ارتش اسراییل چندین نقطه از خاک لبنان را هدف توپ‌باران و حملات هوایی قرار داد.

وزیر دفاع اسراییل گفت: «حزب‌الله از آغاز جنگ بیش از ۱۰۰۰ ماده انفجاری را به سمت اهداف اسراییل شلیک کرده است، اما آسیب بسیار بیشتری متحمل شده است.

هیأت وزرای خارجهٔ کشورهای عربی و مسلمان به‌دنبال دیدارهای خود با وزیر خارجهٔ چین در پکن به آتش‌بس فوری و رساندن کمکهای بشردوستانه برای غزه فراخوان دادند.

در این دیدارها از جمله وزیر خارجهٔ فلسطین و وزرای کشورهای عربستان، اردن، مصر، اندونزی و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی شرکت داشتند.

ریاض مالکی وزیر خارجهٔ فلسطین، گفت: «این اولین جنگ اسراییل علیه مردم فلسطین نیست. با این حال، اسراییل می‌خواهد این آخرین جنگش باشد تا کنترل کاملی را بر حضور مردم فلسطین در آنچه از سرزمین تاریخی فلسطین باقی مانده در دست بگیرد».

وزیر خارجهٔ چین، گفت: «جامعه بین‌المللی باید فوراً وارد عمل شود و اقدامات مؤثری را برای جلوگیری از گسترش این فاجعه انجام بدهد. ما همواره قاطعانه از آرمان عادلانه مردم فلسطین برای احیای حقوق و منافع مشروع ملی آنها حمایت کرده‌ایم».

رویترز نوشت: «از زمان آغاز جنگ، وزارت‌خارجه چین ضمن خودداری از محکوم کردن حماس به کاهش تنش و پیگیری «راه‌حل دو کشوری» توسط اسراییل و فلسطین برای یک فلسطین مستقل فراخواند داده است».

به‌گزارش رسانه‌های خبری، هیأت وزرای کشورهای عربی و مسلمان قرار است متعاقباً با مقام‌های دیگر اعضای دائم شورای امنیت دربارهٔ جنگ در غزه دیدار و گفتگو کنند. این سفرها بنا به تصمیم اجلاس سران عربی-اسلامی در ریاض صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل گفت که در جنگ اسراییل علیه حماس در غزه «تلفات غیرنظامی بیش از حدی» وجود دارد.

ماکرون به نتانیاهو «ضرورت مطلق فرق قائل‌شدن بین تروریستها از جمعیت (غیر نظامی)» و «اهمیت دستیابی به یک وقفهٔ فوری بشردوستانهٔ منجر به آتش‌بس» را یادآوری کرد».

کاخ الیزه در بیانیه‌یی دربارهٔ تماس‌های رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس دولت فلسطین و نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرد: «رئیس‌جمهور ماکرون (در تماس با محمود عباس) خشونت‌های اعمال‌شده علیه غیرنظامیان فلسطینی (در کرانهٔ غربی) را محکوم و بر خواسته‌های خود به مقام‌های اسراییلی برای پایان دادن به آن تأکید کرد.

رئیس‌جمهور حمایت فرانسه را از دولت فلسطین به‌عنوان تنها قدرت مشروع برای نمایندگی مردم فلسطین، تکرار کرد. بنا به بیانیهٔ کاخ الیزه، ماکرون در تماس با نتانیاهو با تأکید بر این‌که آزادی گروگانها «یک اولویت مطلق برای فرانسه» است. وی نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانهٔ غربی به نخست‌وزیر اسراییل ابراز و آن‌را محکوم کرد

رئیس‌جمهور فرانسه خاطرنشان کرد فقط راه‌حل دو کشور اسراییل و فلسطین که در صلح و امنیت در کنار هم زندگی کنند، ثبات خاورمیانه را تضمین خواهد کرد».

تظاهرات همبستگی با فلسطین

به‌گزارش خبرگزاری وفا، محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین در سخنان خود در اجلاس هیأت دولت در رام‌الله «مجدداً خواستار توقف حملات، قتل‌عام، کشتار جمعی و نسل‌کشی اسراییل علیه مردم فلسطین در نوار غزه شد.

محمد اشتیه هم‌چنین، گفت: «مردم ما بر سرزمین خود ثابت‌قدم خواهند ماند و ما از شرایطی که کمتر از اینها دشوار نبوده عبور کرده‌ایم. آرمان و مبارزه ما ادامه داشته و تا شکست اشغال و تأسیس کشور مستقل ما. در غزه و کرانهٔ غربی با پایتختی بیت‌المقدس و بازگشت پناهندگان ادامه خواهد داشت».

موضع‌گیریهای رژیم

پاسدار رضایی سرکرده سابق سپاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی در مصاحبه با شبکه المیادین بر جنگ‌طلبی و آتش‌افروزی در غزه تأکید کرد و گفت: طی روزهای آینده، جبهه‌های جنگی ِجدیدی در جنگ غزه باز خواهد شد و اگر وضعیت غزه هم‌چنان وخیم شود، نمی‌توان از واکنش جوانان مسلمان جلوگیری کرد. محور مقاومت در آینده نقش بزرگتری ایفا خواهد کرد.

پاسدار رضایی سرکرده سابق سپاه افزود: نیروهای مقاومت لبنان، عراق و یمن هم در کنار حماس هستند. حماس تنها در غزه نیست و پایگاه آن در کرانه باختری و خارج از فلسطین است.

سرکرده سابق سپاه تأکید کرد: در صورت بدتر شدن اوضاع، یمنی‌ها می‌توانند حدود ۵۰۰ هزار جنگجو را وارد فلسطین کنند. جنگ فقط در غزه محدود نخواهد بود، کشتی‌ها، هواپیماها و دفاتر صهیونیست‌ها در جهان اسلام پراکنده‌اند. این اماکن نه تنها در کشورهای جهان اسلام بلکه حتی در اروپا و آمریکا هم امنیت نخواهند داشت. هر روزی که جنگ غزه بیشتر ادامه پیدا کند احتمال گسترش جنگ بسیار بیشتر است

پاسدار رضایی افزود: راه‌حل دو کشوری راه‌حلی شکست‌خورده است و دیگر روی میز نیست و نشست کشورهای اسلامی زمینه‌ساز همکاریهای آینده است.

مواضع بین‌المللی

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌یی خواهان توقف «خشونت وحشتناک در غزه» شد و نوشت: «کشتار این تعداد بالا از مردم در مدارسی که تبدیل به پناهگاه شده‌اند، فرار صدها نفر برای زنده‌ماندن از بیمارستان شفا هم‌زمان با استمرار آوارگی صدها هزار نفر در جنوب غزه. با حفاظت‌های پایه‌یی که غیرنظامیان باید تحت قانون بین‌المللی از آن برخوردار باشند در تعارضند»...

فولکر تورک، تأکید کرد: «قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه، از جمله اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی در پیشبرد حملات باید قویاً رعایت شود. عدم رعایت این قوانین می‌تواند به جنایات جنگی بالغ شود.

نخست وزیر انگلستان در سخنرانی خود در اجلاس جهانی امنیت غذایی در لندن، گفت: ما به‌سختی در راستای دسترسی بلامانع بشردوستانه به غزه و وقفه‌های واقعی بشردوستانه به‌منظور ورود غذا، سوخت و دارو تلاش می‌کنیم، چرا که درد و رنج غیرنظامیان بی‌گناه باید پایان یابد.

سوناک هم‌چنین اعلام کرد که انگلستان، کمکهای خود را برای فلسطینی‌ها دو برابر می‌کند.

فردریک کمپ رئیس و مدیر اجرایی شورای آتلانتیک در مقاله‌ای تحت عنوان «بهترین پادزهر برای خشونت فزاینده در خاورمیانه و افراط‌گرایی رژیم ایران نوشت حتی از بین بردن حماس توسط اسراییل مسأله را حل نمی‌کند چرا که ریشه مشکل ایران است

رئیس و مدیر اجرایی شورای آتلانتیک در این مقاله که در سایت این نهاد درج شده نوشت:

حتی اگر نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل بتواند تهدید نظامی حماس را ریشه‌کن کند منشاء بی‌ثباتی منطقه‌ای را از بین نمی‌برد. این منشاء، رژیم ایران و ایدئولوژی بنیادگرایانه‌اش و حمایتش از گروه‌های نیابتی یعنی حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن است.

در این مقاله هم‌چنین آمده است: یکی از رهبران عرب گفت: اسراییل باید بپذیرد که با ماهیت تهاجمی‌اش به غزه به‌عنوان ابزار دست رژیم ایران عمل می‌کند بنابراین باید دور اندیش باشیم.

بدون راه‌حلی پایدار با فلسطینیها از جمله تأسیس یک کشور فلسطینی، یا حماس باز سازی می‌شود یا گروهی مشابه ظهور خواهد کرد. با این وجود آنچه نیاز داریم نه یک رویکرد هوشمندانه نسبت به فلسطین بلکه یک رویکرد هوشمندانه برای آینده منطقه است.

رئیس و مدیر اجرایی شورای آتلانتیک می‌افزاید: مستبدان حاکم بر ایران با هدف نابودی اسراییل و شکست دادن ایالات متحده و کشورهای همفکر با آن در هرج و مرج و خشونتی که حملات حماس و پیامدهای آن ایجاد کرده رشد می‌کنند. در چنین شرایطی است که حاکمان ایران می‌توانند مردم ایران را کنترل کنند و به گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه ادامه دهند. نفوذی که در طول زمان از درگیرهای لبنان، یمن، سوریه، و بین فلسطینیها و اسراییل به‌وجود آمده است.

واشنگتن پست روز یکشنبه نوشت تشدید تدریجی در طول مرز اسرائیل-لبنان احتمال جنگی بزرگتر را مطرح می‌کند. درگیری روزانه حزب‌الله و اسراییل طی 6 هفته اخیر اکنون به یک تبادل مستمر آتش تبدیل شده است.

حسن نصرالله در دو سخنرانی خود از زمان شروع جنگ گفته است که حزب‌الله نقش خود را در منحرف کردن توجهات اسراییل در طول مرز شمالی آن و کاهش فشار روی متحدش حماس در غزه و نه یک جنگ تمام‌عیار می‌بیند.

اما محمد عبید، یک تحلیلگر سیاسی نزدیک به حزب‌الله گفت :که لفاظی‌های شدیدتر اسراییل و احتمال شکست قاطع حماس، حزب‌الله را در وضعیت دشواری به‌لحاظ انتخاب‌هایش قرار داده است.

او گفت، ”در فکر کردن در مورد آینده، آیا شما می‌توانید اجازه دهید که اسراییل در غزه پیروز شود؟ در چنین صورتی آنها توجه خود را به لبنان معطوف خواهند کرد“ .

ان‌. بی. سی نیوز گزارش داد: «در حالی‌که اکثریت قاطع همهٔ رأی‌دهندگان از مدیریت سیاست خارجی و جنگ اسراییل و حماس توسط (بایدن) ناراضی هستند، بر اساس آخرین نظرسنجی ملی ان‌. بی. سی نیوز، میزان محبوبیت رئیس‌جمهور (آمریکا) به پایین‌ترین سطح دوران ریاست‌جمهوری‌اش یعنی به ۴۰درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، این نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن برای اولین بار در یک رقابت فرضی انتخابات عمومی پشت سر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار می‌گیرد»...

۹-تجمع اعتراضی بازنشستگان در شهرها و پرستاران در سنندج

بازنشستگان مخابرات در تهران، اصفهان، شیراز، رشت، اردبیل، کرمانشاه، زاهدان، بندرعباس، زنجان، و مریوان در اعتراض به وضعیت بدمعیشتی و فقر در حاکمیت غارتگر آخوندی تجمع و تظاهرات کردند.

وعده وعید کافیه سفره ما خالیه /فقط کف خیابان به دست می‌آد حقمون /بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن /اگر سنگ هم ببارد دوشنبه‌ها می آییم

پرستاران روز دوشنبه در سنندج در اعتراض به وضعیت شغلی و پایین بودن حقوق تجمع کردند

۱۰-تجمع خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام به زندان قزل‌حصار در اعتراض به حکم اعدام

جمعی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در زندان قزلحصار روز یکشنبه ۲۸آبان در اعتراض به حکم اعدام عزیران خود در مقابل قضاییه جلادان در تهران تجمع کردند.

مأموران جنایتکار خامنه‌ای خانواده‌های زندانیان را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار داده و چند تن را دستگیر کردند.

۱۱-براثربارش باران و جاری شدن سیل در ایلام، تمام خیابان‌ها دچار آبگرفتگی شده و تمامی مدارس تعطیل شدند.

بر اثربارش باران و جاری شدن سیل در ایلام، تمام خیابان‌ها دچار آبگرفتگی شده و تمامی مدارس تعطیل شدند.

بر اثر سیل هم‌چنین تمامی پروازهای ایلام لغو و و خسارتهایی به زیرساخت‌های این شهر وارد شده است.

در اهواز نیز بر اثر بارش شدید باران، تمامی خیابانهای دچار آبگرفتگی شده و مشکلاتی برای مردم به‌وجود آورده است.

بر اثر بارش باران استانهای خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، شمال غرب فارس، ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، همدان و ارتفاعات البرز مرکزی با خطر سیل روبه‌رو هستند

۱۲-فاکس نیوز-سؤال از مایک پمپئو درباره نفوذ رژیم در دولت آمریکا

مایک پمپئو وزیر خارجه قبلی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز در پاسخ به سؤالی درباره نفوذ رژیم در دولت آمریکا که اخیراً فاش شده و دهها سناتور خواستار لغو اجازه امنیتی یکی از آنها در پنتاگون شده‌اند گفت:بیشترین تعجب من از این است که دولت او را برکنار نکرده است و او در سازمانی کار می‌کند که کنترل نیروهای ویژه ما را در سراسر جهان آن هم در بحبوحه جنگی مهم در دست دارد. این دولت همیشه موضعی نرم نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته است ما آنرا در برجام با پرزیدنت اوباما دیدیم و آنرا اکنون هم می‌بینیم. من بسیار در مورد آنچه رژیم ایران همین امروز تلاش می‌کند با حمایت از گروه‌های تروریستی یا نفوذ به آمریکا تلاش می‌کند انجام دهد نگرانم

۱۳-در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین، خاویر میلی با کسب ۵۶درصد آرا به‌پیروزی دست یافت

رقیب وی سرخیو ماسا وزیر کنونی اقتصاد در دولت آلبرتو فرناندز، ۴۴درصد آرا را کسب کرد و پیروزی میلی را به وی تبریک گفت:

آسوشیتدپرس نوشت: «خاویر مایلی راست‌گرا. نوید تغییرات «بسیاری» را داد». یورونیوز نیز نوشت: «تعهد (میلی) برای تغییرات سریع و شدید (در آرای) آرژانتینی‌ هایی طنین‌انداز شد که از افزایش تورم سالانه به بالای ۱۴۰درصد و نرخ فقر به ۴۰درصد خسته شده بودند. میلی گفته است، زمانی که به قدرت برسد، هزینه‌های دولت را کاهش خواهد داد، دلار را (به‌عنوان ارز ملی) تعیین خواهد کرد و بانک مرکزی و وزارت‌خانه‌های کلیدی از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش را حذف می‌کند».

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: