نشریه هیل: رژیم ایران را به‌خاطر اخراج بازرسان اتمی مورد حسابرسی قرار دهید

نشریه هیل ۷مهر:

رژیم ایران در ۱۶سپتامبر ورود یک‌سوم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌یی این کشور را ممنوع کرد. رافائل گروسی، مدیرکل این سازمان، در بیانیه‌یی گفت: اقدام تهران «نامتناسب و بی‌سابقه» است و «به‌طور مستقیم و شدیدی بر توانایی آژانس برای انجام مؤثر بازرسی‌های خود در ایران تأثیر می‌گذارد».

قدرتهای جهانی باید رویکرد بیهوده خود را اصلاح کنند و رژیم تهران را به‌خاطر رفتار نادرست هسته‌یی آن مسئول بدانند. آنها باید در نشست بعدی شورای حکام آژانس در ۲اکتبر، رژیم ایران را محکوم کنند و مهلتی برای این رژیم برای بازگرداندن بازرسان بر سر کار بگذارند. اگر رژیم کوتاهی کند، غرب باید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

اگر واشنگتن و شرکای اروپایی‌اش از آخرین تحریک هسته‌یی رژیم نگران شده بودند، آن را بروز ندادند. ایالات متحده و E۳ - فرانسه، آلمان و بریتانیا - در یک بیانیه مشترک بی‌نظیر چیزی را که اندک می‌نمود، منتشر کردند. ایالات متحده مجوز آزادی ۶میلیارد دلار از داراییهای مسدود شده ایران را در یک معامله گروگانها برای زندانیان، علاوه بر ۱۰میلیارد دلاری که واشنگتن قبلاً در تابستان امسال لغو کرده بود، صادر کرد. اروپا، به نوبه خود، به موضع خود مبنی بر عدم بازگرداندن تحریم‌های موشکی، پهپادی و تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، به‌رغم انقضای آنها در ۱۸اکتبر، پایبند بود.

در نشست ۱۱ تا ۱۵سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۶۳کشور، از جمله ایالات متحده و E۳، در بیانیه‌یی مشترک از رژیم تهران خواستند تا از تحقیقات جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت مخفی تسلیحات هسته‌یی این رژیم که وضعیت آن ناشناخته است، پیروی کند. ایالات متحده و E۳ نیز بیانیه‌یی جداگانه منتشر کردند که در آن به انتقاد رسمی از ایران در صورت عدم رعایت آن اشاره کردند که خشم رژیم را برانگیخت. یک روز بعد، ایران تمامی بازرسان فرانسوی و آلمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ممنوع کرد.

تهران به‌طور کلی به وضعیت نگران‌کننده هسته‌یی رسیده است. این رژیم اکنون دارای اورانیوم غنی شده کافی برای تولید مواد با درجه تسلیحات برای ۱۰سلاح هسته‌یی در کمتر از چهار ماه است و ماههای اضافی برای ساخت سوخت دستگاههای هسته‌یی مورد نیاز است. علاوه بر این، توانایی رژیم ایران برای به تعویق انداختن دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌یی - یا "عدم پایبندی در خفا" نسبت به تعهدات منع گسترش تسلیحات هسته‌یی به‌منظور ساخت مخفیانه تسلیحات هسته‌یی - روزبه‌روز قابل اجراتر می‌شود، به‌ویژه زمانی که رژیم چشم‌های بازرسان را به فعالیت‌های خود کاهش می‌دهد.

اما فقدان انتقاد یا پاسخ‌های قوی به فعالیت‌های رژیم تهران دقیقاً همان چیزی است که رژیم را جری کرده است.

واشنگتن و E۳ باید مسیر فعلی خود را تغییر دهند، که خطر برهم زدن امنیت بین‌المللی و رژیم منع گسترش به رهبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌دنبال دارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: