قطع گسترده اینترنت توسط رژیم آخوندی در قیام آبان۹۸

گفتگو با سیما یزدانی

(شنبه ۲۵ آبان): اولین گزارش‌ها درباره قطعی اینترنت در ساعات اولیه ۲۵ آبان ۱۳۹۸، روز دوم اعتراضات، منتشر شد. این گزارش‌ها حاکی از قطع اینترنت در شهرهایی همچون اهواز بود. این شهرها عمدتاً کانون‌های قیام بودند. سازمان عفو بین الملل کشته شدن حداقل ۱۰۰ معترض را در این روز مستند کرده است. به گزارش سازمان عفو بین الملل شدت خشونت عوامل حکومتی در روز دوم اعتراضات به اوج رسید و روز ۲۵ آبان‌ماه را به خونبارترین روز قیام تبدیل کرد.

شرکت‌های نیمه دولتی ارتباطات سیار ایران همراه اول و ایرانسل (بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در کشور) در اقدامی بی‌سابقه اینترنت همراه کاربران را از روز ۲۵ آبان قطع کردند.

به فاصله اندکی ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنت باند پهن به منازل نیز دسترسی کاربران به اینترنت را قطع کردند.

همان روز و اندکی پیش از قطع اینترنت، گزارشها نشان دهنده‌ اوج گرفتن اعتراضات در تهران بود.

در مقابل این‌کار، کاربران شروع به سازماندهی نقاط تجمع برای اعتراضات خیابانی در بسترهای رسانه‌های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام و توییتر کردند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ـ ۵ دی‌ماه۹۸نوشت: بر اساس بررسی‌های سایت نت بلاکس در زمان قطعی کامل اینترنت بین‌المللی در ایران، روزانه ۶۵میلیون دلار خسارت به مردم وارد شده است.

رژیم که در نقطه‌ٔ بن‌بست اقتصادی قرار دارد و با اشراف به شرایط ملتهب جامعه و با پذیرش ریسک قیام، بنزین را گران کرد، اما از آنجایی که قیام آبان، بود و نبود رژیم را به مخاطره انداخته بود چنین ضرری را پذیرفت.

​ امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات رژیم در این‌باره گفته بود: «تعداد زیادی از مردم کسب و کارهای خود را از دست بدهند، ارتباط آدم‌ها از بین برود، بخش دانشگاهی نتواند فعالیت خود را ادامه دهد، بخش خبری نتواند خبررسانی کند. یعنی یک کشور را تعطیل کنیم چون آن نهاد نتوانسته کار خود را انجام بدهد».

لطفا به اشتراک بگذارید: